Johannes Wiman och Henrik Hedström.
Close
Tre månader efter hjärtstoppet träffar Johannes Wiman (t h) sin livräddare Henrik Hedström igen.
Close

”Tack! Du räddade mitt liv”

Han var död. I en kvart. Sedan följde tre veckor i respirator – som han inte minns ett ögonblick av. Och nu, tre månader senare, har lastbilschauffören Johannes Wiman tackat sin livräddare – kollegan som kunde sin hjärt- och lungräddning.

– Jag ska anmäla Henrik till Svenska hjältar, säger Johannes Wiman och hoppas att arbetskamraten får ta emot priset på en tv-gala.

Båda är chaufförer. Häromdagen möttes de på Widrikssons åkeri i Västberga i Stockholm och båda fick blommor från cheferna: Johannes Wiman bubblande glad för att han tillhör de fem procent som har överlevt ett hjärtstillestånd. Och Henrik Hedström som räddade hans liv när han själv under några veckor hoppade in på åkeriet.

Men först tillbaka till den där måndagen i början av december förra året:

– Jag kommer egentligen inte ihåg någonting, säger Johannes Wiman. Och jag minns inget av helgen före heller.

Om den har han i efterhand fått veta att kompisarna i bandet tyckte att han verkade full och att mamma, som bjöd på middag, undrade varför han gick så klumpigt.

– Och om måndagen har jag fått berättat att Henrik och jag skojade som vanligt när vi bar upp ett kylskåp till en kund i Årsta, men att jag klagade på att jag var trött och hade dålig kondis. Sen sjönk jag ihop i trappen och började snarka …

Henrik Hedström trodde först att han skojade, sedan sökte han förgäves efter Johannes puls. Han eller kunden, som också dök upp, ringde 112. Så började han med kompressionerna: Han tryckte ner Johannes bröstkorg – som han lärt sig på hjärt- och lungräddningskursen många år tidigare.

– Henrik tänkte aldrig, han bara gjorde, berättar Johannes Wiman.

Polisen kom med en hjärtstartare, men det tog sammanlagt en kvart innan hjärtat kom i gång igen.

– Vad som är bra att veta är att snarkningar inte behöver betyda att man lever, säger Johannes Wiman. Jag har lärt mig att det kallas agonal andning, och att det är som en reflex. Henrik gjorde helt rätt som började med att kolla pulsen, och inte bara trodde att snarkningarna var ett tecken på att hjärtat fungerade.

I dag är Johannes Wiman hemma i Kallhäll igen. Det är rehab två gånger i veckan, och han hoppas vara tillbaka bakom ratten framåt sommaren.

På åkeriet berättar fordonsansvariga Mats Holst att en hjärtstartare är beställd.

– Vi har tänkt på det länge, och regionala skyddsombudet har också pratat om det. Men nu gör vi slag i saken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.