Avtalsrörelsen 2017

Transports avtalsrörelse fortsätter efter påsk

Avtal. Ett nytt löneavtal för åkerichaufförer och terminalare dröjer till efter påsk. Vid 16.30-tiden i dag, torsdag, avbröt Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund förhandlingarna.

– Vi tar små steg i rätt riktning. Båda parter har nu två veckor på sig att fundera över vilka prioriteringar som är viktigast bland avtalskraven, säger Transports avtalsansvarige, Tommy Wreeth.

Den 20-21 april är den fackliga förhandlingsdelegationen inkallad igen. Då har förbundets miljöarbetare hunnit gå ytterligare ett par ronder i avtalsringen. Förhandlingarna är utsatta till den 18-19 april.

– Vi ser gärna att renhållarna och åkeri/terminal förhandlas samtidigt. På båda områdena är det viktigt att lyfta frågorna som rör trygghet i anställningen och arbetsmiljön, säger Tommy Wreeth.

Efter industrifackens uppgörelse den 31 mars har en rad andra förbund intensifierat förhandlingarna med arbetsgivarna. Hotell- och restaurangfacket har varslat om strejk. Orsaken är att deras motpart, Visita, inte accepterar den låglönesatsning som LO-förbunden enats om, och som industrifacken anser sig ha fått i sina treåriga avtal.

Hur ser Transports motpart, Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA), på det ”dubbla märket”? Alltså en norm som innebär totalt 6,5 procent i lönelyft för alla som tjänar över 24 000 kronor i månaden och lite mer till alla som ligger under.

Tommy Wreeth säger:

– I de förhandlingar som vi för nu uppfattar jag det som att vi och BA har en samsyn kring hur lönerna ska läggas ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Transportarbetarens logga

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Ilskan jäser bland Stockholms sopgubbar

Renhållning. Sopgubbarna på Reno Norden är i uppror. Arbetsgivaren vill sänka lönerna med tusenlappar i höst och inhyrd personal används nu för att inventera nycklar och lås. Något som nästan ledde till vild strejk.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.