Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Transports årliga ungdomsforum pågår i dagarna fyra, från i dag torsdag till och med söndag. Ett fyrtiotal unga, upp till 30 år, från förbundets olika avdelningar i landet sluter upp för att lära sig mer om och diskutera den stundande avtalsrörelsen. (Delegationer inom de olika kollektivavtalen avlöser nu varandra på Transports förbundskontor i Stockholm).

– Varför har vi en avtalsrörelse? Och vad är det? Det är frågor vi kommer att ta upp, berättar en av de unga arrangörerna Kimberley Westermark. Ny ordförande i avdelning 19 (Västerås/Mälardalen).

Kunskaperna är blandade hos deltagarna. Vissa har gått fackliga kurser innan medan andra är helt färska i facket, förklarar hon.

Den nya plattforsekonomin står självklart på dagordningen.

– Unga är ju en grupp som verkligen är utsatt både för nya, mer osäkra anställningsformer och nya lönesystem. Det här är en bra form för dem att få träffas och prata i hop sig med andra utifrån landet, säger forumets ansvariga Ludwig Eriksson från avdelning 41 i Uppsala.

Stiftelsen Expo, som närgranskar extremhögern och arbetar mot rasistiska idéer och organisationer, kommer också att föreläsa. Ungdomarna får även tillfälle att lära sig mer om och diskutera facklig politisk samverkan.

En politisk debatt med representanter från de politiska ungdomsförbunden står på dagordningen. Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Centern har tackat ja. Arrangörerna hoppas att Kristdemokraterna och Moderaternas unga i MUF också ska haka på.

Vad blir forumets höjdpunkt?

– Allt, säger arrangören Filippa Juhl från avdelning 14 (Helsingborg).

– Avtal 2020 är den röda tråden, inflikar kollegan Jerry Walthéreson, nybliven ordförande i avdelning 17 (Skövde-Borås).

Inledningens team building är till för att ungtransportarna ska lära känna varandra, värma upp och känna sig trygga, tillägger han.

Blir det någon dragkamp i år?

Ludwig Eriksson skakar på huvudet.

– Tyvärr har vi dragit av repet. De är starka våra unga transportarbetare.

Varför ska man åka på ungdomsforum?

– Det är en bra möjlighet att träffa fler unga som kanske inte finns på hemorten. Tillfälle att nätverka, säger Filippa Juhl.

– Går man på sektionsmöte i sin egen avdelning kanske där är flest äldre. Forumet kan vara en språngbräda in för att bli mer aktiv, tillfogar Jerry Walthéreson.

Och varför ska man bry sig om avtalsrörelsen?

– Eftersom vi går in i den nu behöver man kunskap om vad det är. En viss typ av mobilisering krävs från medlemmarna. Yngre har helt naturligt inte hunnit vara med i lika många avtalsrörelser som de äldre, säger Ludwig Ericsson.

Han poängterar att det finns många olika sätt att jobba fackligt.

– Vissa är bra på att engagera kollegorna på arbetsplatsen. Andra hjälper till på avdelningen eller är med och organiserar medlemmar. Alla yrkesgrupper och åldrar behövs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarna: Det här är viktigast att värna i las

Arbetsrätt. De anställdas trygghet går först för förbundet. Vad som är viktigast att bevara och förbättra i anställningsskyddet kan skilja sig. Transportarbetaren ställde frågan: Vad är viktigast för just ditt område eller din arbetsplats?

Transportarbetarens logga

Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.