Annons:
Annons:
Close
I Karlstad finns Däckskiftarna på två ställen. Transport kämpar nu för att de anställda ska få kollektivavtal.
Close

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.

– Vi har krävt kollektivavtal, men företaget vägrar. Däckskiftarnas huvudbolag har faktiskt avtal, men de har inga anställda arbetare. De finns hos olika underentreprenörer, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transport i Karlstad.

I Mellansverige har fem Transportavdelningar enats om en gemensam aktion mot Däckskiftarna. Målet är att få fram kollektivavtal och rimliga villkor för personalen, som får påhugg ett par månader höst och vår.

Den här torsdagen är facket ute på de två parkeringar i Karlstad där Däckskiftarna ställt upp sina containrar.

Utanför matjätten Willys köar bilister med vinterdäck i skuffen. En kvinna reagerar kraftigt när hon får flygbladet från Transport. Hon förklarar ilsket att hon jobbar på tjänstemannafacket Unionen och att det inte är hennes sak hur villkoren ser ut för däckarbetarna.

– Snacka med dem! Inte med mig, upprepar hon gång på gång.

Mikael Ladman och avdelningens ordförande, Mikael Persson, skakar på huvudet.

De mörkklädda killarna under presenningstaket vill inte prata med facket eller med tidningen Transportarbetaren. I vart fall inte de utanför Willys.

På parkeringen vid trädgårdsföretaget Plantagen går det bättre. Här är Fjodors platschef. Han kommer från Lettland, liksom hans två arbetskamrater som dock väljer att gå in i en container när facket kommer.

– Hur mycket tjänar du som platschef? undrar Mikael Ladman.

– 150 kronor i timmen, plus provision, säger Fjodors.

– Vad får dina kamrater?

– Det vet jag inte, svarar Fjodors.

Han berättar att däckarbetarna fått anställning i två månader. De bor på ett vandrarhem i närheten och jobbar både vardagar och helger. Han anser att lönen är bra – med lettiska mått.

Fjodors får också frågan om vem som egentligen är arbetsgivare. Han svävar lite på målet.

Ombudsman Ladman har forskat i saken. Han skickade en förhandlingsframställan till huvudbolaget Däckskiftarna och fick till svar att all verksamhet bedrivs genom olika franchiseföretagare.

Flera av stationerna – bland annat de i Karlstad och västra Stockholm – drivs av en och samma entreprenör, Norra Däcksgrabbarna AB.

När Ladman kontaktade Däckskiftarna uppgav bolaget att man inte har något ansvar för arbetsmiljö och arbetsvillkor för däckjobbarna. Han tycker att förklaringen är svårsmält:

– Jag har hittat personkopplingar mellan bolagen. Det är dessutom Däckskiftarna, inte Norra Däcksgrabbarna, som tecknat hyresavtal med Plantagen.

– Jag har varit i kontakt med ansvariga på Plantagen. De blev inte glada när jag berättade om anställningsvillkoren hos deras hyresgäst.

Facket har invändningar när det gäller exempelvis löner och arbetstider. Enligt kollektivavtalet, som andra företag måste rätta sig efter, kan arbetet inte ske på helger. Arbetsmiljön är också en fråga som intresserar facket.

– Vi har noterat att det saknas skyddsanordningar på flera maskiner, säger Transports Mats Ericsson som också deltar i dagens aktion.

Mikael Ladman tycker inte att franchiseupplägget håller. Han anser att det snarare handlar om underentreprenörer. Och i så fall borde Däckskiftarna (som har kollektivavtal) ha förhandlat med Transport innan man tog in sådana.

Transport har sökt ansvariga på huvudbolaget, Däckskiftarna Sverige AB. Utan framgång.

Vladimir Toulyansev är styrelseledamot i Norra Däcksgrabbarna AB, som alltså driver stationerna i Karlstad. Han har fått information om Transports aktion och är inte glad:

– Facket har inte rätt att vara där och dela ut flygblad till våra kunder. Inte på den mark vi hyr.

Hur ställer du dig till fackets krav på kollektivavtal?

– Kollektivavtal är inte obligatoriskt i Sverige, eller hur? Alla grabbarna har bra lön och bra villkor, de är nöjda.

Vilken lön får personalen?

– Det tänker jag inte berätta.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pelle:
    5 november, 2018

    Det är lika illa inom transport branschen. Varför är det så många trailers från utlandet i Sverige??? Jo transportörspriser som ligger under avtal. Inga svenska åkerier klarar sig med dessa låga priser. Vi är, vi lever i Sverige med dess lagar och regler.

  2. Joakim Kämpe:
    29 oktober, 2018

    Men strejkrätten vill ni ta bort. Ni har kastat bort det enda vapen arbetarna har...

  3. Lennart:
    29 oktober, 2018

    Helt rätt att avtal skall följas, men det är kunder som bestämmer och så länge dom kör dit så länge fortsätter däckfirmorna också. Priserna är även dom höga, finns många lokala verkstäder med avtalsenliga löner som är billigare.

  4. Sverker:
    28 oktober, 2018

    Helt sjukt att facket delar ut flygblad till kunderna, rena maffiametoder!
    Fy fan för dessa fackgangsers.

  5. Jens:
    28 oktober, 2018

    Helt rätt jaga på vi som är seriösa och försöker göra rätt, har ingen chans att få ut sina grabbar till rätta priser för de finns dom här jävla smitarna från allt vad lagar är ! Är man i Sverige då ska lagarna vara lika för alla och inte sko sig på andras bekostnad

  6. Göran Cederfjärd:
    27 oktober, 2018

    Bra jobbat det får bli ett slut på utnyttjandet av billig arbetskraft från låglöneländer inom hela Transport- och LO-kollektivet.

    Där anser jag att VI har framtidens riktigt stora utmaning för Fackföreningen naturligtvis skall vi inte hindra någon från att jobba men att VI konkurerar om jobben på lika villkor och inte genom lönedumpning & utnyttjande av människor.

  7. Stefan Blomkvist:
    26 oktober, 2018

    Schyssta villkor ska gälla i Sverige. Kollektivavtal ska finnas.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.