Berit Müllerström föreläser.
Close
– Fackligt arbeta måste alltid ske under trygga former, säger Berit Müllerström, LO:s andra vice ordförande, som blev överraskaskad över hur många skyddsombud som känner sig motarbetade.
Close

Transports skyddsombud motarbetas mest

Skyddsombud hindras i sitt uppdrag. De får sämre schema och mindre lönehöjning. Och de utsätts för hot eller våld – från chefer, arbetskamrater och utomstående. Transports skyddsombud är bland de som är värst utsatta enligt en rapport som LO presenterar i dag.

– Det är värre än vi trodde, säger Berit Müllerström, LO:s andra vice ordförande. Rapporten visar att många av våra utsedda skyddsombud skräms till tystnad av arbetsgivare.

LO har frågat skyddsombud i de 14 förbunden om läget. Enkäten visar att Transports skyddsombud är värst utsatta i hela LO när det handlar om att bli motarbetade i sitt uppdrag.

– Siffrorna speglar det vi har varnat för länge, kommenterar Martin Miljeteig, Transports arbetsmiljöombudsman. Tonen från vissa arbetsgivare har hårdnat. De ser förebyggande arbetsmiljöarbete som något som kostar tid och pengar i stället för att se vinsterna på längre sikt.

Enligt rapporten blir skyddsombud inom alla förbund hindrade i sitt uppdrag. Det handlar om att arbetsgivare nekar dem utbildning, stänger dem ute från skyddsronder, arbetsmiljömöten och planering av förändringar.

Skyddsombuden i enkäten vittnar också om att de känner sig trakasserade av arbetsgivaren. Vanligast är att de har en sämre löneutveckling än kollegor. Ändrade arbetsuppgifter, omplacering, sämre schema och i några fall varsel om uppsägning är andra förändringar som de kopplar ihop med sitt uppdrag.

Den tredje frågan handlar om hot eller våld. 428 av LO-förbundens skyddsombud svarar ja på frågan om de har utsatts de senaste tolv månaderna. Arbetsgivare står för de flesta angreppen, men även arbetskamrater, brukare (mest inom omvårdnad) och andra som till exempel kunder.

Martin Miljeteig berättar hur Transport arbetar för att stärka skyddsombuden och den roll de har på arbetsplatserna:

– Vi håller erfarenhetsdagar där de regionala skyddsombuden är mentorer och ger sitt stöd till skyddsombud. Vi har egna utbildningar, utöver de som vi gör tillsammans med arbetsgivarna.

Han uppmanar också den som känner sig hindrad i sitt uppdrag att först försöka diskutera saken med arbetsgivaren – och om det inte hjälper ta kontakt med sin avdelning och det regionala skyddsombudet.

– Vi ser allvarligt på att skyddsombud hindras, säger han. Senast i morse hade vi en central förhandling om detta.

Ett annat skyddsombud, som jobbar inom renhållning, har egen erfarenhet av att inte kunna sköta sitt uppdrag.

– Företaget struntar i att samverka med oss skyddsombud, säger han. Vi blir inte inbjudna till riskbedömningar, utan måste kräva att få vara med när processen redan har startat.

Senast införde hans arbetsgivare stora schemaförändringar utan att informera eller diskutera med skyddsombuden.

– Riskbedömning? suckar Transports skyddsombud. Den gjordes i efterhand.

Att skyddsombuden utestängdes från processen har förts upp på central nivå. Den är inte avgjord än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Loomis svarar på kritiken om ensamjobb bland värdeväktare

Värdetransporter. Transport överklagar Arbetsmiljöverkets beslut att låta Loomis värdetransportörer arbeta ensamma med bankomater och serviceboxar. I förra veckan riktade facket hård kritik mot myndigheten och bolaget. Nu svarar Loomis på kritiken.

På väg - Transportarbetarens podd

Tack du som är skyddsombud

Debatt. I dag är det inte vilken dag som helst. I dag är det superhjältarnas egen dag, även kallad ”skyddsombudets dag”. Tillsammans med våra företag samverkar vi och ser till att arbetsmiljön på våra arbetsplatser blir bättre.

Transportarbetarens logga

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.