Tidning, Göteborgs-Posten.
Close
Tidningsbuden jobbar på som vanligt trots att Stampens dåliga ekonomi har tvingat koncernen att begära förtagsrekonstruktion.
Close

Tidningen kommer fast Stampen rekonstrueras

Tidningsbuden får sina löner när Stampen rekonstrueras. De fortsätter att dela ut tidningarna som vanligt. Koncernen har begärt rekonstruktion – för att undvika konkurs.

Gårdagens stora nyhet att mediekoncernen Stampen har ansökt om rekonstruktion berör även tidningsbud. Framför allt de som är anställda av Västsvensk tidningsdistribution (VTD) som ingår i Stampen – men i förlängningen också de som jobbar i andra företag och delar ut tidningar med osäker framtid.

– Jag är förvånad att jag inte har fått mer reaktioner, säger Lars Jonasson, facklig förtroendeman på VTD.

De frågor han har fått handlar mest om lönen.

– Många bud är oroliga för sin lön, säger han. De vet inte hur statlig lönegaranti fungerar, men där har jag kunnat lugna dem. Lön kommer att betalas ut.

När ett företag ansöker om rekonstruktion, och domstolen säger ja, betyder det att verksamheten rullar på. Företaget har ekonomiska problem, men bedöms ha en chans att klara sig på sikt. En jurist utifrån, en rekonstruktör, ska leda förändringsarbetet i samarbete med företagets ledning. Under några månader ska rekonstruktören försöka få företaget på fötter, oftast genom att gamla skulder förhandlas ner eller skrivs av.

– Vi har i dag bra verksamheter som utvecklas i rätt riktning. Men skulderna är fortfarande för höga och våra kassaflöden räcker inte till att hantera vår svaga balansräkning, säger Stampens koncernchef Martin Alsander i ett pressmeddelande.

Han tror att koncernens verksamheter – dagstidningar som Göteborgs-Posten, gratistidningar, tryckerier och VTD – kommer att jobba på som vanligt. Hans förhoppning är att inga uppsägningar eller andra neddragningar ska behövas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).