Berit Müllerström föreläser.
Close
– Fackligt arbeta måste alltid ske under trygga former, säger Berit Müllerström, LO:s andra vice ordförande, som blev överraskaskad över hur många skyddsombud som känner sig motarbetade.
Close

Transports skyddsombud motarbetas mest

Skyddsombud hindras i sitt uppdrag. De får sämre schema och mindre lönehöjning. Och de utsätts för hot eller våld – från chefer, arbetskamrater och utomstående. Transports skyddsombud är bland de som är värst utsatta enligt en rapport som LO presenterar i dag.

– Det är värre än vi trodde, säger Berit Müllerström, LO:s andra vice ordförande. Rapporten visar att många av våra utsedda skyddsombud skräms till tystnad av arbetsgivare.

LO har frågat skyddsombud i de 14 förbunden om läget. Enkäten visar att Transports skyddsombud är värst utsatta i hela LO när det handlar om att bli motarbetade i sitt uppdrag.

– Siffrorna speglar det vi har varnat för länge, kommenterar Martin Miljeteig, Transports arbetsmiljöombudsman. Tonen från vissa arbetsgivare har hårdnat. De ser förebyggande arbetsmiljöarbete som något som kostar tid och pengar i stället för att se vinsterna på längre sikt.

Enligt rapporten blir skyddsombud inom alla förbund hindrade i sitt uppdrag. Det handlar om att arbetsgivare nekar dem utbildning, stänger dem ute från skyddsronder, arbetsmiljömöten och planering av förändringar.

Skyddsombuden i enkäten vittnar också om att de känner sig trakasserade av arbetsgivaren. Vanligast är att de har en sämre löneutveckling än kollegor. Ändrade arbetsuppgifter, omplacering, sämre schema och i några fall varsel om uppsägning är andra förändringar som de kopplar ihop med sitt uppdrag.

Den tredje frågan handlar om hot eller våld. 428 av LO-förbundens skyddsombud svarar ja på frågan om de har utsatts de senaste tolv månaderna. Arbetsgivare står för de flesta angreppen, men även arbetskamrater, brukare (mest inom omvårdnad) och andra som till exempel kunder.

Martin Miljeteig berättar hur Transport arbetar för att stärka skyddsombuden och den roll de har på arbetsplatserna:

– Vi håller erfarenhetsdagar där de regionala skyddsombuden är mentorer och ger sitt stöd till skyddsombud. Vi har egna utbildningar, utöver de som vi gör tillsammans med arbetsgivarna.

Han uppmanar också den som känner sig hindrad i sitt uppdrag att först försöka diskutera saken med arbetsgivaren – och om det inte hjälper ta kontakt med sin avdelning och det regionala skyddsombudet.

– Vi ser allvarligt på att skyddsombud hindras, säger han. Senast i morse hade vi en central förhandling om detta.

Ett annat skyddsombud, som jobbar inom renhållning, har egen erfarenhet av att inte kunna sköta sitt uppdrag.

– Företaget struntar i att samverka med oss skyddsombud, säger han. Vi blir inte inbjudna till riskbedömningar, utan måste kräva att få vara med när processen redan har startat.

Senast införde hans arbetsgivare stora schemaförändringar utan att informera eller diskutera med skyddsombuden.

– Riskbedömning? suckar Transports skyddsombud. Den gjordes i efterhand.

Att skyddsombuden utestängdes från processen har förts upp på central nivå. Den är inte avgjord än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Martin Miljeteig

Transport kräver hårdare straff för arbetsmiljöbrott

Politik. Tolv personer har hittills i år omkommit på jobbet. Redan den 1 januari dog en lastbilschaufför när han skulle lasta bilen. I dag träffade Transport arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) – och krävde tydligare lagar och skarpare straff.

Transportarbetarens logga

Loomis svarar på kritiken om ensamjobb bland värdeväktare

Värdetransporter. Transport överklagar Arbetsmiljöverkets beslut att låta Loomis värdetransportörer arbeta ensamma med bankomater och serviceboxar. I förra veckan riktade facket hård kritik mot myndigheten och bolaget. Nu svarar Loomis på kritiken.

På väg - Transportarbetarens podd

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

Matbud från Yandex.eda i Moskva.

Matbud jobbade ihjäl sig

Ryssland. Den 16 april dog ett matbud, 21-årige Artyk Orozalijev, under ett arbetspass i Sankt Petersburg. Dödsorsaken var hjärtattack. Han föll omkull på sin cykel efter att ha arbetat tio timmar utan paus.

Fackligt samarbete över gränserna mot lönedumpning

Åkeri. Några gömde sig i lastbilshytten. Andra kom fram till tältet som svenska Transport slagit upp i hop med litauiska lastbilsfacket Solidarumas. Förutom grillkorv blev det mycket snack om löner och arbetsvillkor i Karlshamns hamn på lördagen.

Månadens klubb
Samtransklubbens styrelse, tre ledamöter saknas.

”Det har aldrig känts så här stabilt”

Samtransklubben i Solna. Ny ägare, ny vd och nya mellanchefer väcker hopp i styrelsen för taxitelefonisternas fackklubb. Det verkar som om ett bättre klimat och större förståelse för fackets roll är på gång inom Samtrans i Solna.

Arbetsmiljön brister på bensinmackar

Bensin. Tre mackar i samma kedja. Tre besök av Arbetsmiljöverket. Och tre inspektionsmeddelanden fyllda av kritik. De tre Circle K-mackarna saknar rutiner och kunskap om det mesta inom arbetsmiljö.

SAS-plan på marken

Mindre att lasta när piloterna strejkar

Flyg. Piloternas strejk fortsätter in på sin femte dag och runt 550 SAS-flygningar är inställda i dag. Hundratals flyglastare fortsätter att gå till jobbet, men med betydligt mindre att göra.

Chaufförsbristen tema när Transport besökte skogsåkeri

Facket. Chaufförsbristen. Och fackets försäkringar. Det var två heta frågor när Transports Hälsingeavdelning besökte Sandres skogsåkeri i Edsbyn. – Jag är klämd mellan Transport och Transportstyrelsen, sa åkare Peter Sandres med ett visst allvar i rösten.

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Facken rasar mot las-utredning

Politik. Fler undantag från sist in – först ut. Billigare att säga upp anställda. Regeringens utredare har fått direktiv som inte går fackens väg.