Talmannen flyttade avgörande omröstning om cabotage

EU. Parlamentets talman skjuter på beslut om det så kallade mobilitetspaketet, som ska reglera arbetsvillkoren för Europas lastbilschaufförer.

Frågor som regler om kör- och vilotider, cabotage och lönevillkor för chaufförer, så kallad utstationering, skulle beslutas. Men någon sådan omröstning hålls inte i dag. Parlamentets talman Antonio Tajani har under morgonen beslutat att skicka tillbaka frågorna till utskotten, igen.

– Det här är skandal! Högerpopulister och konservativa gör gemensam sak och låter oss inte ens rösta om det förslag för att skapa ordning och reda på vägarna som vi jobbat med i fem år, säger Socialdemokraternas parlamentariker Marita Ulvskog i ett pressmeddelande.

Vad som ligger bakom beslutet är ännu inte känt.

– Nu har vi inte ens en månad på oss att få nya regler på plats. Chansen är mycket liten att nästa parlament, som tillträder efter EU-valet, ska lyfta frågan på nytt. I värsta fall dras förslaget tillbaka och vi måste börja om från början, säger Marita Ulvskog.

Transportarbetaren vet inte mer än att det under morgonen först kom ett besked om att partigruppen ECR, där Sverigedemokraterna ingår, begärt en omröstning om att stoppa omröstningen. En likadan omröstning hölls så sent som på måndags. I stället för att hålla omröstningen verkar talmannen ha valt att skjuta på frågan.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har publicerat en kommentar. Han skriver:

”Det råder fortsatt stor osäkerhet kring vägtransportpaketet i EU. Det blev tydligt när parlamentsomröstningen ställdes in idag, på mycket oklara grunder. Jag är besviken över att det inte blev en omröstning så att vi kan få stopp på laglösheten på våra vägar. Situationen idag är oerhört allvarlig. Samtidigt är detta bättre än att det blev nedröstat eller upphackat till oigenkännlighet. Det finns flera medlemsstater som uppenbart har ett intresse av att fusket kan fortgå men jag hoppas att man inom kort kan få till en omröstning och att förslaget går igenom, för svensk åkerinärings och våra medlemmars skull!”

Magnus Falk, Transports internationella politiska sekreterare, är i Bryssel för att demonstrera tillsammans med ETF, Europeiska transportarbetarfederationen. Han sammanfattar så här:
– Beklagligt att parlamentet inte kan ta ett beslut för att förbättra villkoren för Europas chaufförer. Tråkigt att se vilket Kalle Anka-parlament Europaparlamentet kan vara när de sätter den här sidan till. Den här processen har varit rena cirkusen.

Conny Hård från Här stannar Sverige ringer upp Transportarbetaren och berättar om sin frustration:

– Egentligen, alla skäller om vi är sena med transporten, men när man ser hur segt och långsamt det går i politiken. Nere i Bryssel är faktiskt en snigel snabb. Verkar bara vara massa mörka makter som håller på. Som vanligt medborgare blir man bara besviken, säger han.

Transportarbetaren uppdaterar löpande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Utredaren Marie Granlund

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Henrik Sternberg

Sternberg drar i gång ny granskning av cabotagetrafiken

Åkeri. Logistikforskaren Henrik Sternberg startar en ny stor cabotagestudie i Sverige. Även den här gången är tanken att allmänheten ska rapportera in utländska lastbilar. Transport bidrar med drygt en miljon kronor.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.