Taxiåkare döms till fängelse och näringsförbud

Taxi. I dag föll domen i Svea hovrätt. Den omdebatterade taxi- och färdtjänstföretagaren Sultan Salimovic döms för grovt skattebrott till sex månaders fängelse och näringsförbud i tre år.

Sultan Salimovic och hans taxi- färdtjänstverksamhet har länge varit en följetong i medierna, hos Transport, Arbetsmiljöverket och andra myndigheter. De senaste åren har tre av hans företag gått i konkurs – Nävertorps taxi, Nävertorps taxi i Eskilstuna och Nävertorps specialtransporter (tidigare Tuwa specialtransporter).

I oktober 2017 dömdes Salimovic i Nyköpings tingsrätt på fyra åtalspunkter; bokföringsbrott, grovt skattebrott, vårdslös skatteuppgift och försvårande av skattekontroll.

Fängelsedomen fastställdes då till åtta månader. Taxiåkaren överklagade och Svea hovrätt mildrar nu påföljden till ett halvår, men näringsförbudet i tre år står kvar.

Den trassliga bokföringshärvan löper över 2013, 2014 och 2015 i de olika bolagen. Och hovrätten frikänner Sultan Salimovic på en punkt, rätten anser inte att han gjort sig skyldig till vårdslös skatteuppgift i bokföringen, som åklagaren yrkat på.

Rätten delade visserligen tingsrättens bedömning att taxiägaren lämnat oriktiga uppgifter till Skatteverket och anser att han agerat oaktsamt, dock inte ”grovt oaktsamt”. Hovrätten baserar sin bedömning på att det inte gått att visa att Sultan Salimovic gjort sig skyldigt till ett ”medvetet risktagande” eller att han visat ”någon uppenbar likgiltighet” när det gäller uppgifterna i deklarationen till Skatteverket.

Hovrätten ändrar däremot inte tingsrättens tidigare dom beträffande bokföringsbrott, grovt skattebrott och försvårande av skattekontroll. Hovrätten anser att taxiåkaren agerat med uppsåt och oaktsamhet, medan Salimovic hela tiden hävdat motsatsen.

Så här kan de lagförda brotten beskrivas, i korthet:

  • Bokföringsbrottet handlar om att Salimovic tidsmässigt slarvat med årsredovisning och löpande bokföring.
  • Det grova skattebrottet innebär att han lämnat oriktiga uppgifter till Skatteverket och att ”det allmänna” därmed riskerade att gå miste om 733 500 kronor för verksamheten i Nävertorps taxi, med säte i Stockholm. Här finns också uppgifter om oriktiga uppgifter för moms på 294 000 plus 439 400 kronor som gäller Nävertorps taxi i Eskilstuna.
  • Försvårande av skattekontroll går att hänföra till Nävertorps taxi och handlar om att körpass-rapporter inte bokförts, till en summa av knappt 403 000 kronor räkenskapsåret 2013 och nästan 126 000 kronor 2014.

Dagens dom i Svea hovrätt innebär också att Sultan Salimovic ska betala 30 000 kronor för försvarskostnaderna i tingsrätten förra året.

Kommer ni att överklaga domen?

– Vi ska analysera den ytterligare och se vad vi har för förutsättningar att få Högsta domstolen att ta upp fallet. Men det lutar åt ett överklagande, svarar Salimovic advokat Simon Bergström.

Generellt tar den högsta instansen bara upp ett fåtal brottmål per år och bara när de anses ha prejudikat (ge vägledning i senare mål med liknande omständigheter), konstaterar han.

Är det då inte lönlöst att överklaga?

– Nej, om man anser att något är fel så måste man kämpa in i det sista. Min klient är besviken över hovrättens dom att han har begått grovt skattebrott. Han är också väldigt besviken över näringsförbudet på tre år, även om det är den kortast möjliga tiden. Det ställer till problem för honom och han anser av flera skäl att det är fel att han ska åläggas ett sådant förbud.

– Samtidigt är min klient glad över frikännandet från vårdslös skatteuppgift eftersom han ursprungligen åtalades för ett grovt skattebrott, tillägger Simon Bergström.

Transport är oroat över att Sultan Salimovics fru och dotter tagit steget in i taxi- och färdtjänstbranschen med bolag som K-holms vård och omsorg och beställningscentralen Taxi 020-201 201. Hustrun är vd och dottern styrelseledamot i bägge företagen.

K-holms vård och omsorg har vunnit flera färdtjänstuppdrag i Lidköping, Uddevalla, Vänersborg, Halmstad och Kungsbacka. Kan Sultan Salimovic arbeta i familjens företag när han har näringsförbud?

– Generellt kan man inte vara anställd i eller ta återkommande uppdrag i företag som drivs av en närstående person. Bestämmelserna kring vad ett näringsförbud innebär framgår av paragraf 11 i lag om näringsförbud, säger Simon Bergström.

Kammaråklagare Marianne Staaf är upptagen av nya rättegångsförhandlingar och har inte gått att nå för en kommentar om domen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mobilen ringer i ett hos fackliga ombudet och färdtjänstföraren Viktor Petrov. Erfarenheten från både golv och chefsskap är till stor hjälp. ”Och så får jag jättebra stöd från Transports Linköpingsavdelning. Nästa steg blir nog att starta klubb, tror jag”, säger han.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Allonias Sebhatu. Foto: Jan Lindkvist

Allonias Sebhatu

… som var drivande när taxiförare i Stockholm kämpade för bättre villkor 2014.

Känd taxikämpe laddar för ny fajt

Taxi. För sju år sedan tog Allonias Sebhatu upp kampen för bättre villkor för taxichaufförer i koncernen som i dag heter Cabonline. Han fick sparken. Nu startar han en ny fajt, den här gången mot Samtrans.

S kör över LO – går vidare med nobbat las-förslag

Arbetsrätt. Regeringen går vidare med det ”partsförslag” som ett enhälligt LO röstat ner. Förslaget stöds däremot av Svenskt Näringsliv och tjänstemännen i PTK. – I nuläget känns det som om Stefan Löfvens fackliga bakgrund sträcker sig till If Metall och inte till övriga LO, säger Tommy Wreeth, ordförande i Transport.

Farlig arbetsmiljö
Arbetsledaren Göran Ellby på miljöföretaget Urbaser visar en av alla småvägar vid Ängelholms havsbad. Förr tvingades sophämtarna backa på en lång rad småvägar in till villorna. Regionala skyddsombuden Bert Johansson och Bujamin Ismaili diskuterar de nya problemen med ökad kroppslig belastning när miljöarbetarna i stället drar sopkärlen långa sträckor.

Backa med sopbil tär på psyket

Miljöarbetare. Problemen med tillbud, allvarliga olyckor och dödsfall har stötts och blötts i åratal. Ändå lever sophämtarnas värsta gissel kvar: Att tvingas backa på smala vägar och i trånga bostadsområden. Där skolbarn, fotgängare och cyklister plötsligt kan dyka upp.

Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet. Foto: Justina Öster

Backande sopbilar kostar människoliv

Miljöarbetare. Ökar eller minskar antalet olyckor med sopbilar? Det är svårt att avgöra utifrån tillgänglig statistik. Systemen för inrapportering av dödsfall, allvarliga och lindrigare personskador har också ändrats.

Skylt "Lekande barn"

Sopgubbar kommenterar: ”Vi backar hej vilt”

Miljöarbetare. Den farliga backningen engagerar. Det visar gensvaret Transportarbetaren fick när vi la ut en webbartikel om stoppad sophämtning på Facebook-gruppen Sveriges sopgubbar.

Dags för kontroll. Jens Erixon och Mats Larsson tar emot på stationen Heberg, vid E6:an norrut mot Falkenberg.

Kontrollanter med rätt att klampa

Åkeri. De har långtgående befogenheter att ingripa och har fått mer makt i trafiken. Ingen dag är den andra lik. Och de skulle behöva bli många fler.

EU går vidare med förslag om minimilön

Löner. EU-kommissionen har presenterat ett lagförslag om att höja minimilönerna för miljontals av Europas fattigaste arbetare. LO och svenska politiker ser den nordiska modellen som hotad.

Många röster kritiska när las-utredningen granskats

Arbetsrätt. I ett remissvar sågar LO den omdebatterade las-utredningen. Men även tunga juridiska instanser pekar på en klar maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel. Förlorarna är framför allt äldre, lågutbildade personer med lång anställningstid. Gynnas gör de unga och produktiva.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Många nya förhandlingar väntar

(UPPDATERAD) Flyg. – Vi håller med om att det finns arbetsbrist men inte i den omfattning som företaget hävdar, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren. Ännu en gång har Gate gourmets och Transports förhandlare skiljts i oenighet. Samtidigt har cateringbolaget börjat säga upp anställda. Igen.

Cabotagestudien 2020

Taggat och klart i cabotagestudien

Åkeri. Tusentals frivilliga gjorde grundforskningen längs vägarna. Nu väntar arbetet med att sammanställa data om utländska godstransporter. Cabotagestudien visar konkret hur olaglig godstrafik rör sig – och verkligheten för chaufförerna som kör.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.