Taxibolag lämnar Taxiförbundet

En dryg handfull taxibolag i södra Sverige har lämnat Svenska taxiförbundet. – Vi överväger att starta en ny branschorganisation där både åkerier och beställningscentraler ska ha kollektivavtal, säger Jörgen Nilsson, vd i Vellinge Taxi.

Dagens branschorganisation har närmare 230 beställningscentraler som medlemmar. De har i sin tur har omkring 4 500 anslutna taxiföretag. Lobbyverksamhet, information och service till medlemsföretagen står på agendan.

Svenska taxiförbundet tecknar däremot inte kollektivavtalet med Transport. Det är arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareorganisation (BA) som förhandlar och skriver på centrala avtal om löner och villkor för taxiförarna.

Jörgen Nilsson berättar att hans beställningscentral i Vellinge, utanför Malmö, och taxibolag i Ängelholm-Båstad, Svedala, Ystad, Dalby och Vejbystrand lämnade Taxiförbundet vid årsskiftet.

– En anledning är att vi tycker att ett branschförbund ska kräva av medlemmarna att de har kollektivavtal och konkurrerar på lika villkor, säger han.

Kollegan i Ängelholm utvecklar orsakerna till avhoppen:

– Förbundet styrs helt från Stockholm sedan den regionala representanten sades upp, och det domineras av stora Cabonline group som inte kräver kollektivavtal hos sina åkare. Det har inget värde för oss att vara med, säger Lars-Rune Svensson, styrelseordförande i Taxi Ängelholm.

Claudio Scubla är förbundsdirektör i Taxiförbundet och tycker att det är synd att de sydsvenska beställningscentralerna har lämnat organisationen.

– Vi har gått från en regional till en nationell struktur, bekräftar han. Vi har drivit frågor som lagen om redovisningscentraler och arbetar på EU-nivå. Men det blir ju inte lättare för de små bolagen att påverka vår linje om de inte är med.

Varför kräver inte Svenska taxiförbundet kollektivavtal av sina medlemmar?

– Frågan är inte min, säger Claudio Scubla. Jag brukar hänvisa till BA när det gäller avtal.

För Jörgen Nilsson i Vellinge och de andra avhoppade taxibolagen är däremot avtalsfrågan central när det gäller att vara med eller inte i Taxiförbundet, även om det är BA som är fackets motpart.

– Att inte kunna ge sina anställda löner i nivå med kollektivavtalet för taxichaufförer kanske visar att man är i fel bransch, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Åtta av tio Uber-förare fuskade med taxametern

Taxi. Ett säkerhetsföretag åkte Uber-taxi 112 gånger. Det visade sig att åtta av tio förare knappade in för låga belopp i taxametern, enligt undersökningenen som Taxiförbundet genomfört.

Christer Jeffmar

När alla tänker som chefen …

Krönika. Det var en gång en liten, liten chef på ett litet, litet taxibolag. Vi kan kalla honom Loffe. Företaget finns i kustbandet men ägs av Stora bolaget i storstaden. Vi kan kalla det Skärgårdstaxi. Här utövar Loffe sin egen version av ledarskap.

Eric Shabaj och Dennis Blomqvist, Bzzt AB (podtaxi). Stockholm.

Snabbväxande fackklubb för podtaxins pionjärer

Taxi. De är små, tysta och ser ut som ufo:n. Det handlar om en ny typ av miljövänliga taxifordon. Och om ett företag som kontaktade facket för att försöka göra rätt från början.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.