Trans Cargos ägare åtalas för grovt skattebrott

Göteborgsåkeriet Trans Cargo är försatt i konkurs och ägarna står åtalade för att ha blåst staten på 14 miljoner kronor i skatter och avgifter. Minst 20 chaufförer har enligt åklagaren fått svart betalning. Lönerna har betalts ut via ett konto som tillhör en förståndshandikappad man.

En riktigt trist historia. Så summerar ekobrottsåklagare Jim Westerberg den nyligen avslutade rättegången mot huvudmännen i Trans Cargo transport & spedition.

Företaget, som omsatt över 30 miljoner kronor per år, har bedrivit en omfattande verksamhet i Göteborgsregionen. På papperet förestås bolaget av en kvinna, 44 år, men enligt en lång rad vittnen är det en jämnårig man som är ansvarig.

Under 2015 började Skatteverket och ekobrottspolisen granska affärerna. Det ledde fram till en två månader lång häktning av huvudmannen och åtal för grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott.

Enligt åklagare Jim Westerberg har Trans Cargo fifflat med både moms och löner. Han säger:

– Trans Cargo startades för 10-15 år sedan. Efter 2006-2007 finns plötsligt inga anställda chaufförer längre. På papperet heter det att man hyr in personal från bolag som registrerats i England.

Men det är bara på papperet, betonar Westerberg. Osanna fakturor har ställts ut från brevlådeföretag som helt kontrollerats av Trans Cargos ägare. Formellt är det dock en 45-årig intellektuellt funktionshindrad man som fått stå för bolagen.

– Har utnyttjats maximalt som målvakt, utan att förstå vad det handlar om. Han har även fått låna ut sitt bankkonto. Därifrån har elva miljoner kronor slussats vidare till förarna.

Utredningen visar att 20 till 40 chaufförer har fått svart lön.

– Vissa har betalat lite skatt, andra ingen alls, säger Jim Westerberg. Chaufförerna bor i Sverige, arbetar här och är obegränsat skattskyldiga i Sverige. De har sannolikt efterräkningar att vänta.

Trans Cargo försattes i konkurs i början av december. Sammanlagt tre personer åtalades i rättegången som avslutades i fredags. För den 44-årige huvudmannen yrkade åklagaren på fängelse i närmare fyra år och näringsförbud. Kvinnan slipper undan med 1,5 år – om domstolen går på åklagarens linje.

– Det är fråga om allvarliga brott. Pengarna som undanhållits har i mångt och mycket styrts till Spanien. Till dolda konton, förklarar Jim Westerberg.

Även den funktionshindrade 45-åringen stod inför skranket. Här yrkade åklagaren på skyddstillsyn.

De tre åtalade nekar till brott. Dom beräknas falla om fyra veckor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).