Talmannen flyttade avgörande omröstning om cabotage

EU. Parlamentets talman skjuter på beslut om det så kallade mobilitetspaketet, som ska reglera arbetsvillkoren för Europas lastbilschaufförer.

Frågor som regler om kör- och vilotider, cabotage och lönevillkor för chaufförer, så kallad utstationering, skulle beslutas. Men någon sådan omröstning hålls inte i dag. Parlamentets talman Antonio Tajani har under morgonen beslutat att skicka tillbaka frågorna till utskotten, igen.

– Det här är skandal! Högerpopulister och konservativa gör gemensam sak och låter oss inte ens rösta om det förslag för att skapa ordning och reda på vägarna som vi jobbat med i fem år, säger Socialdemokraternas parlamentariker Marita Ulvskog i ett pressmeddelande.

Vad som ligger bakom beslutet är ännu inte känt.

– Nu har vi inte ens en månad på oss att få nya regler på plats. Chansen är mycket liten att nästa parlament, som tillträder efter EU-valet, ska lyfta frågan på nytt. I värsta fall dras förslaget tillbaka och vi måste börja om från början, säger Marita Ulvskog.

Transportarbetaren vet inte mer än att det under morgonen först kom ett besked om att partigruppen ECR, där Sverigedemokraterna ingår, begärt en omröstning om att stoppa omröstningen. En likadan omröstning hölls så sent som på måndags. I stället för att hålla omröstningen verkar talmannen ha valt att skjuta på frågan.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har publicerat en kommentar. Han skriver:

”Det råder fortsatt stor osäkerhet kring vägtransportpaketet i EU. Det blev tydligt när parlamentsomröstningen ställdes in idag, på mycket oklara grunder. Jag är besviken över att det inte blev en omröstning så att vi kan få stopp på laglösheten på våra vägar. Situationen idag är oerhört allvarlig. Samtidigt är detta bättre än att det blev nedröstat eller upphackat till oigenkännlighet. Det finns flera medlemsstater som uppenbart har ett intresse av att fusket kan fortgå men jag hoppas att man inom kort kan få till en omröstning och att förslaget går igenom, för svensk åkerinärings och våra medlemmars skull!”

Magnus Falk, Transports internationella politiska sekreterare, är i Bryssel för att demonstrera tillsammans med ETF, Europeiska transportarbetarfederationen. Han sammanfattar så här:
– Beklagligt att parlamentet inte kan ta ett beslut för att förbättra villkoren för Europas chaufförer. Tråkigt att se vilket Kalle Anka-parlament Europaparlamentet kan vara när de sätter den här sidan till. Den här processen har varit rena cirkusen.

Conny Hård från Här stannar Sverige ringer upp Transportarbetaren och berättar om sin frustration:

– Egentligen, alla skäller om vi är sena med transporten, men när man ser hur segt och långsamt det går i politiken. Nere i Bryssel är faktiskt en snigel snabb. Verkar bara vara massa mörka makter som håller på. Som vanligt medborgare blir man bara besviken, säger han.

Transportarbetaren uppdaterar löpande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nu startar slutförhandlingarna om vägpaketet

EU. Förslaget om nya EU-regler för åkeribranschen tog ett stort steg framåt i dag. Strax före halv elva blev det klart att förhandlingar ska inledas med ministrarna i Europeiska rådet och EU-kommissionen om vägpaketet.

EU:s vägpaket fick godkänt – igen

EU. EU:s vägpaket med nya regler för åkeribranschen lever fortfarande. Dagens omröstning i transportutskottet gick socialdemokraten Johan Danielssons väg. Själv har han fått den tunga posten som samordnare för S-gruppen i trafikfrågorna.

Transportarbetarens logga

Ny omröstning kan stoppa skärpta regler för lastbilstrafik i EU

Åkeri. I våras sa EU-parlamentet ja till nya regler som ska förbättra villkoren för lastbilschaufförer och skapa sundare konkurrens på vägarna. Men politikerna var splittrade och motståndarna gör nu allt för att stoppa regelpaket. I morgon hålls en omröstning som kan stjälpa år av arbete.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.