Unga transportare kraftsamlar inför avtalsrörelsen

Ung i facket. Osäkra anställningar och nya lönesystem. Dagens unga kliver rätt in i den nya plattformsekonomin. För att prata ihop sig träffas de nu på Transports ungdomsforum i Bommersvik, där avtalsrörelsen också är ett givet ämne.

Transports årliga ungdomsforum pågår i dagarna fyra, från i dag torsdag till och med söndag. Ett fyrtiotal unga, upp till 30 år, från förbundets olika avdelningar i landet sluter upp för att lära sig mer om och diskutera den stundande avtalsrörelsen. (Delegationer inom de olika kollektivavtalen avlöser nu varandra på Transports förbundskontor i Stockholm).

– Varför har vi en avtalsrörelse? Och vad är det? Det är frågor vi kommer att ta upp, berättar en av de unga arrangörerna Kimberley Westermark. Ny ordförande i avdelning 19 (Västerås/Mälardalen).

Kunskaperna är blandade hos deltagarna. Vissa har gått fackliga kurser innan medan andra är helt färska i facket, förklarar hon.

Den nya plattforsekonomin står självklart på dagordningen.

– Unga är ju en grupp som verkligen är utsatt både för nya, mer osäkra anställningsformer och nya lönesystem. Det här är en bra form för dem att få träffas och prata i hop sig med andra utifrån landet, säger forumets ansvariga Ludwig Eriksson från avdelning 41 i Uppsala.

Stiftelsen Expo, som närgranskar extremhögern och arbetar mot rasistiska idéer och organisationer, kommer också att föreläsa. Ungdomarna får även tillfälle att lära sig mer om och diskutera facklig politisk samverkan.

En politisk debatt med representanter från de politiska ungdomsförbunden står på dagordningen. Vänsterpartiet, Socialdemokraterna och Centern har tackat ja. Arrangörerna hoppas att Kristdemokraterna och Moderaternas unga i MUF också ska haka på.

Vad blir forumets höjdpunkt?

– Allt, säger arrangören Filippa Juhl från avdelning 14 (Helsingborg).

– Avtal 2020 är den röda tråden, inflikar kollegan Jerry Walthéreson, nybliven ordförande i avdelning 17 (Skövde-Borås).

Inledningens team building är till för att ungtransportarna ska lära känna varandra, värma upp och känna sig trygga, tillägger han.

Blir det någon dragkamp i år?

Ludwig Eriksson skakar på huvudet.

– Tyvärr har vi dragit av repet. De är starka våra unga transportarbetare.

Varför ska man åka på ungdomsforum?

– Det är en bra möjlighet att träffa fler unga som kanske inte finns på hemorten. Tillfälle att nätverka, säger Filippa Juhl.

– Går man på sektionsmöte i sin egen avdelning kanske där är flest äldre. Forumet kan vara en språngbräda in för att bli mer aktiv, tillfogar Jerry Walthéreson.

Och varför ska man bry sig om avtalsrörelsen?

– Eftersom vi går in i den nu behöver man kunskap om vad det är. En viss typ av mobilisering krävs från medlemmarna. Yngre har helt naturligt inte hunnit vara med i lika många avtalsrörelser som de äldre, säger Ludwig Ericsson.

Han poängterar att det finns många olika sätt att jobba fackligt.

– Vissa är bra på att engagera kollegorna på arbetsplatsen. Andra hjälper till på avdelningen eller är med och organiserar medlemmar. Alla yrkesgrupper och åldrar behövs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Transportarbetarens logga

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Fusk med YKB utreds av polisen

Chaufförer. Betala 9 000 kronor – och få ditt yrkeskompetensbevis. Den affärsidén sprack när Transportstyrelsen granskade en trafikskola i Boden – och avslöjade systematiskt fusk med YKB-kurser.

YKB-kravet gäller igen

Chaufförer. Kravet på yrkeskompetensbevis för chaufförer gäller under hösten igen. Undantaget tar slut den sista augusti – eftersom utbildarna räknar med att kunna hålla coronasäkra kurser.

Amazon.com

Amazon på väg till Sverige

Lager/Distrubution. E-handelsjätten Amazon har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se. En lansering som svenska fack har oroat sig för i åratal.

ILO-konvention utreds

Arbetsmiljö. Regeringen låter en särskild utredare titta på om Sverige kan skriva under FN-organet ILO:s konvention om våld och trakasserier i arbetslivet.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.