Sveriges Hamnar säger nej till eget avtal för HF

Hamn. Förhandlingarna mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet (HF) har avslutats. HF får inget eget kollektivavtal. Arbetsgivarna står fast vid att HF måste nöja sig med ett hängavtal på Transports avtal.

– Jag är besviken. Fast inte förvånad, säger Erik Helgeson som sitter i HF:s förbundsstyrelse.

Det senaste två åren har HF och Sveriges Hamnar tvistat om vilket inflytande fackförbundet ska ha. Situationen spetsades till när Sveriges Hamnar uppmanade alla sina medlemsföretag att dra in fackliga förmåner som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal.

HF, som bildades 1972, har aldrig haft ett centralt kollektivavtal och heller inte den fredsplikt som följer med ett avtal.

Under våren och sommaren låg stridigheterna nere. Men på höstkanten begärde HF förhandlingar med Sveriges Hamnar. Kravet som framfördes var att få teckna ett eget avtal. En uppgörelse som skulle ha exakt samma innehåll som Transports avtal. Med tre tillägg.

Parterna träffades på onsdagen, men redan vid tretiden avslutades förhandlingarna. Joakim Ärlund är vd i Sveriges Hamnar:

– Vi träffade Hamnarbetarförbundet och förklarade att vi redan har ett kollektivavtal, för hela branschen. Vi har ingen möjlighet att teckna ytterligare ett.

– För Hamnarbetarförbundets del kan det bara bli frågan om ett hängavtal. Och det avvisade Hamnarbetarförbundets representanter.

Vilka problem uppstår med två likalydande avtal?

– De skulle per definition inte bli likalydande. Det skulle bli olika parter som ingår avtalen. När det är dags för ny avtalsrörelse riskerar vi att få olika krav från de två facken. Dessutom finns det många lokala avtal i hamnarna. Om även de ska dubbleras blir det än mer ohållbart.

– På den här punkten är vi överens med den övriga fackföreningsrörelsen: Det ska finnas ett kollektivavtal per yrkesgrupp och bransch. Inte flera.

HF:s representant Erik Helgeson hävdar att Sveriges Hamnars beslut att dra in facklig tid och andra rättigheter har påverkat arbetsmiljöarbetet i hamnarna. Det var den utlösande faktorn till att förbundet gjorde en nya framstöt om ett eget kollektivavtal.

Han säger:

– Sveriges Hamnar upprepade samma ståndpunkt. Att det bara kan bli ett hängavtal. Vi försökte också prata om arbetsmiljön och ifall det gick att lyfta ut de frågorna på något sätt.

Erik Helgeson uppger att HF:s förhandlare på slutet var beredda att backa från de tre ändringskrav som förbundet hade med sig till förhandlingsbordet.

– Det skulle innebära att vi skrev på ett avtal som var exakt likadant som Transports. Men det hjälpte inte. Det är bara hängavtal som gäller.

Vad ska HF göra nu?

– Det blir upp till medlemmarna att avgöra.

Kan det bli aktuellt med varsel om konfliktåtgärder?

– Det är en diskussion vi ska föra internt i förbundet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: Klarhet krävs om portugisisk hamnkonflikt

Hamn. Lissabonkonflikten har anlöpt Göteborg. I hamnen ligger ett fartyg som sedan förra veckan är försatt i blockad av Hamnarbetarförbundet, som hävdar att strejkbrytare lastat i Portugal. Men innan det blir aktuellt med sympatiåtgärder vill Transport få klarhet i den portugisiska konflikten – och om den är laglig.

Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Joakim Ärlund

”Automatisering kan göra riskfyllda jobb säkrare”

Sveriges Hamnar. – Vi tror inte att automatiseringen kommer att leda till färre jobb i hamnarna. Däremot kommer det att ställa andra krav på kompetens hos de anställda.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.

Fler frågor när parterna förhandlar om las

Arbetsrätt. Andra veckan i augusti startar parternas förhandlingar om nya las-regler igen. Målet är en uppgörelse mellan fack och arbetsgivare som ska stoppa lagförslagen från regeringens las-utredare. Den bör vara klar senast den sista september.