Dietisten Anna Hamilton diskuterar med personalen på Dinners, där grönsaker och frukt ligger uppdukade på ett långbord. Till höger kocken Christoffer Johansson i köket.
Close
Dietisten Anna Hamilton diskuterar med personalen på Dinners, där grönsaker och frukt ligger uppdukade på ett långbord. Till höger kocken Christoffer Johansson i köket.
Close

Tänk på vad du stoppar i dig

"Gamla gubbar ska inte dricka mjölk", säger lastbilschauffören Hans Strömqvist och tar en djup klunk. Häng med till vägkrogen och macken, där dietisten Anna Hamilton drar upp en gyllene medelväg för alla mjölkälskare. Och guidar om vettig mat.

Det blåser halv storm kring vägkrogen Dinners i småländska Ödeshög, när Hans Strömqvist tömmer sitt mjölkglas. Han är van att vifta bort kollegornas kommentarer:

– Jag dricker mjölk i alla fall! Det måste man ha medan man växer, säger han och klappar sig på magen med ett skratt.

Transportarbetaren har bett dietisten Anna Hamilton komma till vägkrogen för att tipsa om bra och mindre bra mat att stoppa i magen under ett arbetspass. Hon tycker att den mangoglaserade helstekta fläskytterfilén på hans tallrik är ett bra val. I alla fall om man tar kokt potatis till i stället för kaloristinn stekt, som alltid går som smör, enligt kocken Christoffer Johansson.

Helst ska man hoppa över ”bean”, bearnaisesåsen, som enbilsåkaren Christoffer Thell och kollegan Mattias Lundqvist har spetsat pepparsåsen med. Sås är energirikt, som dietister säger med ett kortare ord för många kalorier.

– Husmanskost är bäst och det måste gå snabbt, för i det här jobbet är det stress, stress hela dagarna. Bean är väl inte så nyttig, men god…

Anna tittar förgäves efter något grönt på deras tallrikar.

– Jag glömde ta det, säger Mattias. Men sån där pizzasallad är väl ganska nyttig?

Anna nickar, vitkål är ett bra val med vitaminer och mineraler och vitaminrik paprika mättar mer än gurka och isbergssallad. Hon slår ett slag för fiberrika, gröna grönsaker som broccoli, gröna ärtor och sockerärtor. Majs är bra och matvete, quinoa och rotgrönsaker mättar längre, så att man inte hemfaller åt godis och kaka framåt eftermiddagen.

På Dinners ligger hela grönsaker och frukter smakfullt uppdukade på ett långbord. Gästerna ska se att allt är fräscht och att vi inte går och hämtar någon gammal gurka i kylen, förklarar personalen.

Fint, tycker Anna och plockar åt sig en paprika. På ett mindre bord står en sallad med isbergsblad, gurka, tomat och dressing framdukat intill en skål med vitkålssallad. Matbrödet är vitt och en bit bort kan man ta varma ugnsbakade rotsaker. Men de ingår inte i lunchen utan är ett vegetariskt alternativ, som man får betala extra för.

– Synd, tycker Anna Hamilton. Det är det nog få som gör.

Den som vill ta steget över till nyttigare kost ska inte ställa för hårda krav på sig själv, råder hon. Då faller man lätt tillbaka i gamla spår igen, än mer besviken.

– Fokusera på de goda vanorna i stället för de dåliga! Det gäller att tänka efter och bli medveten om hur man äter och dricker. Sedan får man bestämma sig för vad man vill göra något åt, tipsar Anna.

– Lägg märke till de goda förändringarna. Häng inte upp dig på att dra ner på salt och kaffe. Det är att börja i fel ände!

Det gamla viktväktarrådet att äta lite och ofta, håller det än?

– Rent vetenskapligt finns det inga studier som visar hur ofta eller hur många gånger per dag som är bäst att äta. Men erfarenhetsmässigt verkar det fungera bäst att äta mindre portioner och oftare.

– Ofta tar man för mycket eller får för stora portioner när man äter ute. Man kan be om mindre kött och fylla ut med grönsaker på tallriken. Och gärna välja vegetariskt någon gång i veckan.

Anna studerar dagens meny. Fläskkorv med rotmos ger plus för det hemgjorda moset men minus för korven, om man vill må bättre och mildra klimateffekten.

Anna testar fiskgratäng med räkor. God, men väldigt salt, lyder omdömet.

– Ett jättebra alternativ, om man tar potatis till. Många av oss äter för lite fisk fast det är väldigt nyttigt. Grädden i såsen ger extra energi.

Transportarbetarens reporter hugger in på mångas favorit, hemgjord sprödstekt raggmunk med fläsk. Högsta betyg!

– Det finns inget nyttigt i den rätten, man tar den för att den är god. Men visst kan man äta den, om man väljer fisk och grönsaker andra dagar, säger Anna.

Gulasch- eller laxsoppa, gräddbaserad med rotgrönsaker, får väl godkänt av henne. Då behövs mörkt bröd och smör till och faktiskt: ett glas mjölk! Men salladen med räkor eller fetaost, isbergssallad och tomat är lite väl mager. (Godisspöket lurar om hörnet.)

Anna går vidare till disken med små dessertportioner, som får bifall, och de populära mackorna med ägg och tomat på rågbröd. En räkmacka med majonnäs i rimlig mängd kan också vara ett lunchalternativ, ibland.

Vägkrogen är bättre, men när det är ont om tid kan man ta dörren till macken, tycker Anna. På OKQ8 i Ödeshög står Marie Karlsson i kassan. Det går åt mycket korv och mos när termometern kryper nedåt, säger hon. Fast kycklingspett och hemgjorda mackor är också uppskattat. Lastbilschaufförerna väljer gärna köttbullesmörgåsar.

– Men de har börjat bli medvetnare och tar mer grönt. Förr var det bara korv.

Anna studerar innehållsdeklarationer och plockar ihop ett lunchalternativ: Keso med nötter och torkade bär, en banan och en påse mandlar.

– Supersnabbt när det är sommar och man kan sitta ute. Salta nötter är bättre än sött godis. Mandlar innehåller mycket kalorier. Men de är bättre än bullar, ger vitaminer och mineraler, mättar och skapar mindre godissug.

Annars skulle Anna Hamilton välja en sallad, med dressing och bröd till. Spenat, rödlök, morötter, solros- och pumpafrön får pluspoäng och bästa valet är kycklingsallad eller mozzarella och tonfisk.

– Med quinoa i stället för pasta i blir det riktigt bra!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.