Tankbilschaufförs död jämförs med 18 år gammal olycka

Chaufför. En chaufför som lastade tallolja hittades i höstas död vid lastbilen. För 18 år sedan omkom en annan chaufför, som körde för samma åkeri, i en liknande olycka. Polisen har nu lämnat över den gamla utredningen till åklagare.

Den 8 november i år hittades den 65-årige chauffören livlös på Skutskärs bruk. Han hade fallit från tankbilen och återupplivningsförsöken var förgäves. Mannen var vid Stora Ensos fabrik för att lasta tallolja, på uppdrag av Hälsingeåkeriet han arbetat för sedan 1970-talet.

– Det här var ingen nybörjare, han kunde sitt jobb och ändå sker något som inte får hända, sa Johnny Wiklund, regionalt skyddsombud på Transports avdelning i Hälsingland, veckan efter dödsfallet.

Det är fortfarande oklart vad som orsakat olyckan.

Både Polisen och Arbetsmiljöverket utreder händelsen. Den obduktion som gjorts tyder inte på att något brott har begåtts. Polisens huvudteori var först att det rörde sig om en fallolycka. Nu har kroppsvätskor skickats för analys hos Rättsmedicinalverket.

­– Vi väntar fortfarande på svar. Kan han ha andats in något? Det skulle kunna röra sig om något slags förgiftning, som man bör kunna se i blodet. Men det vet vi inte, säger Bo Wickström, kommissarie vid polisen.

Liknande fall

Gruppen som utreder misstänkta arbetsmiljöbrott har även hittat ett äldre fall, tack vare ett tips från Gefle Dagblad: En chaufför, som också föll från sin tankbil i samband med att han lastade tallolja.

– Jag lyckades hitta utredningen från 2001. Utredningen har jag lämnat över till åklagare, som går igenom om vi kan använda oss av uppgifterna på något sätt, säger Bo Wickström.

Polisen inledde även en förundersökning efter olyckan 2001. Den 56-årige man som då avled vid Arizona Chemicals, i Sandarne utanför Söderhamn, arbetade på samma åkeri som den man som omkom i höstas: Josef Lindbergs åkeri AB.

– Det fanns då inga tecken på att det rörde sig om förgiftning. Av obduktionen gick det inte att se om mannen blivit påverkad av talloljan före olyckan, säger kommissarie Bo Wickström.

Han säger också att detta gjorde det omöjligt för anhöriga att driva ärendet vidare. Det fanns helt enkelt inget att analysera, som kunnat påvisa en förgiftning. Nya tankegångar har i dag lett till att polisen vänt sig till Rättsmedicinalverket, för den analys som pågår.

I den gamla förundersökningen kom det fram flera risker med hanteringen av tallolja. Bland annat att oljan kunde vara upp mot 90 grader het, och att det uppstår tryck under körning.

Åkeriet uppger för Arbetarbladet att säkerheten höjdes till följd av dödsolyckan för 18 år sedan. Då infördes krav på att använda mask vid lastning och lossning, när luckan är öppen.

Teori om förgiftning

Transportarbetaren har under hösten uppmärksammat ytterligare ett fall där en chaufför omkommit i samband med lastning av terpentin, ett destillat av främst tall. Mannen hittades medvetslös ovanpå en tankbil då han arbetade i Ljusne, Söderhamns kommun, i slutet av september i år.

Också i det fallet väntar polisen svar på Rättsmedicinalverkets analys av kroppsvätskor.

På tidigare fråga från Transportarbetaren om lasten kan ha något att göra med dödsfallen svarade Henrik Forssblad, chef för den grupp poliser som utreder arbetsmiljöbrott:

– Det är en relevant spekulation. Det är en teori vi arbetar med.

Polisen samarbetar med Arbetsmiljöverket i utredningarna.

– När deras utredning och vår egen är klar tar vi ett samlat grepp om vad som hänt, säger Bo Wickström.

Då är frågan om det brustit i någons arbetsgivaransvar. Det är sedan åklagaren sak att avgöra om det räcker för åtal. Polisens brottsrubricering är fortfarande arbetsmiljöbrott och vållande till annans död.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

Transportarbetarens logga

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Transportarbetarens logga

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Färdtjänst i Dalarna skyddsstoppad

UPPDATERAD. Klockan 17 i dag stannade all färdtjänsttrafik och alla serviceresor på tre taxibolag i Dalarna. Transport har lagt ett skyddsstopp. Efter en hektisk eftermiddag står det klart att stoppet gäller under helgen.

Hallå där!

Kivan Kaivanipour

… som jobbar på försäkringsbolaget Svedea där det kostar mer för en bilist som orsakar olyckor vid vägarbeten och bärgning.

Hård facklig kritik när Taxi Stockholm sparkar alla telefonister

Taxi. Taxi Stockholm fortsätter dra ner och säger upp även de sista nio växeltelefonisterna. Det kommer efter tidigare varsel som gällt omkring 60 personer. I Transport växer ilskan mot ett företag som tidigare setts som ett föredöme i branschen.

Corona

Många danska transportarbetare med corona

Pandemi. Nära tre procent av Danmarks testade transportarbetare hade covid-19 vid testtillfället. Borträknat vårdanställda är de den värst drabbade gruppen.

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Corona

Drygt 300 flygplatskontrollanter varslas på Arlanda

Flyg. Bevakningsbolaget Avarn varslar över 300 flygplatskontrollanter på Arlanda om uppsägning. Orsaken stavas corona. – Folk är jätteledsna så klart, säger ordföranden på Transports Uppsalaavdelning, Ludwig Eriksson.

Corona

Ingen avgiftshöjning i a-kassan

A-kassa. Transports a-kassa höjer inte avgiften. Flera andra kassor behöver ta ut en högre avgift än tidigare för att klara både anstormningen av arbetslösa och de högre ersättningar som betalas ut under coronatiden.

Las-utredningen

”En krigsförklaring mot hela arbetarrörelsen”

Arbetsrätt. Förslaget om moderniserad arbetsrätt får underkänt. Transports ordförande Tommy Wreeth talar om en hotande katastrof för svensk arbetsmarknad. Ett enigt LO sänker också förslaget.

Lättare att sparka

Arbetsrätt. Utredningen om en ”modernare” arbetsrätt presenterades i dag.

Trebent gul pall

Läs in dig om las

Arbetsrätt. Chefen för fackens juristbyrå Dan Holke jämför dagens las med en trebent pall.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona
Arlanda, lastare

300–400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.