Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Transports årliga ungdomsforum pågår i dagarna fyra, från i dag torsdag till och med söndag. Ett fyrtiotal unga, upp till 30 år, från förbundets olika avdelningar i landet sluter upp för att lära sig mer om och diskutera den stundande avtalsrörelsen. (Delegationer inom de olika kollektivavtalen avlöser nu varandra på Transports förbundskontor i Stockholm).

– Varför har vi en avtalsrörelse? Och vad är det? Det är frågor vi kommer att ta upp, berättar en av de unga arrangörerna Kimberley Westermark. Ny ordförande i avdelning 19 (Västerås/Mälardalen).

Kunskaperna är blandade hos deltagarna. Vissa har gått fackliga kurser innan medan andra är helt färska i facket, förklarar hon.

Den nya plattforsekonomin står självklart på dagordningen.

– Unga är ju en grupp som verkligen är utsatt både för nya, mer osäkra anställningsformer och nya lönesystem. Det här är en bra form för dem att få träffas och prata i hop sig med andra utifrån landet, säger forumets ansvariga Ludwig Eriksson från avdelning 41 i Uppsala.

Stiftelsen Expo, som närgranskar extremhögern och arbetar mot rasistiska idéer och organisationer, kommer också att föreläsa. Ungdomarna får även tillfälle att lära sig mer om och diskutera facklig politisk samverkan.

En politisk debatt med representanter från de politiska ungdomsförbunden står på dagordningen. Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Centern har tackat ja. Arrangörerna hoppas att Kristdemokraterna och Moderaternas unga i MUF också ska haka på.

Vad blir forumets höjdpunkt?

– Allt, säger arrangören Filippa Juhl från avdelning 14 (Helsingborg).

– Avtal 2020 är den röda tråden, inflikar kollegan Jerry Walthéreson, nybliven ordförande i avdelning 17 (Skövde-Borås).

Inledningens team building är till för att ungtransportarna ska lära känna varandra, värma upp och känna sig trygga, tillägger han.

Blir det någon dragkamp i år?

Ludwig Eriksson skakar på huvudet.

– Tyvärr har vi dragit av repet. De är starka våra unga transportarbetare.

Varför ska man åka på ungdomsforum?

– Det är en bra möjlighet att träffa fler unga som kanske inte finns på hemorten. Tillfälle att nätverka, säger Filippa Juhl.

– Går man på sektionsmöte i sin egen avdelning kanske där är flest äldre. Forumet kan vara en språngbräda in för att bli mer aktiv, tillfogar Jerry Walthéreson.

Och varför ska man bry sig om avtalsrörelsen?

– Eftersom vi går in i den nu behöver man kunskap om vad det är. En viss typ av mobilisering krävs från medlemmarna. Yngre har helt naturligt inte hunnit vara med i lika många avtalsrörelser som de äldre, säger Ludwig Ericsson.

Han poängterar att det finns många olika sätt att jobba fackligt.

– Vissa är bra på att engagera kollegorna på arbetsplatsen. Andra hjälper till på avdelningen eller är med och organiserar medlemmar. Alla yrkesgrupper och åldrar behövs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Tommy Wreeth

Vi ser ut att ha dragit det kortaste strået …

Ordförandeord. Så har januariöverenskommelsen manifesterat sig i en höstbudget som presenterades för någon vecka sedan.

”Våra medlemmar prioriterar pengar”

Åkeri, lager, terminal. – Den största frågan bland våra chaufförer är den utländska konkurrensen från företag som kör legalt, eller illegalt, i Sverige. Något som ökar är också att svenska åkerier anställer utländsk arbetskraft. Ofta har vi ingen insyn i anställningsvillkoren.

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbuden tillbaka i Örnsköldsvik

Tidningsbud. 2018 blev Örnsköldsvik den första större staden i Sverige utan lokaltidningsbud. Men från den 1 oktober levereras papperstidningen återigen till morgonkaffet. Fem nya bud har anställts för att göra jobbet.

Även Bringchaufförer vittnar om farliga Ica-körningar

Åkeri. Det är inte bara på Tommy Nordberghs åkeri som chaufförer utsätts för livsfara vid lossning av Ica-gods. På Bring Frigo i Helsingborg rullar gamla trailrar med dubbelplan där förare berättar att låssystemet ofta krånglar.

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.