Transport kräver nattlucka

Ett rån mot Shell i Sundsvall natten till i måndags gör kravet på nattlucka högaktuellt igen. Två beväpnade rånare tvingade till sig växelkassan i den helt öppna bensinstationen.

– Det är för jäkligt. På grund av ekonomin tänker man inte på personalen, säger Hans Åke Zachrisson, regionalt skyddsombud, Transport.

Vid tretiden på natten kunde de två maskerade rånarna gå rakt in i den olåsta butiken på Shell/7-eleven. Den ensamarbetande kvinnan tvingades lämna ifrån sig kassan innan rånarna försvann i en bil som polisen ännu inte har återfunnit.

Som brukligt vid rån är ärendet inte bara en polissak. Även Arbetsmiljöverket har kopplats in.

– Arbetsmiljöverket gör alltid en utredning i dessa fall. När macken i Torsboda rånades krävde verket nattlucka. Beslutet överklagades, men det ledde till att luckan skulle användas.

I dag har de flesta bensinmackar i området nattlucka. Det innebär att själva butiken vid bensinpumparna är låst mellan klockan 22.00 och 06.00. Expedieringen sker genom en lucka vid kassan.

– Shell sticker ut och har öppet i butikslokalen hela natten. Det är bedrövligt att personalen ska behöva jobba ensamma där. Ägaren säger att det är 7-elevens policy att ha det så.

Enligt Arbetsmiljöverket är det arbetsgivarens ansvar att undersöka riskerna i arbetet och åtgärda dem. I myndighetens föreskrifter beskrivs inte i detalj vilka åtgärder som ska vidtas.

Men detta innebär inte att Arbetsmiljöverket efter inspektioner avstår från specifika krav. Sluten kassahantering, överfallslarm och nattlucka är exempel på krav som ställs.

I en rapport till regeringen för ett par år sedan uppgav Arbetsmiljöverket att bensinmackar var den specialiserade butikstyp som anmält flest rån under perioden 2008 till 2012. Rånen var till och med vanligare än mot guldsmedsbutiker.

Transports linje är att i första hand säga nej till ensamarbete. Om någon ändå arbetar ensam ska nattlucka användas.

För ett par år sedan berättade Transportarbetaren om Sara som jobbade natt på Shell/7-eleven i västra Sverige. Hon låste upp butiksentrén med en fjärrkontroll om kunden bedömdes vara ofarlig. Ofta släppte hon in stamkunder som tankande bilen på natten.

I samband med intervjun förklarade Arbetsmiljöverket i väst att ett vanligt krav var nattlucka, särskilt på mackar utefter de stora vägarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.