Talmannen flyttade avgörande omröstning om cabotage

EU. Parlamentets talman skjuter på beslut om det så kallade mobilitetspaketet, som ska reglera arbetsvillkoren för Europas lastbilschaufförer.

Frågor som regler om kör- och vilotider, cabotage och lönevillkor för chaufförer, så kallad utstationering, skulle beslutas. Men någon sådan omröstning hålls inte i dag. Parlamentets talman Antonio Tajani har under morgonen beslutat att skicka tillbaka frågorna till utskotten, igen.

– Det här är skandal! Högerpopulister och konservativa gör gemensam sak och låter oss inte ens rösta om det förslag för att skapa ordning och reda på vägarna som vi jobbat med i fem år, säger Socialdemokraternas parlamentariker Marita Ulvskog i ett pressmeddelande.

Vad som ligger bakom beslutet är ännu inte känt.

– Nu har vi inte ens en månad på oss att få nya regler på plats. Chansen är mycket liten att nästa parlament, som tillträder efter EU-valet, ska lyfta frågan på nytt. I värsta fall dras förslaget tillbaka och vi måste börja om från början, säger Marita Ulvskog.

Transportarbetaren vet inte mer än att det under morgonen först kom ett besked om att partigruppen ECR, där Sverigedemokraterna ingår, begärt en omröstning om att stoppa omröstningen. En likadan omröstning hölls så sent som på måndags. I stället för att hålla omröstningen verkar talmannen ha valt att skjuta på frågan.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har publicerat en kommentar. Han skriver:

”Det råder fortsatt stor osäkerhet kring vägtransportpaketet i EU. Det blev tydligt när parlamentsomröstningen ställdes in idag, på mycket oklara grunder. Jag är besviken över att det inte blev en omröstning så att vi kan få stopp på laglösheten på våra vägar. Situationen idag är oerhört allvarlig. Samtidigt är detta bättre än att det blev nedröstat eller upphackat till oigenkännlighet. Det finns flera medlemsstater som uppenbart har ett intresse av att fusket kan fortgå men jag hoppas att man inom kort kan få till en omröstning och att förslaget går igenom, för svensk åkerinärings och våra medlemmars skull!”

Magnus Falk, Transports internationella politiska sekreterare, är i Bryssel för att demonstrera tillsammans med ETF, Europeiska transportarbetarfederationen. Han sammanfattar så här:
– Beklagligt att parlamentet inte kan ta ett beslut för att förbättra villkoren för Europas chaufförer. Tråkigt att se vilket Kalle Anka-parlament Europaparlamentet kan vara när de sätter den här sidan till. Den här processen har varit rena cirkusen.

Conny Hård från Här stannar Sverige ringer upp Transportarbetaren och berättar om sin frustration:

– Egentligen, alla skäller om vi är sena med transporten, men när man ser hur segt och långsamt det går i politiken. Nere i Bryssel är faktiskt en snigel snabb. Verkar bara vara massa mörka makter som håller på. Som vanligt medborgare blir man bara besviken, säger han.

Transportarbetaren uppdaterar löpande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Utredaren Marie Granlund

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.

Transport sätter stort hopp till Danielsson

Politik. Rekordhögt valdeltagande. Uppåt för högerpartierna, stillastående S och kräftgång för Liberalerna. Transports Lars Mikaelsson snabbanalyserar det svenska resultatet i gårdagens EU-val: ”Jag har jättehöga förväntningar på Johan Danielsson.”

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.

Transportarbetaren granskar
Movare i Göteborg

Stora prisskillnader för en och samma flytt

Flyttupphandling. Drygt 234 000 för en kontorsflytt. Eller knappt 48 000 kronor. Försvarsmakten valde det billigaste. Bakom det låga priset finns en flyttkoncern som skapat stora rubriker genom åren.

Rickard Biguet, Rexab

”Ärlighet vinner inga kontrakt”

Flyttupphandling. I 20 års tid har flyttföretagaren Rickard Biguet slagits för en seriösare bransch och för offentliga upphandlingar som inte uppmuntrar till fusk. Samtidigt har han anpassat sig till spelreglerna.

Västerås flyttningsbyrå

Domstolsbeslut sätter stopp för prisgolv

Flyttupphandling. Noll kronor i timmen för en flyttbil med chaufför. Erfarna flyttföretagare skakar på huvudet. Ett försök att motverka prisdumpningen gick i stöpet när landets högsta jurister grep in.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.