Avstängning efter krasch på Södertäljebron.
Close
Den 22 augusti öppnade Södertäljebron för trafik igen. Då hade den varit avstängd i mer än två månader – och kostat upp till två miljoner per dygn i förseningar. Föraren till den kraschade lastbilen klarade sig undan fysiska skador.
Close

Trafikstrul med hög prislapp

Kraschen på Södertäljebron i midsomras blev en dyr historia. Trafiken fick ledas om i två månader, ett strul som beräknas ha kostat samhället upp till två miljoner kronor per dygn. Störningar på vägarna innebär alltid höga kostnader. En enkel vältolycka kan gå loss på 50 miljoner kronor inom loppet av några timmar.

Inom loppet av ett par dygn i början av juli 2016 händer det här på vägarna i Sverige:

En gångbro i Arvika rasar efter att en kranbil kört in i den. Riksväg 61 stängs av.

En långtradare lastad med kycklingar välter på E6 norr om Halmstad. Vägen stängs av.

En lastbil med släp kör i diket mellan Karlstad och Arvika. Sågspån överallt. Vägen stängs av.

En lastbil med jetbränsle krockar med en annan lastbil på riksväg 40 utanför Ulricehamn. Bränslet läcker ut, området måste saneras. Vägen stängs av.

Och så vidare. Var det ovanligt mycket? Nej, det här är vardagsmat. Bara antalet lastbilar som välter på svenska vägar är i genomsnitt två om dagen. Det blir 650 per år.

Till detta kommer alla andra olyckor med lastbilar – och personbilar, motorcyklar, mopeder, cyklar och gångtrafikanter.

Vid en olycka – eller väderkaos med för den delen – måste ofta vägen stängas av helt eller delvis. För den som fastnar i långa köer kan trafikstrulet bli en dyr historia. En missad tandläkartid går ju att boka om, men för ett åkeri som står still med last som måste lossas vid en viss tid kan förseningen innebära utebliven betalning. Eller tappade kunder.

När en lastbil i midsomras rammade Södertäljebron, och skapade milslånga köer, ledde det direkt till ökade personalkostnader för många åkerier. Övertid och ob drog i väg, säger Ulric Långberg som är branschchef på Sveriges Åkeriföretag. Det finns visserligen ofta en möjlighet för åkerierna att göra ett strultillägg i fakturorna, säger han. När den beställda transporten blir dyrare får kunden helt enkelt betala vad det kostar.

– Men jag är rädd att de flesta har varit tysta och tuggat i sig det här. Det är ofta så man löser det. Du kan till exempel vara underleverantör med ett fast milpris. Det blir en ensidig kamp mot en mellanhand. Och där tror jag faktiskt inte man lyckats få ut något den här gången.

Olyckor, väder och vind rår ingen på – ändå är förståelsen från de drabbade kunderna inte alltid på topp när stora pengar står på spel. Det har Kent Pileklev, lastbilschaufför i Eskilstuna, fått erfara. I fyra år körde han på Stockholm och vande sig vid köer, olyckor och förseningar. I lasten hade han gräsmatta som skulle levereras i tid. Kunden hade anlitat personal som väntade på att få rulla ut gräset. Där stod de och tickade pengar medan Kent Pileklev satt fast i trafikstockning. Ibland flera timmar.

– De kunde skrika på mig, säger han. Men vad skulle jag göra då? Det var ju stopp i trafiken. Jag kan inte trolla.

Det hände att åkeriet förlorade kunder på det där. Eller att förbannade köpare bad chefen fara och flyga. Det kunde vara stressande, säger Kent Pileklev.

– Men jag har blivit klokare med åren. Det är ju bara att gilla läget – och försöka vara trevlig mot kunderna.

Trafikstrul har en hög prislapp, inte bara för de direkt drabbade utan också för hela samhället. Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har räknat fram de ungefärliga kostnaderna för störningar i infrastrukturen. Dyrast är propparna i, eller i närheten av, städer. Där är trafiken som tätast och ett stopp leder direkt till stora dominoeffekter. Ute i landet är det glesare mellan bilarna och färre drabbas när det smäller.

När en lastbil började brinna på E4 strax söder om Mjölby i oktober 2013 stängdes vägen av helt i nästan åtta timmar. Drygt 6 000 fordon drabbades och det sammanlagda antalet förseningstimmar blev enligt beräkningarna omkring 25 000. Summa: 13,5 miljoner kronor. Kan jämföras med en olycka året innan vid påfarten till E4 strax norr om Stockholm. Då välte en lastbil med krossmassor och ett av två körfält blockerades hela dagen. Sammanlagt orsakade stoppet omkring 100 000 förseningstimmar. Summa: 50 miljoner kronor.

Men katastrofens omfattning när den tunga yrkestrafiken drabbas varierar med vilken typ av last det handlar om. Den som till exempel kör bulkvaror till jordbruk, eller timmer, järn och malm, åker inte med kniven mot strupen på samma sätt som den som transporterar färdiga produkter. Dessa produkter behövs oftast i processer där det är noga att de kommer i tid. Ett missat anlöp kan vara samma sak som pengar i sjön. Tänk läkemedelstillverkning. Eller leverans till någon av stormarknaderna. Där kan ett lossningsfönster vara 25 minuter. Den som missar det kan behöva vänta till dagen efter – och då var en annan körning inplanerad.

Normalt vardagsstrul är något den som planerar ett företags logistik måste ta med i beräkningarna, men när det sker större olyckor står plötsligt inte bara mycket pengar på spel. Företagen riskerar också att förlora kunder – och i förlängningen att gå omkull.

När en av bilarna från Jan Lundgrens transport AB kraschade in i Södertäljebron i midsomras, och orsakade skador som gjorde att trafiken behövde ledas om i två månader, fick ägaren Jan Lundgren ta emot arga mejl och telefonsamtal. Någon tyckte inte att hans personal förtjänade att leva. En annan tyckte att företag som hans inte har på vägarna att göra. Andra var bara allmänt förbannade.

– Men efter ett tag blev det tyst, säger Jan Lundgren och tillägger att han även har fått ta emot många värmande meddelanden.

– Det är klart det är stora pengar det handlar om, och det är tråkigt och olyckligt. Vi kör ju också från Stockholm över Södertäljebron, fastnade i köerna precis som alla andra och förlorade pengar. Ingen sitter gratis. Men huvudsaken är faktiskt att folk lever.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Almedalen 2018

Ökade klyftor oroar LO

Löner. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Miljö. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Val 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.