Avstängning efter krasch på Södertäljebron.
Close
Den 22 augusti öppnade Södertäljebron för trafik igen. Då hade den varit avstängd i mer än två månader – och kostat upp till två miljoner per dygn i förseningar. Föraren till den kraschade lastbilen klarade sig undan fysiska skador.
Close

Trafikstrul med hög prislapp

Kraschen på Södertäljebron i midsomras blev en dyr historia. Trafiken fick ledas om i två månader, ett strul som beräknas ha kostat samhället upp till två miljoner kronor per dygn. Störningar på vägarna innebär alltid höga kostnader. En enkel vältolycka kan gå loss på 50 miljoner kronor inom loppet av några timmar.

Inom loppet av ett par dygn i början av juli 2016 händer det här på vägarna i Sverige:

En gångbro i Arvika rasar efter att en kranbil kört in i den. Riksväg 61 stängs av.

En långtradare lastad med kycklingar välter på E6 norr om Halmstad. Vägen stängs av.

En lastbil med släp kör i diket mellan Karlstad och Arvika. Sågspån överallt. Vägen stängs av.

En lastbil med jetbränsle krockar med en annan lastbil på riksväg 40 utanför Ulricehamn. Bränslet läcker ut, området måste saneras. Vägen stängs av.

Och så vidare. Var det ovanligt mycket? Nej, det här är vardagsmat. Bara antalet lastbilar som välter på svenska vägar är i genomsnitt två om dagen. Det blir 650 per år.

Till detta kommer alla andra olyckor med lastbilar – och personbilar, motorcyklar, mopeder, cyklar och gångtrafikanter.

Vid en olycka – eller väderkaos med för den delen – måste ofta vägen stängas av helt eller delvis. För den som fastnar i långa köer kan trafikstrulet bli en dyr historia. En missad tandläkartid går ju att boka om, men för ett åkeri som står still med last som måste lossas vid en viss tid kan förseningen innebära utebliven betalning. Eller tappade kunder.

När en lastbil i midsomras rammade Södertäljebron, och skapade milslånga köer, ledde det direkt till ökade personalkostnader för många åkerier. Övertid och ob drog i väg, säger Ulric Långberg som är branschchef på Sveriges Åkeriföretag. Det finns visserligen ofta en möjlighet för åkerierna att göra ett strultillägg i fakturorna, säger han. När den beställda transporten blir dyrare får kunden helt enkelt betala vad det kostar.

– Men jag är rädd att de flesta har varit tysta och tuggat i sig det här. Det är ofta så man löser det. Du kan till exempel vara underleverantör med ett fast milpris. Det blir en ensidig kamp mot en mellanhand. Och där tror jag faktiskt inte man lyckats få ut något den här gången.

Olyckor, väder och vind rår ingen på – ändå är förståelsen från de drabbade kunderna inte alltid på topp när stora pengar står på spel. Det har Kent Pileklev, lastbilschaufför i Eskilstuna, fått erfara. I fyra år körde han på Stockholm och vande sig vid köer, olyckor och förseningar. I lasten hade han gräsmatta som skulle levereras i tid. Kunden hade anlitat personal som väntade på att få rulla ut gräset. Där stod de och tickade pengar medan Kent Pileklev satt fast i trafikstockning. Ibland flera timmar.

– De kunde skrika på mig, säger han. Men vad skulle jag göra då? Det var ju stopp i trafiken. Jag kan inte trolla.

Det hände att åkeriet förlorade kunder på det där. Eller att förbannade köpare bad chefen fara och flyga. Det kunde vara stressande, säger Kent Pileklev.

– Men jag har blivit klokare med åren. Det är ju bara att gilla läget – och försöka vara trevlig mot kunderna.

Trafikstrul har en hög prislapp, inte bara för de direkt drabbade utan också för hela samhället. Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har räknat fram de ungefärliga kostnaderna för störningar i infrastrukturen. Dyrast är propparna i, eller i närheten av, städer. Där är trafiken som tätast och ett stopp leder direkt till stora dominoeffekter. Ute i landet är det glesare mellan bilarna och färre drabbas när det smäller.

När en lastbil började brinna på E4 strax söder om Mjölby i oktober 2013 stängdes vägen av helt i nästan åtta timmar. Drygt 6 000 fordon drabbades och det sammanlagda antalet förseningstimmar blev enligt beräkningarna omkring 25 000. Summa: 13,5 miljoner kronor. Kan jämföras med en olycka året innan vid påfarten till E4 strax norr om Stockholm. Då välte en lastbil med krossmassor och ett av två körfält blockerades hela dagen. Sammanlagt orsakade stoppet omkring 100 000 förseningstimmar. Summa: 50 miljoner kronor.

Men katastrofens omfattning när den tunga yrkestrafiken drabbas varierar med vilken typ av last det handlar om. Den som till exempel kör bulkvaror till jordbruk, eller timmer, järn och malm, åker inte med kniven mot strupen på samma sätt som den som transporterar färdiga produkter. Dessa produkter behövs oftast i processer där det är noga att de kommer i tid. Ett missat anlöp kan vara samma sak som pengar i sjön. Tänk läkemedelstillverkning. Eller leverans till någon av stormarknaderna. Där kan ett lossningsfönster vara 25 minuter. Den som missar det kan behöva vänta till dagen efter – och då var en annan körning inplanerad.

Normalt vardagsstrul är något den som planerar ett företags logistik måste ta med i beräkningarna, men när det sker större olyckor står plötsligt inte bara mycket pengar på spel. Företagen riskerar också att förlora kunder – och i förlängningen att gå omkull.

När en av bilarna från Jan Lundgrens transport AB kraschade in i Södertäljebron i midsomras, och orsakade skador som gjorde att trafiken behövde ledas om i två månader, fick ägaren Jan Lundgren ta emot arga mejl och telefonsamtal. Någon tyckte inte att hans personal förtjänade att leva. En annan tyckte att företag som hans inte har på vägarna att göra. Andra var bara allmänt förbannade.

– Men efter ett tag blev det tyst, säger Jan Lundgren och tillägger att han även har fått ta emot många värmande meddelanden.

– Det är klart det är stora pengar det handlar om, och det är tråkigt och olyckligt. Vi kör ju också från Stockholm över Södertäljebron, fastnade i köerna precis som alla andra och förlorade pengar. Ingen sitter gratis. Men huvudsaken är faktiskt att folk lever.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett steg närmare avtal för taxiförarna

Taxi. Den här veckan har fack och arbetsgivare förhandlat om ett nytt löneavtal för landets över 20 000 taxichaufförer. Vid 17-tiden på torsdagen avbröts överläggningarna. – Jag är försiktigt optimistisk. Vi har tagit ett steg mot ett avtal som faktiskt innehåller en fast månadslön för chaufförer som kör enbart samhällsbetalda resor, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.