Trafikbolag polisanmält när pensionärer håller ordning

Bevakningsföretaget blev av med uppdraget. I stället har Dalatrafik anlitat en pensionärsförening i Borlänge som bussvärdar. Transport reagerade – och länsstyrelsen polisanmälde trafikbolaget.

– Pensionärerna i Somaliska PRO sysslar inte med bevakning, säger Conny Strand, vd för Dalatrafik. De sitter på bussarna i Borlänge och om något våldsamt händer ska de inte ingripa, de ska ringa ordningsmakten – polis eller bevakningsbolag.

Hans förklaring till att Securitas uppdrag sades upp är att Dalatrafik vill testa denna andra väg för trygghet och mindre bråk på bussarna. Pensionärerna får var sitt busskort och bidrag till sin lokal för uppdraget som bussvärd.

Länsstyrelsen i Dalarna fick i förra veckan ett par frågor kring detta:

– I mina ögon ska detta klassas som en verksamhet som kräver tillstånd, säger Henri Liman, jurist på myndigheten. Men eftersom vi på länsstyrelsen bara utövar tillsyn på auktoriserade bevakningsföretag är det ingen fråga för oss.

Henri Liman valde i stället att anmäla Dalatrafik till polisen, som får utreda om brott begås, det vill säga om pensionärerna ägnar sig åt olovlig bevakningsverksamhet. Förundersökningsledare är ännu inte utsedd.

– Lagen är tydlig när det gäller att det krävs auktorisation för yrkesmässig bevakning, kommenterar Lars Sjöberg, verksamhetschef på Polisens rättsavdelning. Och yrkesmässigt är det när bevakningen är varaktig och görs mot en stadigvarande ersättning – som fria busskort. Sedan spelar det ingen roll om de som utför den kallas trygghetsvärdar, ronderande vakter eller något annat.

Han konstaterar också att varje fall är unikt, och att detta kommer att utredas av polisen.

Rose-Mari Settergren, en av två branschexperter på Transport när det gäller bevakningsbranschen, ser  pensionärernas inhopp som ett brott mot bevakningslagen och ett hot mot de auktoriserade bevakningsföretagen. Tillsammans med kollegan Peter Lundström vände hon sig till länsstyrelsen i Dalarna med frågor kring hur lagens ska tolkas kring detta.

De fick beskedet att länsstyrelsen tolkar bussvärdarnas inhopp på samma sätt. Resultatet blev den polisanmälan som länsstyrelsen skickade in för en vecka sedan.

– Om föreningar och andra juridiska personer utan auktorisation ska få utföra bevakningsuppdrag mot betalning så urholkar det branschen, säger Rose-Mari Settergren. På sikt kan företagen konkurreras ut och våra medlemmar förlora jobb.

– Syftet med bevakningslagen sätts ur spel om det lönar sig att utföra bevakning i strid med den, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).