Undantag i vilotiderna krävs för att samhället ska fungera

I onsdags införde Transportstyrelsen undantag i kör- och vilotidsreglerna med anledning av lastbilsolyckan på Södertäljebron. Varför just nu? har flera chaufförer undrat. Blir man plötsligt mindre trött, eller? Utredaren Arne Classon förklarar hur resonemanget går.

Sedan den 29 juni och 30 dagar framåt råder undantag i kör- och vilotidsreglerna. Nu är det till exempel tillåtet att köra elva, i stället för normalt tio, timmar per dygn. Transportstyrelsens avsikt med undantaget är att underlätta för åkerier som fastnar i trafikkaoset som uppstått till följd av midsommaraftonens krasch på Södertäljebron.

Men beskedet har tagits emot med varierande entusiasm hos lastbilschaufförer. Jättebra, tycker några. Andra tycker undantaget är ett hån. Jaha, så det passar nu? Det finns ju många vägbyggen och dåligt väglag med förseningar som följd där man hade kunnat må bra av ett undantag. Och så vidare.

Så här svarar Arne Classon, utredare på Transportstyrelsens yrkestrafiksektion i Borlänge:

– Lokala väderfenomen och liknande finns det redan ett regelverk för. Artikel 12 i kör- och vilotidsförordningen, som är en så kallad force majeure-regel, beskriver precis hur man ska göra.

Hur då?

– Att man helt enkelt ska göra noteringar om förseningen och att de bevaras där all annan kör- och vilotidsinformation lagras. Det kan man göra på en utskrift från färdskrivaren eller på ett diagramblad. Man ska tala om var man befinner sig, klockslag och vad som är orsaken till att man blev försenad och att det till exempel tog längre tid innan man tog rast.

Varför passar ett undantag just nu då? Vad är det för speciellt med den här olyckan? 

– Vi har rätt att införa undantag i extrema situationer. Det har vi gjort vid ett flertal tillfällen tidigare, som när vi har haft de stora stormarna som till exempel Gudrun. Det är när vi vet att det blir problem en längre tid – till skillnad från ett lokalt oväder där det kanske tar en timme tills man har röjt av vägen. Det här är ju fråga om långa tider.

– När det gäller bron i Södertälje har vi hört med Trafikverket och har förstått att det här blir ett långvarigt hinder. Då måste vi agera på något sätt.

Hur lång tids trafikstrul ska till innan ni börjar fundera på undantag?

– Det är en bedömning vi gör varje gång, och det är beroende på vad det är för slags hinder.

Några chaufförer kommenterar undantaget med ”jaha, blir man mindre trött nu plötsligt?”

– Nä, det blir man ju naturligtvis inte. Men förutsättningarna för det här är att det inte inkräktar på trafiksäkerheten – och det har vi också skrivit in i undantaget. Det är jätteviktigt att tänka på. Blir man så trött att det inkräktar på trafiksäkerheten, ja då får man naturligtvis inte utnyttja det.

– Vi gör det här för att transportföretagen ska få tid på sig att organisera om sina transporter och bemanna fordonen på ett annat sätt. Annars blir det ju stopp på godsleveranser och samhället kommer inte att fungera som det krävs.

Så det ska ställas mot en samhällsekonomisk förlust?

– Ja, det kan man säga.

Kan ni förlänga undantaget? 

– Nej, vi har rätt till 30 dagar och vi har inte mandat att förlänga det. Om det behövs mer måste vi tillskriva kommissionen i Bryssel. Det är den som beslutar nästa steg. Det är en lång process kan jag säga, så troligtvis blir det inte fråga om någon ytterligare förlängning.

Vad händer med undantaget om bron fixas på ett par veckor och trafiken flyter på? Kan man fortfarande använda det?

– Nej, undantaget är under förutsättning att man blir hindrad av trafiksituationen på grund av omledningen runt bron. Trafikverket pratar om ”många veckor” och det har fortfarande inte kommit med något besked om när reparationen kan vara klar. Därför valde vi 30 dagar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.