Johannes Wiman och Henrik Hedström.
Close
Tre månader efter hjärtstoppet träffar Johannes Wiman (t h) sin livräddare Henrik Hedström igen.
Close

”Tack! Du räddade mitt liv”

Han var död. I en kvart. Sedan följde tre veckor i respirator – som han inte minns ett ögonblick av. Och nu, tre månader senare, har lastbilschauffören Johannes Wiman tackat sin livräddare – kollegan som kunde sin hjärt- och lungräddning.

– Jag ska anmäla Henrik till Svenska hjältar, säger Johannes Wiman och hoppas att arbetskamraten får ta emot priset på en tv-gala.

Båda är chaufförer. Häromdagen möttes de på Widrikssons åkeri i Västberga i Stockholm och båda fick blommor från cheferna: Johannes Wiman bubblande glad för att han tillhör de fem procent som har överlevt ett hjärtstillestånd. Och Henrik Hedström som räddade hans liv när han själv under några veckor hoppade in på åkeriet.

Men först tillbaka till den där måndagen i början av december förra året:

– Jag kommer egentligen inte ihåg någonting, säger Johannes Wiman. Och jag minns inget av helgen före heller.

Om den har han i efterhand fått veta att kompisarna i bandet tyckte att han verkade full och att mamma, som bjöd på middag, undrade varför han gick så klumpigt.

– Och om måndagen har jag fått berättat att Henrik och jag skojade som vanligt när vi bar upp ett kylskåp till en kund i Årsta, men att jag klagade på att jag var trött och hade dålig kondis. Sen sjönk jag ihop i trappen och började snarka …

Henrik Hedström trodde först att han skojade, sedan sökte han förgäves efter Johannes puls. Han eller kunden, som också dök upp, ringde 112. Så började han med kompressionerna: Han tryckte ner Johannes bröstkorg – som han lärt sig på hjärt- och lungräddningskursen många år tidigare.

– Henrik tänkte aldrig, han bara gjorde, berättar Johannes Wiman.

Polisen kom med en hjärtstartare, men det tog sammanlagt en kvart innan hjärtat kom i gång igen.

– Vad som är bra att veta är att snarkningar inte behöver betyda att man lever, säger Johannes Wiman. Jag har lärt mig att det kallas agonal andning, och att det är som en reflex. Henrik gjorde helt rätt som började med att kolla pulsen, och inte bara trodde att snarkningarna var ett tecken på att hjärtat fungerade.

I dag är Johannes Wiman hemma i Kallhäll igen. Det är rehab två gånger i veckan, och han hoppas vara tillbaka bakom ratten framåt sommaren.

På åkeriet berättar fordonsansvariga Mats Holst att en hjärtstartare är beställd.

– Vi har tänkt på det länge, och regionala skyddsombudet har också pratat om det. Men nu gör vi slag i saken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.