Fredrik Nilsson Taxiraketen
Close
Taxiraketen vill inte svara på frågor från Transportarbetaren. Fredrik Nilsson är grundare och vd på företaget som gått med på att betala skadestånd till Transport.
Close

Taxiförare: ”Den bästa arbetsplats jag haft”

Färdtjänst. Taxiraketen i Falkenberg blev stor vinnare när Hallandstrafiken upphandlade färdtjänst. Men många förare får fel lön och Transport förhandlade nyligen fram ett kännbart skadestånd. När Transportarbetaren skrev att förare blev lurade på pengar väckte det en flod av kritik från chaufförer som försvarar företaget.

– Taxiraketen är den bästa arbetsgivare jag haft, säger en anställd taxichaufför.

Taxiraketen, som formellt heter Bud och taxi stjärnraketen AB, har omkring 100 bilar. De samhällsbetalda resorna står för en stor del av omsättningen.

Vid upphandlingen ställde Hallandstrafiken ovanligt skarpa krav på taxibolagen som lämnade anbud. Förarna ska ha fast månadslön eller timlön i nivå med kollektivavtalet, plus avtalsenlig ob- och övertidsersättning.

I höstas fick Transport indikationer på att lönerna var felaktiga i Taxiraketen. I många fall saknades 1 000–1 500 kronor per förare och månad.

Facket började driva lönekravet. Taxiraketen kontrade med ett Facebook-upprop till alla förare. Ledningen uttryckte missnöje och skrev: ”Hoppas bara att ingen sätter käppar i hjulet, nu när vi är på väg mot målet att bli Sveriges bästa taxiföretag.”

Påtryckningarna gjorde att chaufförer backade från sina lönekrav.

– Taxiraketen skrämde folk till tystnad. Men som fackförening kan vi inte acceptera att företag bryter mot ingångna avtal, säger Martin Jonsson, ombudsman på Transports Halmstadsavdelning.

Facket begärde förhandling och Taxiraketen medgav brister. Bolaget gick med på att betala ett kännbart skadestånd. Trots uppgörelsen är Martin Jonsson allt annat än nöjd:

– Det känns som ett misslyckande när anställda inte vågar kräva sin rätt. Nu går pengarna till Transport i stället. Dessutom införde Taxiraketen procentlön, tvärtemot kravet i Hallandstrafikens upphandling.

Transportarbetaren kontaktade Taxiraketens vd Fredrik Nilsson redan i december och frågade om bolaget hade för avsikt att införa procentlön. Svaret kom via mejl och löd:

”Det ligger inte någon sanning i detta.”

Från årsskiftet gäller ändå procentlön. Taxiraketen har infört en garantilön som ligger lite högre än kollektivavtalets. Men det utgår ingen övertidsersättning.

I januari publicerade Transportarbetaren en nätartikel om lönetvisten. Den följdes av en stor mängd kommentarer på sociala medier. Många röster var kritiska mot artikeln och mot fackets agerande.

Transportarbetaren har sökt flera av de kritiska chaufförerna. En gick med på att intervjuas. Föraren anser att den publicerade webartikeln innehåller faktafel och att det inte stämmer att anställda skrämts till tystnad. Fast föraren vill inte framträda med namn och inte bli citerad.

Transportarbetaren har sökt Taxiraketen via telefon och mejl, utan att få svar.

Transports ombudsman Martin Jonsson är lite förvånad över turbulensen som webbartikeln skapade:

– Mitt jobb är att se till att ingångna kollektivavtal följs. Vi har pågående förhandlingar med flera taxibolag som kör för Hallandstrafiken. Företag där det finns brister. I kommentarerna sägs att förarna inte blivit skrämda på Taxiraketen. Det stämmer inte med min bild.

– Om förarna på Taxiraketen vill träffa mig, ställer jag gärna upp och förklarar varför vi agerat som vi gjort från fackets sida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt-logga till webben

”Transport tar steg i rätt riktning”

Insändare. Vi i Transportarbetareförbundet är medvetna om de orättvisa lönerna inom sjuk- och färdtjänstresor, skriver Transports ombudsman Mats Andersson i ett svar på en insändare från en missnöjd färdtjänstchaufför.

Avtalsrörelsen tidningsbud

Hopp för buden

Tidningsbud. Det här handlar om en bransch under hård press – medier i allmänhet och tryckta tidningar i synnerhet. Utsatta och längst ut i kedjan finns tidningsbuden.

Transportarbetarens logga

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.