Taxibolag lämnar Taxiförbundet

En dryg handfull taxibolag i södra Sverige har lämnat Svenska taxiförbundet. – Vi överväger att starta en ny branschorganisation där både åkerier och beställningscentraler ska ha kollektivavtal, säger Jörgen Nilsson, vd i Vellinge Taxi.

Dagens branschorganisation har närmare 230 beställningscentraler som medlemmar. De har i sin tur har omkring 4 500 anslutna taxiföretag. Lobbyverksamhet, information och service till medlemsföretagen står på agendan.

Svenska taxiförbundet tecknar däremot inte kollektivavtalet med Transport. Det är arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareorganisation (BA) som förhandlar och skriver på centrala avtal om löner och villkor för taxiförarna.

Jörgen Nilsson berättar att hans beställningscentral i Vellinge, utanför Malmö, och taxibolag i Ängelholm-Båstad, Svedala, Ystad, Dalby och Vejbystrand lämnade Taxiförbundet vid årsskiftet.

– En anledning är att vi tycker att ett branschförbund ska kräva av medlemmarna att de har kollektivavtal och konkurrerar på lika villkor, säger han.

Kollegan i Ängelholm utvecklar orsakerna till avhoppen:

– Förbundet styrs helt från Stockholm sedan den regionala representanten sades upp, och det domineras av stora Cabonline group som inte kräver kollektivavtal hos sina åkare. Det har inget värde för oss att vara med, säger Lars-Rune Svensson, styrelseordförande i Taxi Ängelholm.

Claudio Scubla är förbundsdirektör i Taxiförbundet och tycker att det är synd att de sydsvenska beställningscentralerna har lämnat organisationen.

– Vi har gått från en regional till en nationell struktur, bekräftar han. Vi har drivit frågor som lagen om redovisningscentraler och arbetar på EU-nivå. Men det blir ju inte lättare för de små bolagen att påverka vår linje om de inte är med.

Varför kräver inte Svenska taxiförbundet kollektivavtal av sina medlemmar?

– Frågan är inte min, säger Claudio Scubla. Jag brukar hänvisa till BA när det gäller avtal.

För Jörgen Nilsson i Vellinge och de andra avhoppade taxibolagen är däremot avtalsfrågan central när det gäller att vara med eller inte i Taxiförbundet, även om det är BA som är fackets motpart.

– Att inte kunna ge sina anställda löner i nivå med kollektivavtalet för taxichaufförer kanske visar att man är i fel bransch, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Lavinartad ökning av svarttaxi på Facebook

Fiffel. Taxiförbundet varnar: Svarttaxiförmedlingen på Facebook växer lavinartat. Grupperna har tillsammans mer än 130 000 medlemmar.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Almedalen 2018

Ökade klyftor oroar LO

Löner. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

Forskaren Lena Nerhagen anser att hälsolarmen om dieselbilen är överdrivna.

Forskare oense om faran med dieselavgaser

Miljö. Är dieselbilen en miljöbov som skapar stora hälsoproblem? Nej, säger forskaren Lena Nerhagen. – Min bedömning är att vi inte har några hälsoproblem kopplade till utsläppen från bilar. Varken bensin eller diesel.

”Jimmie Åkesson som statsminister – ett skräckscenario”

Val 2018. – Det här är en valrörelse på liv och död! Vi måste stoppa systemskiftet som Moderaterna vill genomföra med stöd av Sverigedemokraterna (SD). LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson fick applåder när han inledde LO:s huvudseminarium på årets upplaga av Almedalsveckan.