Trafikbolag polisanmält när pensionärer håller ordning

Bevakningsföretaget blev av med uppdraget. I stället har Dalatrafik anlitat en pensionärsförening i Borlänge som bussvärdar. Transport reagerade – och länsstyrelsen polisanmälde trafikbolaget.

– Pensionärerna i Somaliska PRO sysslar inte med bevakning, säger Conny Strand, vd för Dalatrafik. De sitter på bussarna i Borlänge och om något våldsamt händer ska de inte ingripa, de ska ringa ordningsmakten – polis eller bevakningsbolag.

Hans förklaring till att Securitas uppdrag sades upp är att Dalatrafik vill testa denna andra väg för trygghet och mindre bråk på bussarna. Pensionärerna får var sitt busskort och bidrag till sin lokal för uppdraget som bussvärd.

Länsstyrelsen i Dalarna fick i förra veckan ett par frågor kring detta:

– I mina ögon ska detta klassas som en verksamhet som kräver tillstånd, säger Henri Liman, jurist på myndigheten. Men eftersom vi på länsstyrelsen bara utövar tillsyn på auktoriserade bevakningsföretag är det ingen fråga för oss.

Henri Liman valde i stället att anmäla Dalatrafik till polisen, som får utreda om brott begås, det vill säga om pensionärerna ägnar sig åt olovlig bevakningsverksamhet. Förundersökningsledare är ännu inte utsedd.

– Lagen är tydlig när det gäller att det krävs auktorisation för yrkesmässig bevakning, kommenterar Lars Sjöberg, verksamhetschef på Polisens rättsavdelning. Och yrkesmässigt är det när bevakningen är varaktig och görs mot en stadigvarande ersättning – som fria busskort. Sedan spelar det ingen roll om de som utför den kallas trygghetsvärdar, ronderande vakter eller något annat.

Han konstaterar också att varje fall är unikt, och att detta kommer att utredas av polisen.

Rose-Mari Settergren, en av två branschexperter på Transport när det gäller bevakningsbranschen, ser  pensionärernas inhopp som ett brott mot bevakningslagen och ett hot mot de auktoriserade bevakningsföretagen. Tillsammans med kollegan Peter Lundström vände hon sig till länsstyrelsen i Dalarna med frågor kring hur lagens ska tolkas kring detta.

De fick beskedet att länsstyrelsen tolkar bussvärdarnas inhopp på samma sätt. Resultatet blev den polisanmälan som länsstyrelsen skickade in för en vecka sedan.

– Om föreningar och andra juridiska personer utan auktorisation ska få utföra bevakningsuppdrag mot betalning så urholkar det branschen, säger Rose-Mari Settergren. På sikt kan företagen konkurreras ut och våra medlemmar förlora jobb.

– Syftet med bevakningslagen sätts ur spel om det lönar sig att utföra bevakning i strid med den, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.