Transport kräver nattlucka

Ett rån mot Shell i Sundsvall natten till i måndags gör kravet på nattlucka högaktuellt igen. Två beväpnade rånare tvingade till sig växelkassan i den helt öppna bensinstationen.

– Det är för jäkligt. På grund av ekonomin tänker man inte på personalen, säger Hans Åke Zachrisson, regionalt skyddsombud, Transport.

Vid tretiden på natten kunde de två maskerade rånarna gå rakt in i den olåsta butiken på Shell/7-eleven. Den ensamarbetande kvinnan tvingades lämna ifrån sig kassan innan rånarna försvann i en bil som polisen ännu inte har återfunnit.

Som brukligt vid rån är ärendet inte bara en polissak. Även Arbetsmiljöverket har kopplats in.

– Arbetsmiljöverket gör alltid en utredning i dessa fall. När macken i Torsboda rånades krävde verket nattlucka. Beslutet överklagades, men det ledde till att luckan skulle användas.

I dag har de flesta bensinmackar i området nattlucka. Det innebär att själva butiken vid bensinpumparna är låst mellan klockan 22.00 och 06.00. Expedieringen sker genom en lucka vid kassan.

– Shell sticker ut och har öppet i butikslokalen hela natten. Det är bedrövligt att personalen ska behöva jobba ensamma där. Ägaren säger att det är 7-elevens policy att ha det så.

Enligt Arbetsmiljöverket är det arbetsgivarens ansvar att undersöka riskerna i arbetet och åtgärda dem. I myndighetens föreskrifter beskrivs inte i detalj vilka åtgärder som ska vidtas.

Men detta innebär inte att Arbetsmiljöverket efter inspektioner avstår från specifika krav. Sluten kassahantering, överfallslarm och nattlucka är exempel på krav som ställs.

I en rapport till regeringen för ett par år sedan uppgav Arbetsmiljöverket att bensinmackar var den specialiserade butikstyp som anmält flest rån under perioden 2008 till 2012. Rånen var till och med vanligare än mot guldsmedsbutiker.

Transports linje är att i första hand säga nej till ensamarbete. Om någon ändå arbetar ensam ska nattlucka användas.

För ett par år sedan berättade Transportarbetaren om Sara som jobbade natt på Shell/7-eleven i västra Sverige. Hon låste upp butiksentrén med en fjärrkontroll om kunden bedömdes vara ofarlig. Ofta släppte hon in stamkunder som tankande bilen på natten.

I samband med intervjun förklarade Arbetsmiljöverket i väst att ett vanligt krav var nattlucka, särskilt på mackar utefter de stora vägarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.