Tusentals kurvor på de svenska vägarna är farliga

Trafik. Närmare 16 000 kurvor på Sveriges landsvägar är byggda på ett sådant sätt att förare har svårt att klara av dem i skyltad hastighet, visar en undersökning som SVT:s Uppdrag granskning gjort.

I en ökänd kurva nära Masugnsbyn omkom sex unga schweiziska män i januari i år. De var på semester i Skandinavien och åkte i en minibuss på väg 395, mellan Kiruna och Gällivare, när deras buss kom över i mötande körfält och frontalkrockade med en 90 ton tung malmbil.

Men redan tidigare var problemen med den djupa kurvan kända och flera personer hade hört av sig till Trafikverket och varnat. En utredning som Sveriges åkeriföretag gjort visar att vägsträckan är fel utformad: Kombinationen av hur skarp själva kurvan är och hur mycket vägen lutar i sidled gör det svårt att hålla bilen på vägen i den tillåtna hastigheten. Rapporten visar att en rimlig hastighet för kurvan är 60 km. Men den skyltade hastigheten vid tiden för dödsolyckan var 90 km.

Robert Savela, regionalt skyddsombud på Transports Norrbottensavdelning, ser de farliga kurvorna som en del av ett generellt problem. Det handlar om brister i infrakturen – och uteblivna satsningar.

– Det är omfattande problem – många vägar i Norrbotten är inte dimensionerade för dagens trafik. De är smala, krokiga och har skymd sikt, säger Robert Savela, som också är ordförande i länets Yrkesförarråd.

– Tonnaget, fordonens vikt, har också ökat under senare år och det påverkar vägarna ytterligare. Det blir inte bara problem med gropar och diken utan bärigheten under riskerar att ge upp.

Transport har tillsammans med andra fackförbund i åratal kämpat för för upprustning och ökad säkerhet också av E10:an.

Det är Trafikverket som är ytterst ansvariga för säkerheten på vägarna som SVT har granskat. Men ombyggnad av vägar som E10:an och 395:an är inte högst prioriterat i säkerhetsarbetet. Yrkesförarrådet, där också Trafikverket ingår, har regelbundna möten där infrastrukturen diskuteras.

– Vi får fortlöpande information, problemet är att det tar sådan tid. Konkreta infrastruktursatsningar måste till i hela landet, här i norr men också delar av Skåne och Småland. I dag är det väldigt riktat mot storstäderna. Det handlar om att kunna bo och leva i den här delen av landet, säger Robert Savela.

farlig kurva
Foto: Trafikverket

Men det är inte bara i Norrbotten det finns problem med farliga kurvor. Vallentuna, en av Stockholms norra kranskommuner, tas i programmet upp som en av de kommuner som har flest farliga kurvor. Chauffören Michael Korpvinge bor i Vallentuna, men arbetar främst utanför kommunen och kör i centrala Stockholm och i norrort.

– Jag tror att grusåkarna, som kör fram och tillbaka i kommunen, upplever mer problem. Själv har jag inte direkt gjort det, säger han.

– Men något jag tänkt på i alla år är Granakurvan, särskilt om du kommer från Väsbyhållet.

Väg 268 mellan Vallentuna och Upplands Väsby har länge varit känd för flera  svåra kurvor. Flera allvarliga olyckor har skett i den så kallade Granakurvan.

Trafikverket har beslutat att vägen ska rustas upp, både av säkerhetsskäl och för att förbindelsen ska bli snabbare.

Genom att räkna på tillåten maxfart, kurvans radie och vägens lutning visar SVT:s granskning att över 15 800 kurvor på Sveriges landsvägar har problem med sidofriktionen. De är utformade så att det blir svårare att hålla kvar bilen på vägen, även om hastighetsbegränsningen

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Full rulle med längre lastbilar

Åkeri. Trafikverket kom i våras fram till att 450 mil väg i Sverige klarar av längre ekipage. I Finland har 34,5 meter långa lastbilar rullat sedan årsskiftet. Nu ligger förslaget på remiss hos Transport.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.

Anton Hedin och William Ekblad

Här kan du bli en ninja på lagret

Lager. Ett hjärta till den hjälpsamma arbetskamraten, en blixt till den som snabbt plockat en order. Truckförararen får direkt feedback på sin skärm. På Aditros terminal i Jönköping finns chans att snabbt nå högre nivåer och bli ninja.

Hela världen i aktion för klimatet

Klimat. I dag strejkar människor över hela jordklotet för klimatet. På Medborgarplatsen i Stockholm samlades tiotusentals personer. Transports ordförande var där och Transportarbetaren träffade också flera medlemmar.

Full rulle med längre lastbilar

Åkeri. Trafikverket kom i våras fram till att 450 mil väg i Sverige klarar av längre ekipage. I Finland har 34,5 meter långa lastbilar rullat sedan årsskiftet. Nu ligger förslaget på remiss hos Transport.

Oklart vad som ligger bakom tankbilsförares död

Åkeri. Chauffören som på tisdagen hittades medvetslös vid en tankbil intill Vallviks bruk i Hälsingland har avlidit av skadorna. Varken åkeriet, som ligger i Gävle, eller facket vet i nuläget om föraren, en man i 50-årsåldern, skadat sig i arbetet eller drabbats av akut sjukdom.

Buden får hjälp att organisera sig

Europa. Cykelbud och andra plattforms-arbetare i olika länder ska coachas av Europafacket. – De behöver vårt stöd för att kräva bättre villkor, säger fackets Ignacio Doreste.

Nu startar slutförhandlingarna om vägpaketet

EU. Förslaget om nya EU-regler för åkeribranschen tog ett stort steg framåt i dag. Strax före halv elva blev det klart att förhandlingar ska inledas med ministrarna i Europeiska rådet och EU-kommissionen om vägpaketet.

Nina Frandes

Hon kämpar för rumänska chaufförer

Åkeri. Schysta villkor även för chaufförer från Rumänien, är målet för Nina Frandes. Hon är ordförande i fackförbundet SLT – och är här för att både värva medlemmar och hjälpa utsatta rumänska transportarbetare.

Johan Danielsson

EU:s vägpaket fick godkänt – igen

EU. EU:s vägpaket med nya regler för åkeribranschen lever fortfarande. Dagens omröstning i transportutskottet gick socialdemokraten Johan Danielssons väg. Själv har han fått den tunga posten som samordnare för S-gruppen i trafikfrågorna.

Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU

Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.

Arbetsmiljöverket kritiskt efter överfall på tidningsbud

Tidningsbud. Arbetsgivaren har inte utrett hur det kommer sig att ett tidningsbud under sin utdelningsrunda överfölls, tillfångatogs och misshandlades. Arbetsmiljöverket efterlyser rutiner och riskbedömningar efter att budet i augusti utsattes för grovt våld, som utreds av polisen i Kristianstad.

Livsfara när chaufförer lossar ICA-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.