Transports förhandlingar rullar vidare

Transports förhandlingar med Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) fortsätter nu under tisdagskvällen och under morgondagen. Fackets stora delegation har tagit paus och är inkallad till klockan 09.30 i morgon igen. Samtidigt fortsätter diskussionerna om vad som egentligen är "märket" i årets avtalsrörelse.

I fyra dagar har Transport och BA förhandlat om en uppgörelse för 32 000 åkerichaufförer och terminalare. Matchen, som inledningsvis gick trögt, tog mer fart efter att industrin och handeln tecknat avtal.

Samtidigt har uppgörelserna stökat till det för facken som är kvar på banan. Industrin tecknade ju ett avtal som ger totalt 2,2 procent. Handeln gick i mål med 590 kronor mer i månaden.

Efter att handelsavtalet blev klart gjorde LO och Svenskt näringsliv ett kontroversiellt gemensamt utspel där LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson sa:

– Nu finns en norm i procent, och en norm i kronor.

En kinkig fråga är nu om det verkligen finns två märken. Och är 590 kronor en bättre uppgörelse än industrins märke på 2,2 procent?

På papperet ser det ut som om Handels medlemmar är vinnare. Med en månadslön på 25 000 kronor innebär 2,2 procent bara 550 kronor mer i månaden. Handels får alltså ut 40 kronor extra.

Men. Enligt vad Transportarbetaren erfar har Handels fått betala med ett antal försämringar som sänker arbetsgivarnas lönekostnad. Det handlar bland annat om:

  • Lägre löneökningar för unga. Anställda som är 16–17 år får bara hälften av de 590 kronorna. Gruppen med 18–19-åringar får 85 procent av 590 kronor.
  • Handels har individuella löner, något som medför att ingen individ är garanterad 590 kronor. Tidigare hade Handels ett ”veto” om parterna inte kom överens i de lokala löneförhandlingarna. Vetot är skrotat.
  • Förbundet har också gått med på försämringar av övertidsreglerna som drabbar dem som jobbar mer vissa veckor och mindre andra.
  • Sämre ob-villkor för vissa anställda.

Transports förhandlare vill inte kommentera de pågående förhandlingarna med BA. Men en källa uppger att det ändå är viktigt att klara ut vad handelns och industrins avtal faktiskt innehåller – om de ska vara normerande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.