Trafikbolag polisanmält när pensionärer håller ordning

Bevakningsföretaget blev av med uppdraget. I stället har Dalatrafik anlitat en pensionärsförening i Borlänge som bussvärdar. Transport reagerade – och länsstyrelsen polisanmälde trafikbolaget.

– Pensionärerna i Somaliska PRO sysslar inte med bevakning, säger Conny Strand, vd för Dalatrafik. De sitter på bussarna i Borlänge och om något våldsamt händer ska de inte ingripa, de ska ringa ordningsmakten – polis eller bevakningsbolag.

Hans förklaring till att Securitas uppdrag sades upp är att Dalatrafik vill testa denna andra väg för trygghet och mindre bråk på bussarna. Pensionärerna får var sitt busskort och bidrag till sin lokal för uppdraget som bussvärd.

Länsstyrelsen i Dalarna fick i förra veckan ett par frågor kring detta:

– I mina ögon ska detta klassas som en verksamhet som kräver tillstånd, säger Henri Liman, jurist på myndigheten. Men eftersom vi på länsstyrelsen bara utövar tillsyn på auktoriserade bevakningsföretag är det ingen fråga för oss.

Henri Liman valde i stället att anmäla Dalatrafik till polisen, som får utreda om brott begås, det vill säga om pensionärerna ägnar sig åt olovlig bevakningsverksamhet. Förundersökningsledare är ännu inte utsedd.

– Lagen är tydlig när det gäller att det krävs auktorisation för yrkesmässig bevakning, kommenterar Lars Sjöberg, verksamhetschef på Polisens rättsavdelning. Och yrkesmässigt är det när bevakningen är varaktig och görs mot en stadigvarande ersättning – som fria busskort. Sedan spelar det ingen roll om de som utför den kallas trygghetsvärdar, ronderande vakter eller något annat.

Han konstaterar också att varje fall är unikt, och att detta kommer att utredas av polisen.

Rose-Mari Settergren, en av två branschexperter på Transport när det gäller bevakningsbranschen, ser  pensionärernas inhopp som ett brott mot bevakningslagen och ett hot mot de auktoriserade bevakningsföretagen. Tillsammans med kollegan Peter Lundström vände hon sig till länsstyrelsen i Dalarna med frågor kring hur lagens ska tolkas kring detta.

De fick beskedet att länsstyrelsen tolkar bussvärdarnas inhopp på samma sätt. Resultatet blev den polisanmälan som länsstyrelsen skickade in för en vecka sedan.

– Om föreningar och andra juridiska personer utan auktorisation ska få utföra bevakningsuppdrag mot betalning så urholkar det branschen, säger Rose-Mari Settergren. På sikt kan företagen konkurreras ut och våra medlemmar förlora jobb.

– Syftet med bevakningslagen sätts ur spel om det lönar sig att utföra bevakning i strid med den, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.