Transports förhandlingar rullar vidare

Transports förhandlingar med Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) fortsätter nu under tisdagskvällen och under morgondagen. Fackets stora delegation har tagit paus och är inkallad till klockan 09.30 i morgon igen. Samtidigt fortsätter diskussionerna om vad som egentligen är "märket" i årets avtalsrörelse.

I fyra dagar har Transport och BA förhandlat om en uppgörelse för 32 000 åkerichaufförer och terminalare. Matchen, som inledningsvis gick trögt, tog mer fart efter att industrin och handeln tecknat avtal.

Samtidigt har uppgörelserna stökat till det för facken som är kvar på banan. Industrin tecknade ju ett avtal som ger totalt 2,2 procent. Handeln gick i mål med 590 kronor mer i månaden.

Efter att handelsavtalet blev klart gjorde LO och Svenskt näringsliv ett kontroversiellt gemensamt utspel där LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson sa:

– Nu finns en norm i procent, och en norm i kronor.

En kinkig fråga är nu om det verkligen finns två märken. Och är 590 kronor en bättre uppgörelse än industrins märke på 2,2 procent?

På papperet ser det ut som om Handels medlemmar är vinnare. Med en månadslön på 25 000 kronor innebär 2,2 procent bara 550 kronor mer i månaden. Handels får alltså ut 40 kronor extra.

Men. Enligt vad Transportarbetaren erfar har Handels fått betala med ett antal försämringar som sänker arbetsgivarnas lönekostnad. Det handlar bland annat om:

  • Lägre löneökningar för unga. Anställda som är 16–17 år får bara hälften av de 590 kronorna. Gruppen med 18–19-åringar får 85 procent av 590 kronor.
  • Handels har individuella löner, något som medför att ingen individ är garanterad 590 kronor. Tidigare hade Handels ett ”veto” om parterna inte kom överens i de lokala löneförhandlingarna. Vetot är skrotat.
  • Förbundet har också gått med på försämringar av övertidsreglerna som drabbar dem som jobbar mer vissa veckor och mindre andra.
  • Sämre ob-villkor för vissa anställda.

Transports förhandlare vill inte kommentera de pågående förhandlingarna med BA. Men en källa uppger att det ändå är viktigt att klara ut vad handelns och industrins avtal faktiskt innehåller – om de ska vara normerande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.