Transports förhandlingar rullar vidare

Transports förhandlingar med Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) fortsätter nu under tisdagskvällen och under morgondagen. Fackets stora delegation har tagit paus och är inkallad till klockan 09.30 i morgon igen. Samtidigt fortsätter diskussionerna om vad som egentligen är "märket" i årets avtalsrörelse.

I fyra dagar har Transport och BA förhandlat om en uppgörelse för 32 000 åkerichaufförer och terminalare. Matchen, som inledningsvis gick trögt, tog mer fart efter att industrin och handeln tecknat avtal.

Samtidigt har uppgörelserna stökat till det för facken som är kvar på banan. Industrin tecknade ju ett avtal som ger totalt 2,2 procent. Handeln gick i mål med 590 kronor mer i månaden.

Efter att handelsavtalet blev klart gjorde LO och Svenskt näringsliv ett kontroversiellt gemensamt utspel där LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson sa:

– Nu finns en norm i procent, och en norm i kronor.

En kinkig fråga är nu om det verkligen finns två märken. Och är 590 kronor en bättre uppgörelse än industrins märke på 2,2 procent?

På papperet ser det ut som om Handels medlemmar är vinnare. Med en månadslön på 25 000 kronor innebär 2,2 procent bara 550 kronor mer i månaden. Handels får alltså ut 40 kronor extra.

Men. Enligt vad Transportarbetaren erfar har Handels fått betala med ett antal försämringar som sänker arbetsgivarnas lönekostnad. Det handlar bland annat om:

  • Lägre löneökningar för unga. Anställda som är 16–17 år får bara hälften av de 590 kronorna. Gruppen med 18–19-åringar får 85 procent av 590 kronor.
  • Handels har individuella löner, något som medför att ingen individ är garanterad 590 kronor. Tidigare hade Handels ett ”veto” om parterna inte kom överens i de lokala löneförhandlingarna. Vetot är skrotat.
  • Förbundet har också gått med på försämringar av övertidsreglerna som drabbar dem som jobbar mer vissa veckor och mindre andra.
  • Sämre ob-villkor för vissa anställda.

Transports förhandlare vill inte kommentera de pågående förhandlingarna med BA. Men en källa uppger att det ändå är viktigt att klara ut vad handelns och industrins avtal faktiskt innehåller – om de ska vara normerande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.