Tidning, Göteborgs-Posten.
Close
Tidningsbuden jobbar på som vanligt trots att Stampens dåliga ekonomi har tvingat koncernen att begära förtagsrekonstruktion.
Close

Tidningen kommer fast Stampen rekonstrueras

Tidningsbuden får sina löner när Stampen rekonstrueras. De fortsätter att dela ut tidningarna som vanligt. Koncernen har begärt rekonstruktion – för att undvika konkurs.

Gårdagens stora nyhet att mediekoncernen Stampen har ansökt om rekonstruktion berör även tidningsbud. Framför allt de som är anställda av Västsvensk tidningsdistribution (VTD) som ingår i Stampen – men i förlängningen också de som jobbar i andra företag och delar ut tidningar med osäker framtid.

– Jag är förvånad att jag inte har fått mer reaktioner, säger Lars Jonasson, facklig förtroendeman på VTD.

De frågor han har fått handlar mest om lönen.

– Många bud är oroliga för sin lön, säger han. De vet inte hur statlig lönegaranti fungerar, men där har jag kunnat lugna dem. Lön kommer att betalas ut.

När ett företag ansöker om rekonstruktion, och domstolen säger ja, betyder det att verksamheten rullar på. Företaget har ekonomiska problem, men bedöms ha en chans att klara sig på sikt. En jurist utifrån, en rekonstruktör, ska leda förändringsarbetet i samarbete med företagets ledning. Under några månader ska rekonstruktören försöka få företaget på fötter, oftast genom att gamla skulder förhandlas ner eller skrivs av.

– Vi har i dag bra verksamheter som utvecklas i rätt riktning. Men skulderna är fortfarande för höga och våra kassaflöden räcker inte till att hantera vår svaga balansräkning, säger Stampens koncernchef Martin Alsander i ett pressmeddelande.

Han tror att koncernens verksamheter – dagstidningar som Göteborgs-Posten, gratistidningar, tryckerier och VTD – kommer att jobba på som vanligt. Hans förhoppning är att inga uppsägningar eller andra neddragningar ska behövas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upprop mot sexuella trakasserier inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.