Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Viktor Blombäck, klubbordförande för Transport i hamnen, konstaterar att medlemmarna inte är odelat positiva till uppgörelsen:

– Medlemmarna gillade den gamla ordningen där de själva kunde välja när man ville jobba helg. Vi ska ha medlemsmöte senare i dag. Efter det vet jag mer om vad medlemmarna tycker.

Tvisten i hamnen blev en svår nöt för facket. Under sju, åtta månader om året kommer båtar till Luleå lastade med kol till ståljätten SSAB. De kommer även på helger.

Under många år har helgarbetet utförts genom att stuveriarbetarna skrev upp sig på frivillig övertid. Som en sorts garanti fanns en lista med anställda som arbetsgivaren kunde beordra ut, ifall det inte fanns tillräckligt med frivilliga.

De som gick med på att stå på listan hade därmed beredskap att rycka in var fjärde helg. För det fick de en fast ersättning – plus lön förstås, om de blev inringda. I praktiken har listan sällan använts eftersom det hela tiden funnits frivilliga.

Systemet fungerade inte klockrent, uppger flera parter. Ersättningen för beredskapen höjdes inte, och intresset för att stå på ”beordringslistan” minskade. Ett krux var att helgarbetet genererade mycket övertid – mer än vad arbetstidsreglerna egentligen medger.

I våras sa fackklubben upp det lokala avtalet och medlemmarna slutade skriva upp sig för övertid. Det innebar att inga SSAB-båtar lossades under sju helger.

Parallellt inleddes segdragna förhandlingar med Shorelink, som såg chansen att schemalägga helgarbetet i stället för att basera det på övertid.

Vid förhandlingarna har Transport och medlemmarna inte gått helt i takt. Stuveriarbetarna vill fortsätta lösa helgbemanningen genom frivillig övertid.

Transport är i likhet med de flesta andra fackföreningar emot stora övertidsuttag och ser hellre att arbetsgivarna inrättar fler tjänster.

Tvisten innebar också att facket fick bekänna färg i en principiellt viktig fråga. Arbetsgivarna har i många år hävdat att det rikstäckande stuveriavtalet är omodernt och oflexibelt – med låsta arbetstider. Transport har ihärdigt hävdat att avtalet tvärtom är flexibelt – med stora möjligheter att schemalägga arbetet så att det passar båtanlöpen.

Uppgörelsen som tecknades i går innebär att helgarbetet i Shorelink schemaläggs. I gengäld får stuveriarbetarna en rejäl arbetstidsförkortning. Den ordinarie veckoarbetstiden blir 34 timmar och 40 minuter. Bolaget har också uttalat att åtta nya tjänster ska inrättas.

Avtalssekreterare Peter Winstén säger:

– Det hade förstås varit bättre om vi varit 100 procent överens med våra medlemmar. Men vi kunde bara inte hävda att arbetet skulle fortsätta ske som schemalagd övertid. Det strider mot alla fackliga principer.

Klubbordförande Viktor Blombäck är försiktig med kommentarer före medlemsmötet:

– Nu får vi tolv timmar långa arbetspass på helgerna. Det är inte optimalt heller. Många arbetsmoment, som truck- och krankörning, är väldigt krävande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Transportarbetarens logga

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?

Almedalen

Grillkväll och facksnack hos Transports minsta avdelning

Facket. – Det blir grillning. Även om det regnar! Thomas Gahnström vänder vant hamburgare på gallret. Han är både ombudsman och regionalt skyddsombud på Transports minsta avdelning. Den på Gotland.

Almedalen

”Förläng vår utbildning!”

Bevakning. – Tror ni verkligen att en ordningsvakt klarar att ingripa vid terrordåd som på Drottninggatan, med två timmars utbildning i risk- och hotbildsanalys? Oscar Diaz Sanchez, själv ordningsvakt, fick applåder på Transports seminarium om bevakningsbranschen.