Annons:
Annons:

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Viktor Blombäck, klubbordförande för Transport i hamnen, konstaterar att medlemmarna inte är odelat positiva till uppgörelsen:

– Medlemmarna gillade den gamla ordningen där de själva kunde välja när man ville jobba helg. Vi ska ha medlemsmöte senare i dag. Efter det vet jag mer om vad medlemmarna tycker.

Tvisten i hamnen blev en svår nöt för facket. Under sju, åtta månader om året kommer båtar till Luleå lastade med kol till ståljätten SSAB. De kommer även på helger.

Under många år har helgarbetet utförts genom att stuveriarbetarna skrev upp sig på frivillig övertid. Som en sorts garanti fanns en lista med anställda som arbetsgivaren kunde beordra ut, ifall det inte fanns tillräckligt med frivilliga.

De som gick med på att stå på listan hade därmed beredskap att rycka in var fjärde helg. För det fick de en fast ersättning – plus lön förstås, om de blev inringda. I praktiken har listan sällan använts eftersom det hela tiden funnits frivilliga.

Systemet fungerade inte klockrent, uppger flera parter. Ersättningen för beredskapen höjdes inte, och intresset för att stå på ”beordringslistan” minskade. Ett krux var att helgarbetet genererade mycket övertid – mer än vad arbetstidsreglerna egentligen medger.

I våras sa fackklubben upp det lokala avtalet och medlemmarna slutade skriva upp sig för övertid. Det innebar att inga SSAB-båtar lossades under sju helger.

Parallellt inleddes segdragna förhandlingar med Shorelink, som såg chansen att schemalägga helgarbetet i stället för att basera det på övertid.

Vid förhandlingarna har Transport och medlemmarna inte gått helt i takt. Stuveriarbetarna vill fortsätta lösa helgbemanningen genom frivillig övertid.

Transport är i likhet med de flesta andra fackföreningar emot stora övertidsuttag och ser hellre att arbetsgivarna inrättar fler tjänster.

Tvisten innebar också att facket fick bekänna färg i en principiellt viktig fråga. Arbetsgivarna har i många år hävdat att det rikstäckande stuveriavtalet är omodernt och oflexibelt – med låsta arbetstider. Transport har ihärdigt hävdat att avtalet tvärtom är flexibelt – med stora möjligheter att schemalägga arbetet så att det passar båtanlöpen.

Uppgörelsen som tecknades i går innebär att helgarbetet i Shorelink schemaläggs. I gengäld får stuveriarbetarna en rejäl arbetstidsförkortning. Den ordinarie veckoarbetstiden blir 34 timmar och 40 minuter. Bolaget har också uttalat att åtta nya tjänster ska inrättas.

Avtalssekreterare Peter Winstén säger:

– Det hade förstås varit bättre om vi varit 100 procent överens med våra medlemmar. Men vi kunde bara inte hävda att arbetet skulle fortsätta ske som schemalagd övertid. Det strider mot alla fackliga principer.

Klubbordförande Viktor Blombäck är försiktig med kommentarer före medlemsmötet:

– Nu får vi tolv timmar långa arbetspass på helgerna. Det är inte optimalt heller. Många arbetsmoment, som truck- och krankörning, är väldigt krävande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Transportarbetarens logga

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Transportarbetarens logga

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.