Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Viktor Blombäck, klubbordförande för Transport i hamnen, konstaterar att medlemmarna inte är odelat positiva till uppgörelsen:

– Medlemmarna gillade den gamla ordningen där de själva kunde välja när man ville jobba helg. Vi ska ha medlemsmöte senare i dag. Efter det vet jag mer om vad medlemmarna tycker.

Tvisten i hamnen blev en svår nöt för facket. Under sju, åtta månader om året kommer båtar till Luleå lastade med kol till ståljätten SSAB. De kommer även på helger.

Under många år har helgarbetet utförts genom att stuveriarbetarna skrev upp sig på frivillig övertid. Som en sorts garanti fanns en lista med anställda som arbetsgivaren kunde beordra ut, ifall det inte fanns tillräckligt med frivilliga.

De som gick med på att stå på listan hade därmed beredskap att rycka in var fjärde helg. För det fick de en fast ersättning – plus lön förstås, om de blev inringda. I praktiken har listan sällan använts eftersom det hela tiden funnits frivilliga.

Systemet fungerade inte klockrent, uppger flera parter. Ersättningen för beredskapen höjdes inte, och intresset för att stå på ”beordringslistan” minskade. Ett krux var att helgarbetet genererade mycket övertid – mer än vad arbetstidsreglerna egentligen medger.

I våras sa fackklubben upp det lokala avtalet och medlemmarna slutade skriva upp sig för övertid. Det innebar att inga SSAB-båtar lossades under sju helger.

Parallellt inleddes segdragna förhandlingar med Shorelink, som såg chansen att schemalägga helgarbetet i stället för att basera det på övertid.

Vid förhandlingarna har Transport och medlemmarna inte gått helt i takt. Stuveriarbetarna vill fortsätta lösa helgbemanningen genom frivillig övertid.

Transport är i likhet med de flesta andra fackföreningar emot stora övertidsuttag och ser hellre att arbetsgivarna inrättar fler tjänster.

Tvisten innebar också att facket fick bekänna färg i en principiellt viktig fråga. Arbetsgivarna har i många år hävdat att det rikstäckande stuveriavtalet är omodernt och oflexibelt – med låsta arbetstider. Transport har ihärdigt hävdat att avtalet tvärtom är flexibelt – med stora möjligheter att schemalägga arbetet så att det passar båtanlöpen.

Uppgörelsen som tecknades i går innebär att helgarbetet i Shorelink schemaläggs. I gengäld får stuveriarbetarna en rejäl arbetstidsförkortning. Den ordinarie veckoarbetstiden blir 34 timmar och 40 minuter. Bolaget har också uttalat att åtta nya tjänster ska inrättas.

Avtalssekreterare Peter Winstén säger:

– Det hade förstås varit bättre om vi varit 100 procent överens med våra medlemmar. Men vi kunde bara inte hävda att arbetet skulle fortsätta ske som schemalagd övertid. Det strider mot alla fackliga principer.

Klubbordförande Viktor Blombäck är försiktig med kommentarer före medlemsmötet:

– Nu får vi tolv timmar långa arbetspass på helgerna. Det är inte optimalt heller. Många arbetsmoment, som truck- och krankörning, är väldigt krävande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Skolverkets förslag: Ta bort allt som rör arbetsvillkor

Undervisning. Skolverket har tagit bort allt som rör arbetsmarknaden och dess villkor i förslaget till den nya läroplanen för årskurs 7-9. Senast i dag måste alla yttranden på remissen in.

Transportarbetarens logga

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Stora brister i arbetsmiljön på UPS terminal vid Sturup

Terminal. Paketföretaget UPS får svidande kritik från Arbetsmiljöverket, efter en inspektion på terminalen vid Sturups flygplats. I somras la Transport ett skyddsstopp för delar av arbetet. Nu kräver Arbetsmiljöverket 400 000 kronor i sanktionsavgift.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet av två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.