Transportarbetare drabbas av jobbstress och arbetsolyckor

Arbetsskador. Transportbranschen placerar sig högt i Arbetsmiljöverkets nya rapport om jobbrelaterade besvär. Omkring en tredjedel av alla anställda inom transport och magasinering har drabbats av arbetsolyckor eller mer stressrelaterade problem till följd av arbetet under det senaste året.

Det framgår av den nya rapporten ”Arbetsorsakade besvär 2018”, som gjorts av Statistiska centralbyrån (SCB). Arbetsmiljöverkets undersökningar följer kontinuerligt upp tillståndet på Sveriges arbetsplatser och publiceras vartannat år.

Dagens rapport kan uppfattas som en larmklocka för arbetsgivare i ett antal branscher. Den pekar bland annat på omfattande jobbstress till följd av hög arbetsbelastning. Annat som gör att människor uteblir från arbetet är påfrestande arbetsställningar, otydliga och motstridiga krav från arbetsgivare och arbetsolyckor.

Bland olyckorna är fall är vanligast, något som också uppmärksammats i en rad tidigare undersökningar. Arbetstagare ramlar, halkar, trampar fel eller snubblar och skadar sig. Här vet vi sedan tidigare att yrkeschaufförer och tidningsbud är särskilt utsatta.

De psykosomatiska besvären till följd av hög arbetsbelastning och utmattning handlar till stor del om ångest och minnesstörningar. De påverkar även koncentration, tankeförmåga, sömn och kan leda till depression. Värst drabbade här är sysselsatta i ”familjepussel-åldern” 30 till 49 år, enligt undersökningen.

Ser man till befolkningen i stort – med drygt fem miljoner anställda – uppger nästan tre av tio personer (28 procent) att de haft jobbrelaterade problem. Besvären drabbar fler kvinnor än män, något som syns även i transportsektorn.

I topp på listan över utsatta branscher återfinns arbetstagare inom vård, omsorg och sociala tjänster, liksom anställda inom utbildning. Drygt 30 procent inom dessa sektorer uppskattas ha haft besvär till följd av arbetet under de senaste tolv månaderna.

Därefter kommer anställda inom offentlig förvaltning och arbetstagare inom transport och magasinering. Totalt uppskattas 30 procent, inom transportsektorn, ha haft besvär som orsakats av jobbet.

Här garderar sig Arbetsmiljöverket med att siffrorna inte är helt statistiskt säkra, men ändå ger en fingervisning om tillståndet i olika yrken.

Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig ser det som mycket oroande att personal inom transportbranschen fortfarande placerar sig så högt, jämfört med andra sektorer, när det gäller jobbrelaterade besvär.

– Det krävs krafttag i det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Anställda behöver rehabilitering och arbetsanpassning om vi ska komma till rätta med problemen i våra allt mer slimmade organisationer.

– Arbetsmiljöverkets rapport visar också att företagen måste börja arbete mer med det organisatoriska och sociala arbetsmiljöarbetet, som myndigheten tagit fram föreskrifter om.

Martin Miljeteig får stöd av myndighetens generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem:

– Undersökningen ger oss som arbetsgivare en viktig signal om vad i jobbet som kan upplevas besvärligt. Ingen ska behöva känna besvär, bli sjuk, skadas eller förolyckas på grund av sitt arbete.

Här följer några fler resultat ur rapporten, i korthet:

  • 65 procent uppgav att hög arbetsbelastning orsakade deras besvär. Den orsaken var lika vanlig i alla åldersgrupper, men syntes mer bland kvinnor än män (70 procent bland kvinnor och 59 procent bland män).
  • Fallolyckor låg bakom besvären hos var tredje anställd som skadat sig genom en olyckshändelse.
  • Drygt sju av tio tillfrågade arbetstagare med arbetsrelaterade besvär hade känt trötthet till följd av arbetet under det senaste året. Även här kände något fler kvinnor av trötthet än män (80 procent bland kvinnorna, 68 procent bland männen).
  • Närmare två tredjedelar (65 procent) av de anställda med jobborsakade besvär led av fysisk smärta eller värk. Här fanns knappt någon skillnad mellan kvinnor och män och problemen var lika vanliga i alla åldersgrupper.
  • Besvär med oro och ångest på grund av arbetet var mindre i åldern 50-64 år än i andra åldersgrupper.
  • En av tre kvinnor stannade hemma från jobbet till följd av arbetsbesvär, att jämföra med lite drygt en av fyra bland männen.

Rapporten visar också på skillnader mellan fast anställda och personer med otryggare anställningar, liksom inkomstrelaterade skillnader.

  • Män med hög inkomst hade betydligt mindre frånvaro till följd av jobbrelaterade besvär, enligt en jämförelse mellan olika inkomstgrupper. (17 procent bland högavlönade, 28 procent bland låginkomsttagare och 30 procent bland medelinkomsttagare).
  • Drygt var tredje sysselsatt med arbetsproblem hade fått personlig stöttning av chefen eller en annan ansvarig person. 25 procent av de tillfrågade fick avlastning eller hjälp med att kunna lämna över uppgifter till kollegor.
  • Fast anställda fick mer hjälp av arbetsgivaren. Det rörde sig om stöd, omplacering eller hjälpmedel. Anställda med tidsbegränsad anställning åtgärdade däremot i högre utsträckning problemen på egen hand – genom att byta jobb eller gå ner i tid.

När det handlar om att anmäla besvär på grund av jobbet till Försäkringskassan visar undersökningen att äldre anställda, som drabbats av besvär efter en olyckshändelse, oftare gör anmälningar än yngre.

Fotnot. I rapporten omfattar sektorn transport och magasinering anställda inom bland annat land-, sjö och lufttransporter, magasinering, post- och kurirverksamhet. Statistiken bygger på 12 000 intervjuer med sysselsatta i åldern 16-74 år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

1,9 miljoner till Transport-medlemmar

Juridik. 1,9 miljoner kronor gick till medlemmar i Transport efter rättstvister, enligt LO-TCO Rättsskydds årsstatistik.

Transportarbetarens logga

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

En av fem som dör på jobbet är chaufför

Dödsolyckor. 48 människor miste livet när de arbetade förra året. Tio var lastbilschaufförer. En var däckarbetare.

Mjölkchaufför och andra truckers gör tv-debut

Chaufförer. Nästa vecka är det lastbilsförarnas tur att bli tv-stjärnor. Elin Rotstedt är mjölkbilschaufför och en av dem som visar upp sin vardag i dokusåpan Svenska truckers.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.