Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

– Det känns skönt att vi är i hamn, säger förbundskassör Anna Ryding efter dagens styrelsemöte. Vi tar ett viktigt steg, så jag är samtidigt glad att vi inte har skyndat på det.

Transports medlemmar kommer knappast att märka av förändringen. De som betalar sin avgift med autogiro eller e-faktura behöver inte göra någonting, Men om du betalar genom en avi som du får i brevlådan blir det lite förändringar.

– Det ska vi informera om, säger Anna Ryding.

Bakgrunden till bankbytet är Nordeas flytt av huvudkontoret – från Sverige till Finland. När flytten först aviserades var anledningen att regeringen tänkte höja avgifterna till den så kallade resolutionsreserven. Det handlar om avgifter som bankerna betalar till statskassan. Pengarna ska, enligt regeringen, användas för att skydda vanliga skattebetalare för kostnader vid en framtida finanskris.

Regeringen mildrade senare sitt förslag, men Nordea kom ändå fram till att Finland är en bättre bas för banken. Där hamnar den under Europeiska centralbankens översyn, i stället för att lyda under svenska regler. Och resolutionsavgifterna blir lägre än i Sverige.

Efter Nordeas slutliga beslut i september förr året har Transport utrett hur de framtida bankaffärerna ska skötas. Två banker har granskats: Swedbank och Handelsbanken.

– Vi har gjort en helhetsbedömning och kommit fram till att Swedbank tillgodoser våra behov bäst, säger Anna Ryding.

Efter dagens styrelsebeslut ska frågan ut till fackförbundets alla lokalavdelningar som också ska involveras. Flytten ska sedan ske ”så snart som möjligt”.

– Realistiskt sett handlar det nog om efter sommaren, säger Anna Ryding.

Transport har inte haft sin kapitalförvaltning hos Nordea. Bankbytet handlar om de löpande penningflödena: medlemsavgifter, löner, fakturor. Nordea har på ett års sikt hanterat mellan 240 och 250 miljoner kronor för Transports räkning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    18 maj, 2018

    Tanken med formuleringen är att det slutliga beslutet kunde fattas först när Transports styrelse också bestämde vilken bank som anlitas i stället. Det följer självklart kongressens beslut.

  2. Per OLof L undin:
    17 maj, 2018

    Lite förvånad över formuleringarna ovan om hur man slutligen har bestämt osv........! Jag, min dumskalle, har levt nästan ett år i förvissning om att VI som deltog kongressen för nästan ett år sedan beslutade det !! För övrigt är det väl bra att styrelsen följer kongressbeslut eller....?

Lästips:

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Stockholm Pride

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Anna Ryding

… förbundskassören som ingick i Transports delegation på världskongressen i Singapore.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.