Transport kräver nattlucka

Ett rån mot Shell i Sundsvall natten till i måndags gör kravet på nattlucka högaktuellt igen. Två beväpnade rånare tvingade till sig växelkassan i den helt öppna bensinstationen.

– Det är för jäkligt. På grund av ekonomin tänker man inte på personalen, säger Hans Åke Zachrisson, regionalt skyddsombud, Transport.

Vid tretiden på natten kunde de två maskerade rånarna gå rakt in i den olåsta butiken på Shell/7-eleven. Den ensamarbetande kvinnan tvingades lämna ifrån sig kassan innan rånarna försvann i en bil som polisen ännu inte har återfunnit.

Som brukligt vid rån är ärendet inte bara en polissak. Även Arbetsmiljöverket har kopplats in.

– Arbetsmiljöverket gör alltid en utredning i dessa fall. När macken i Torsboda rånades krävde verket nattlucka. Beslutet överklagades, men det ledde till att luckan skulle användas.

I dag har de flesta bensinmackar i området nattlucka. Det innebär att själva butiken vid bensinpumparna är låst mellan klockan 22.00 och 06.00. Expedieringen sker genom en lucka vid kassan.

– Shell sticker ut och har öppet i butikslokalen hela natten. Det är bedrövligt att personalen ska behöva jobba ensamma där. Ägaren säger att det är 7-elevens policy att ha det så.

Enligt Arbetsmiljöverket är det arbetsgivarens ansvar att undersöka riskerna i arbetet och åtgärda dem. I myndighetens föreskrifter beskrivs inte i detalj vilka åtgärder som ska vidtas.

Men detta innebär inte att Arbetsmiljöverket efter inspektioner avstår från specifika krav. Sluten kassahantering, överfallslarm och nattlucka är exempel på krav som ställs.

I en rapport till regeringen för ett par år sedan uppgav Arbetsmiljöverket att bensinmackar var den specialiserade butikstyp som anmält flest rån under perioden 2008 till 2012. Rånen var till och med vanligare än mot guldsmedsbutiker.

Transports linje är att i första hand säga nej till ensamarbete. Om någon ändå arbetar ensam ska nattlucka användas.

För ett par år sedan berättade Transportarbetaren om Sara som jobbade natt på Shell/7-eleven i västra Sverige. Hon låste upp butiksentrén med en fjärrkontroll om kunden bedömdes vara ofarlig. Ofta släppte hon in stamkunder som tankande bilen på natten.

I samband med intervjun förklarade Arbetsmiljöverket i väst att ett vanligt krav var nattlucka, särskilt på mackar utefter de stora vägarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.