Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

– Chaufförerna har inte fått novemberlönen och de vill ha sina pengar, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Bohuslän/Dalsland.

Han har skickat lönekrav till företaget för tio av de 14 chaufförer som är med i Transport. De övriga söker han fortfarande för att få besked om hur stora summor de saknar.

Från tingsrätten i Nyköping kommer beskedet att företaget Taxi 201 201 har begärt och beviljats rekonstruktion i dag, tisdag. Beslutet gäller till en början till den 18 december då ett sammanträde hålls på tingsrätten. Till detta ska alla som har fordringar på företaget ha levererat dem. Och då beslutas om en tre månader lång rekonstruktionstid ska beviljas.

Företagsrekonstruktion är ett alternativ till att gå i konkurs för företag som har ekonomiska problem men på sikt kan överleva. Vid en rekonstruktion kan anställda chaufförer få statlig lönegaranti för löner som arbetsgivaren inte betalar.

Usnija Salimovic äger de båda företagen som Västtrafik har sagt upp, K-holm vård o omsorg samt Taxi 201 201. De har kört färdtjänst och sjukresor i Uddevalla, Trollhättan, Vänersborg och Lidköping sedan juni förra året.

Den 21 december klockan sex på morgonen upphör avtalet med Västtrafik, uppsagt i förtid. Argumentet är att Västtrafik har upptäckt obetalda skatter och arbetsgivaravgifter vid sina kontroller.

– Det känns orättvist, säger Usnija Salimovic. Det var lite problem i juni och juli, men sedan har jag mejlat Västtrafik att allt var betalt.

Hon hävdar att flera av företagen som kör för Västtrafik har skulder hos kronofogden, och att hon känner sig särbehandlad.

– Det här kommer att drabba mig, mina anställda och mina affärspartners, säger hon.

Kommer dina företag att överleva efter rekonstruktionen, nu när Västtrafik har sagt upp avtalet?

– Jag är jätteledsen, men vi har ju verksamhet i Halmstad också.

Där driver Transport sedan tidigare ett lönekrav för två anställda, som nått upp till central nivå. Och även där är facket på gång att hjälpa chaufförer att lämna in krav för uteblivna novemberlöner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Raster och arbetstider – förarnas ansvar

Färdtjänst. Kristianstad taxi och buss avlönar förarna enligt de regler som gällde när kontraktet skrevs med Blekingetrafiken 2015. Att chaufförer jobbar uppåt 270 timmar i månaden är deras eget ansvar, anser företagets vd Phong Orrgren.

”Förarna ska ha bra villkor”

Färdtjänst. Blekingetrafiken kommer att följa upp kritiken från förarna. – Vi vill att förarna ska ha bra villkor. Därför skrev vi in i upphandlingskraven att villkoren skulle vara i nivå med kollektivavtalet, säger Pär Welander, planeringschef på Blekingetrafiken.

Fackmöte Karlshamn

Ilskna färdtjänstförare kräver höjd lön och mindre stress

Färdtjänst. – Vi har väntat och väntat. I februari skulle vi äntligen få lite högre lön. Då kom blåsningen. Vi måste köra ett helt år till på samma skitvillkor! Jag orkar snart inte längre. Jag är piskad att jobba 220 timmar i månaden för att klara mig.

Corona

Uppsägningar och permittering i taxi

Taxi. Taxi är en bransch som faller snabbt. Under en enda dag tog Transports taxiombudsman i Stockholm emot 87 samtal om varsel och i första hand permitteringar. Allt handlar om coronaviruset och arbetsbrist.

Corona/Avtalsrörelsen

Oktober gäller för Transports avtalsrörelse

Avtal 2020. Avtalsrörelsen tar ny fart i oktober igen. När de nya lönerna börjar gälla kan ingen säga i dag. – Det blir en förhandlingsfråga, säger Tommy Wreeth, Transports ordförande.

corona

Stöd du kan få om du blir uppsagd

Snabbkoll. Tiotusentals har blivit uppsagda på grund av arbetsbrist i coronapandemins spår. Trycket är hårt på Transports a-kassa. Många ringer och är oroliga, frågar om vilka regler som gäller och vilket stöd som finns – för den som förlorar jobbet gäller det att ha koll på var och till vem olika saker ska anmälas. Här är hjälp på vägen för att lindra konsekvenserna.

corona

Stora konsekvenser när Norge stoppade gränstrafik

Åkeri. En vecka har gått sedan Norge stängde gränserna. I Svinesund, på den svenska sidan, ligger köp-ladorna nästan öde. Lika öde som motorvägen – pulsådern för tiotusentals norrmän som normalt åker över kölen för att handla. Bara godstrafiken tillåts rulla.

corona

Corona-ironi och allvar blandas på Örebro truckstop

Åkeri. – Det är helt förbjudet för oss att komma in eller gå på toaletten. Lastbilsföraren Jack Johansson får lägga ifrån sig fraktsedlar och handdator på flaket när han kommer med gods till en terminal. I rådande coronatider.

corona

Mackarna tappar försäljning

Bensinmack. Bensinstationerna känner redan av en rejäl avmattning. – Vi har tappat 30-35 procent av bruttovinsten. Det som gått ner mest är mackor och annat som vi bereder i butiken. Normalt är det just de varorna vi tjänar pengar på, säger Mia Hallgren, stationsföreståndare på Shell i Karlstad.

Corona/Avtalsrörelsen

Corona stoppar avtalsrörelsen

Avtal 2020. Avtalsrörelsen skjuts upp. LO och Svenskt Näringsliv vill förlänga gällande avtal till i höst. Coronavirusets spridning ligger bakom överenskommelsen.

Corona Europa

Transportfacket i EU kräver skydd för chaufförerna

Chaufförer. Vid sidan av sjukvårdspersonal är transportarbetarna en nyckelgrupp för att samhället ska fungera under corona-krisen. Det europeiska transportfacket skärpte tonen mot EU under torsdagskvällen eftersom chaufförerna inte skyddas tillräckliga mot coronaviruset.

”Samordning saknas”

EU. – Avsaknaden av en samordning inom EU är grunden till problemen med gods som fastnar i gränskontrollerna, säger Johan Danielsson, socialdemokratisk EU-parlamentariker.

”Hjälp flyget nu!”

Flyg. Inom det europeiska civilflyget riskerar ett par miljoner anställda sina jobb på grund av coronakrisen. Branschen måste få hjälp på både kort och lång sikt, kräver europeiska transportfacket.

hallå där!

Peter Andersson

… lastbilschaufför i Filipstad och en av hjälparna i nätverket Kollegahjälpen som har 20-årsjubileum i år.

corona

Stora brister i smittskyddet vid färdtjänstresor

Taxi. I Örebro har många färdtjänstförare varken fått handsprit, handskar eller instruktioner för hur bilarna ska rengöras för att undvika spridning av corona-smitta. – Det fungerar inte alls. Beställningscentralen lägger ut körningar där unga och gamla tvingas samåka, säger Nermin Pudic, färdtjänstförare och skyddsombud.

Corona

Är avtalsrörelsen hotad?

Avtalsrörelsen. Avtalsrörelsen kan komma att skjutas upp på grund av coronakrisen. Kommunal vädjar om att förhandlingarna hålls efter sommaren.

corona

Lastarna på Arlanda lättade över permitteringsuppgörelse

Flyg. SAS-lastarna på Arlanda drog en lättnadens suck efter regeringens och parternas besked om korttidspermitteringar. Uppgörelsen innebär att personalen går ner i tjänst, med lön från staten. – Vi har fått väldigt positiv respons från golvet, säger klubbordförande Joacim Olsson.