Dietisten Anna Hamilton diskuterar med personalen på Dinners, där grönsaker och frukt ligger uppdukade på ett långbord. Till höger kocken Christoffer Johansson i köket.
Close
Dietisten Anna Hamilton diskuterar med personalen på Dinners, där grönsaker och frukt ligger uppdukade på ett långbord. Till höger kocken Christoffer Johansson i köket.
Close

Tänk på vad du stoppar i dig

"Gamla gubbar ska inte dricka mjölk", säger lastbilschauffören Hans Strömqvist och tar en djup klunk. Häng med till vägkrogen och macken, där dietisten Anna Hamilton drar upp en gyllene medelväg för alla mjölkälskare. Och guidar om vettig mat.

Det blåser halv storm kring vägkrogen Dinners i småländska Ödeshög, när Hans Strömqvist tömmer sitt mjölkglas. Han är van att vifta bort kollegornas kommentarer:

– Jag dricker mjölk i alla fall! Det måste man ha medan man växer, säger han och klappar sig på magen med ett skratt.

Transportarbetaren har bett dietisten Anna Hamilton komma till vägkrogen för att tipsa om bra och mindre bra mat att stoppa i magen under ett arbetspass. Hon tycker att den mangoglaserade helstekta fläskytterfilén på hans tallrik är ett bra val. I alla fall om man tar kokt potatis till i stället för kaloristinn stekt, som alltid går som smör, enligt kocken Christoffer Johansson.

Helst ska man hoppa över ”bean”, bearnaisesåsen, som enbilsåkaren Christoffer Thell och kollegan Mattias Lundqvist har spetsat pepparsåsen med. Sås är energirikt, som dietister säger med ett kortare ord för många kalorier.

– Husmanskost är bäst och det måste gå snabbt, för i det här jobbet är det stress, stress hela dagarna. Bean är väl inte så nyttig, men god…

Anna tittar förgäves efter något grönt på deras tallrikar.

– Jag glömde ta det, säger Mattias. Men sån där pizzasallad är väl ganska nyttig?

Anna nickar, vitkål är ett bra val med vitaminer och mineraler och vitaminrik paprika mättar mer än gurka och isbergssallad. Hon slår ett slag för fiberrika, gröna grönsaker som broccoli, gröna ärtor och sockerärtor. Majs är bra och matvete, quinoa och rotgrönsaker mättar längre, så att man inte hemfaller åt godis och kaka framåt eftermiddagen.

På Dinners ligger hela grönsaker och frukter smakfullt uppdukade på ett långbord. Gästerna ska se att allt är fräscht och att vi inte går och hämtar någon gammal gurka i kylen, förklarar personalen.

Fint, tycker Anna och plockar åt sig en paprika. På ett mindre bord står en sallad med isbergsblad, gurka, tomat och dressing framdukat intill en skål med vitkålssallad. Matbrödet är vitt och en bit bort kan man ta varma ugnsbakade rotsaker. Men de ingår inte i lunchen utan är ett vegetariskt alternativ, som man får betala extra för.

– Synd, tycker Anna Hamilton. Det är det nog få som gör.

Den som vill ta steget över till nyttigare kost ska inte ställa för hårda krav på sig själv, råder hon. Då faller man lätt tillbaka i gamla spår igen, än mer besviken.

– Fokusera på de goda vanorna i stället för de dåliga! Det gäller att tänka efter och bli medveten om hur man äter och dricker. Sedan får man bestämma sig för vad man vill göra något åt, tipsar Anna.

– Lägg märke till de goda förändringarna. Häng inte upp dig på att dra ner på salt och kaffe. Det är att börja i fel ände!

Det gamla viktväktarrådet att äta lite och ofta, håller det än?

– Rent vetenskapligt finns det inga studier som visar hur ofta eller hur många gånger per dag som är bäst att äta. Men erfarenhetsmässigt verkar det fungera bäst att äta mindre portioner och oftare.

– Ofta tar man för mycket eller får för stora portioner när man äter ute. Man kan be om mindre kött och fylla ut med grönsaker på tallriken. Och gärna välja vegetariskt någon gång i veckan.

Anna studerar dagens meny. Fläskkorv med rotmos ger plus för det hemgjorda moset men minus för korven, om man vill må bättre och mildra klimateffekten.

Anna testar fiskgratäng med räkor. God, men väldigt salt, lyder omdömet.

– Ett jättebra alternativ, om man tar potatis till. Många av oss äter för lite fisk fast det är väldigt nyttigt. Grädden i såsen ger extra energi.

Transportarbetarens reporter hugger in på mångas favorit, hemgjord sprödstekt raggmunk med fläsk. Högsta betyg!

– Det finns inget nyttigt i den rätten, man tar den för att den är god. Men visst kan man äta den, om man väljer fisk och grönsaker andra dagar, säger Anna.

Gulasch- eller laxsoppa, gräddbaserad med rotgrönsaker, får väl godkänt av henne. Då behövs mörkt bröd och smör till och faktiskt: ett glas mjölk! Men salladen med räkor eller fetaost, isbergssallad och tomat är lite väl mager. (Godisspöket lurar om hörnet.)

Anna går vidare till disken med små dessertportioner, som får bifall, och de populära mackorna med ägg och tomat på rågbröd. En räkmacka med majonnäs i rimlig mängd kan också vara ett lunchalternativ, ibland.

Vägkrogen är bättre, men när det är ont om tid kan man ta dörren till macken, tycker Anna. På OKQ8 i Ödeshög står Marie Karlsson i kassan. Det går åt mycket korv och mos när termometern kryper nedåt, säger hon. Fast kycklingspett och hemgjorda mackor är också uppskattat. Lastbilschaufförerna väljer gärna köttbullesmörgåsar.

– Men de har börjat bli medvetnare och tar mer grönt. Förr var det bara korv.

Anna studerar innehållsdeklarationer och plockar ihop ett lunchalternativ: Keso med nötter och torkade bär, en banan och en påse mandlar.

– Supersnabbt när det är sommar och man kan sitta ute. Salta nötter är bättre än sött godis. Mandlar innehåller mycket kalorier. Men de är bättre än bullar, ger vitaminer och mineraler, mättar och skapar mindre godissug.

Annars skulle Anna Hamilton välja en sallad, med dressing och bröd till. Spenat, rödlök, morötter, solros- och pumpafrön får pluspoäng och bästa valet är kycklingsallad eller mozzarella och tonfisk.

– Med quinoa i stället för pasta i blir det riktigt bra!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.

Utsatt kvinna

Försäkring även för våld i hemmet

Ersättning. Kvinnor som utsatts för våld i hemmet har vittnat i medierna och LO har länge bollat frågan med försäkringsbolaget Folksam. Men nu är det klart. Från årsskiftet utökas hemförsäkringen till att även gälla våld i nära relationer.

Mutbrottsanklagade sopgubbar i rätten

Brott. ”Nej”, sa den ena sopgubben. ”Absurt”, sa den andra. Under fredagen satt två före detta sopgubbar i rätten. Anklagade för att ha tagit 2 000 kronor i månaden för att hämta sopor på en restaurang i Stockholm som har sophämtningskontrakt.

Upprop mot sextrakasserier söker fler berättelser

Arbetsmiljö. Berättelserna om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong från transportbranscherna har inte strömmat in. Nu öppnar administratörerna för total anonymitet.