Två vägledande domar om sjukas rätt till sjukpenning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) I dag föll två tunga domar i Högsta förvaltningsdomstolen, som väntas få betydelse för sjukas rätt till sjukpenning. Fackens juridiska byrå ser domarna som en seger för en mer verklighetsanpassad, rättssäker bedömning av sjukskrivnas arbetsförmåga. Försäkringskassan förutspår däremot inte så stora förändringar.

En Coop-anställd kvinna som arbetat i butik i 40 år, och bland annat lider av artros i händerna, fick rätt mot Försäkringskassan och kammarrätten. Hon ska beviljas sjukpenning eftersom de ”allra flesta arbeten torde ställa krav på att händerna kan användas”, fastslog Högsta förvaltningsdomstolen (HFD). Med andra ord har hon svårt att hitta en ny arbetsgivare.

För en man som arbetat 25 procent med kontorsarbete på en bildemontering, och också hade artros, övervikt och smärtproblem, gick det sämre.

Där gick HFD på Försäkringskassans och kammarrättens linje och mannen blir utan ersättning. Båda rättsfallen har pågått sedan 2015.

Robert Sjunnebo har drivit butiksanställda Ing-Britt Vikströms sak på fackens juridiska byrå, LO-TCO Rättsskydd.

– För de enskilda personerna är det självklart viktigast om de får ja eller nej till sjukpenning. Men vi ser domarna som principiellt viktiga och är mycket nöjda.

– I bägge två framgår det att mer verklighetsanpassade bedömningar av sjukas arbetsförmåga ska göras. Försäkringskassan måste också ta hänsyn till en faktisk arbetsmarknad som förändras över tid, säger han.

Att mannen inte får sjukpenning förklarar Robert Sjunnebo med att läkarintygen inte var tillräckligt tydliga. Annars var resonemangen liktydiga i bägge domarna, menar han.

Robert Sjunnebo hoppas att domarna ska leda till ett bättre samarbete mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, så att sjuka ska slippa hamna mellan stolarna som ”för sjuk för att arbeta och för frisk för att få sjukpenning”.

Ytterst handlar frågan om hur sjukas eller arbetsskadades arbetsförmåga ska bedömas. Det gäller hur kassan tillämpar den regel som innebär att den som blivit sjuk inte längre ska ha rätt till ersättning efter sex månader – om hen bedöms klara av ett ”normalt förekommande arbete” på den öppna arbetsmarknaden.

Tvistefrågan är vad som ska betecknas som ”normalt förekommande” jobb. LO-TCO Rättsskydd har anklagat kassan för att föreslå ”hitte-på-jobb”, som inte finns på arbetsmarknaden, när de nekar personer ersättning.

Robert Sjunnebo beskriver dagens domar som bra och välskrivna och lutar sig mot flera resonemang, bland annat:

  • Det är enbart personer som helt klart har en arbetsförmåga som kan utnyttjas på den öppna arbetsmarknaden, som inte ska få sjukpenning. Vid oklarhet eller tveksamhet ska personen alltså anses sakna en sådan arbetsförmåga.
  • Om en person inte kan jobba heltid ska hen med sin kvarvarande arbetsförmåga kunna leva upp till de krav och förväntningar som arbetsgivare har beträffande exempelvis arbetsprestationer och arbetstakt.

I domarna konstateras att arbetsmarknaden förändrats mycket under senare decennier, vilket lett till betydligt högre krav på anställda. Domstolen skriver också att ”acceptansnivån för att en arbetstagare inte kan prestera fullt ut är mycket begränsad.”

När det gäller vad som ska räknas som normalt förekommande arbeten lutar sig domstolen mot en tidigare dom, som innebär att en person ska klara av jobbet med liten eller ingen anpassning till funktionshinder eller sjukdom. Däremot ska anställningar som på ”något sätt bekostas av det allmänna” inte ingå i begreppet. Försäkringskassan kan alltså inte hänvisa till ett jobb på Samhall.

Fackens juridiska byrå har hävdat att Försäkringskassan ska föreslå konkreta jobb, som utförsäkrade bedöms klara av, exempelvis busschaufför. Men där gick HFD på kassans linje. Myndigheten behöver inte ange specifika typer av arbeten. I dag kan en rörelsehindrad person exempelvis hänvisas till ett jobb där man bara sitter och svarar i telefon.

Robert Sjunnebo tolkar domen:

– Personer som helt klart har arbetsförmåga ska arbeta. Resten ska faktiskt ha sjukpenning. Det är en ganska stor skillnad mot kassans nuvarande tillämpning av reglerna.

Rättschef Eva Nordqvist på Försäkringskassan förklarar att myndigheten nu analyserar domarna, och är nöjd med att man inte behöver ”peka på konkreta jobb” till försäkrade.

– Det vi kan se direkt är att domarna ligger i linje med den tillämpning av reglerna vi har i dag.

Kommer ni att ändra något i er praxis?

– Vi behöver analysera domarna ytterligare för att kunna svara på det. Som vi ser det nu pekar domen inte på någon stor förändring.

LO-TCO Rättsskydd anser att ni gör för stränga bedömningar i dag?

– Det får stå för dem, jag kan inte kommentera det. Vår tillämpning stämmer överens med det resonemang som Högsta förvaltningsdomstolen för.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

”Det handlar om att försvaga det fackliga inflytandet”

Politik. Förslag om uppluckrat anställningsskydd och sänkta ingångslöner. Utredaren Mats Wingborg har gått igenom riksdagspartiernas arbetsmarknadspolitik. – Förslagen innebär det att hela den svenska modellen försvagas.

Transportarbetarens logga

Åkeri kan stämmas för uteblivna löner

Åkeri. Sex chaufförer väntar på lön eller traktamente från ett åkeri i Malmö. Transports ombudsman har upprepade gånger försökt få företaget till förhandlingsbordet. Nu har fackens juristbyrå tagit hand om kraven från Transportmedlemmarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.