Transports förhandlingar rullar vidare

Transports förhandlingar med Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) fortsätter nu under tisdagskvällen och under morgondagen. Fackets stora delegation har tagit paus och är inkallad till klockan 09.30 i morgon igen. Samtidigt fortsätter diskussionerna om vad som egentligen är "märket" i årets avtalsrörelse.

I fyra dagar har Transport och BA förhandlat om en uppgörelse för 32 000 åkerichaufförer och terminalare. Matchen, som inledningsvis gick trögt, tog mer fart efter att industrin och handeln tecknat avtal.

Samtidigt har uppgörelserna stökat till det för facken som är kvar på banan. Industrin tecknade ju ett avtal som ger totalt 2,2 procent. Handeln gick i mål med 590 kronor mer i månaden.

Efter att handelsavtalet blev klart gjorde LO och Svenskt näringsliv ett kontroversiellt gemensamt utspel där LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson sa:

– Nu finns en norm i procent, och en norm i kronor.

En kinkig fråga är nu om det verkligen finns två märken. Och är 590 kronor en bättre uppgörelse än industrins märke på 2,2 procent?

På papperet ser det ut som om Handels medlemmar är vinnare. Med en månadslön på 25 000 kronor innebär 2,2 procent bara 550 kronor mer i månaden. Handels får alltså ut 40 kronor extra.

Men. Enligt vad Transportarbetaren erfar har Handels fått betala med ett antal försämringar som sänker arbetsgivarnas lönekostnad. Det handlar bland annat om:

  • Lägre löneökningar för unga. Anställda som är 16–17 år får bara hälften av de 590 kronorna. Gruppen med 18–19-åringar får 85 procent av 590 kronor.
  • Handels har individuella löner, något som medför att ingen individ är garanterad 590 kronor. Tidigare hade Handels ett ”veto” om parterna inte kom överens i de lokala löneförhandlingarna. Vetot är skrotat.
  • Förbundet har också gått med på försämringar av övertidsreglerna som drabbar dem som jobbar mer vissa veckor och mindre andra.
  • Sämre ob-villkor för vissa anställda.

Transports förhandlare vill inte kommentera de pågående förhandlingarna med BA. Men en källa uppger att det ändå är viktigt att klara ut vad handelns och industrins avtal faktiskt innehåller – om de ska vara normerande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.