Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

– Det känns skönt att vi är i hamn, säger förbundskassör Anna Ryding efter dagens styrelsemöte. Vi tar ett viktigt steg, så jag är samtidigt glad att vi inte har skyndat på det.

Transports medlemmar kommer knappast att märka av förändringen. De som betalar sin avgift med autogiro eller e-faktura behöver inte göra någonting, Men om du betalar genom en avi som du får i brevlådan blir det lite förändringar.

– Det ska vi informera om, säger Anna Ryding.

Bakgrunden till bankbytet är Nordeas flytt av huvudkontoret – från Sverige till Finland. När flytten först aviserades var anledningen att regeringen tänkte höja avgifterna till den så kallade resolutionsreserven. Det handlar om avgifter som bankerna betalar till statskassan. Pengarna ska, enligt regeringen, användas för att skydda vanliga skattebetalare för kostnader vid en framtida finanskris.

Regeringen mildrade senare sitt förslag, men Nordea kom ändå fram till att Finland är en bättre bas för banken. Där hamnar den under Europeiska centralbankens översyn, i stället för att lyda under svenska regler. Och resolutionsavgifterna blir lägre än i Sverige.

Efter Nordeas slutliga beslut i september förr året har Transport utrett hur de framtida bankaffärerna ska skötas. Två banker har granskats: Swedbank och Handelsbanken.

– Vi har gjort en helhetsbedömning och kommit fram till att Swedbank tillgodoser våra behov bäst, säger Anna Ryding.

Efter dagens styrelsebeslut ska frågan ut till fackförbundets alla lokalavdelningar som också ska involveras. Flytten ska sedan ske ”så snart som möjligt”.

– Realistiskt sett handlar det nog om efter sommaren, säger Anna Ryding.

Transport har inte haft sin kapitalförvaltning hos Nordea. Bankbytet handlar om de löpande penningflödena: medlemsavgifter, löner, fakturor. Nordea har på ett års sikt hanterat mellan 240 och 250 miljoner kronor för Transports räkning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    18 maj, 2018

    Tanken med formuleringen är att det slutliga beslutet kunde fattas först när Transports styrelse också bestämde vilken bank som anlitas i stället. Det följer självklart kongressens beslut.

  2. Per OLof L undin:
    17 maj, 2018

    Lite förvånad över formuleringarna ovan om hur man slutligen har bestämt osv........! Jag, min dumskalle, har levt nästan ett år i förvissning om att VI som deltog kongressen för nästan ett år sedan beslutade det !! För övrigt är det väl bra att styrelsen följer kongressbeslut eller....?

Lästips:

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

Tommy Wreeth

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

När kommer bankgironumret?

Insändare. Postgirot ägs av Nordea.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.