Undantag i vilotiderna krävs för att samhället ska fungera

I onsdags införde Transportstyrelsen undantag i kör- och vilotidsreglerna med anledning av lastbilsolyckan på Södertäljebron. Varför just nu? har flera chaufförer undrat. Blir man plötsligt mindre trött, eller? Utredaren Arne Classon förklarar hur resonemanget går.

Sedan den 29 juni och 30 dagar framåt råder undantag i kör- och vilotidsreglerna. Nu är det till exempel tillåtet att köra elva, i stället för normalt tio, timmar per dygn. Transportstyrelsens avsikt med undantaget är att underlätta för åkerier som fastnar i trafikkaoset som uppstått till följd av midsommaraftonens krasch på Södertäljebron.

Men beskedet har tagits emot med varierande entusiasm hos lastbilschaufförer. Jättebra, tycker några. Andra tycker undantaget är ett hån. Jaha, så det passar nu? Det finns ju många vägbyggen och dåligt väglag med förseningar som följd där man hade kunnat må bra av ett undantag. Och så vidare.

Så här svarar Arne Classon, utredare på Transportstyrelsens yrkestrafiksektion i Borlänge:

– Lokala väderfenomen och liknande finns det redan ett regelverk för. Artikel 12 i kör- och vilotidsförordningen, som är en så kallad force majeure-regel, beskriver precis hur man ska göra.

Hur då?

– Att man helt enkelt ska göra noteringar om förseningen och att de bevaras där all annan kör- och vilotidsinformation lagras. Det kan man göra på en utskrift från färdskrivaren eller på ett diagramblad. Man ska tala om var man befinner sig, klockslag och vad som är orsaken till att man blev försenad och att det till exempel tog längre tid innan man tog rast.

Varför passar ett undantag just nu då? Vad är det för speciellt med den här olyckan? 

– Vi har rätt att införa undantag i extrema situationer. Det har vi gjort vid ett flertal tillfällen tidigare, som när vi har haft de stora stormarna som till exempel Gudrun. Det är när vi vet att det blir problem en längre tid – till skillnad från ett lokalt oväder där det kanske tar en timme tills man har röjt av vägen. Det här är ju fråga om långa tider.

– När det gäller bron i Södertälje har vi hört med Trafikverket och har förstått att det här blir ett långvarigt hinder. Då måste vi agera på något sätt.

Hur lång tids trafikstrul ska till innan ni börjar fundera på undantag?

– Det är en bedömning vi gör varje gång, och det är beroende på vad det är för slags hinder.

Några chaufförer kommenterar undantaget med ”jaha, blir man mindre trött nu plötsligt?”

– Nä, det blir man ju naturligtvis inte. Men förutsättningarna för det här är att det inte inkräktar på trafiksäkerheten – och det har vi också skrivit in i undantaget. Det är jätteviktigt att tänka på. Blir man så trött att det inkräktar på trafiksäkerheten, ja då får man naturligtvis inte utnyttja det.

– Vi gör det här för att transportföretagen ska få tid på sig att organisera om sina transporter och bemanna fordonen på ett annat sätt. Annars blir det ju stopp på godsleveranser och samhället kommer inte att fungera som det krävs.

Så det ska ställas mot en samhällsekonomisk förlust?

– Ja, det kan man säga.

Kan ni förlänga undantaget? 

– Nej, vi har rätt till 30 dagar och vi har inte mandat att förlänga det. Om det behövs mer måste vi tillskriva kommissionen i Bryssel. Det är den som beslutar nästa steg. Det är en lång process kan jag säga, så troligtvis blir det inte fråga om någon ytterligare förlängning.

Vad händer med undantaget om bron fixas på ett par veckor och trafiken flyter på? Kan man fortfarande använda det?

– Nej, undantaget är under förutsättning att man blir hindrad av trafiksituationen på grund av omledningen runt bron. Trafikverket pratar om ”många veckor” och det har fortfarande inte kommit med något besked om när reparationen kan vara klar. Därför valde vi 30 dagar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.