Heikki Niinikivi
Close
Tändstift? Eller en karbidlampa? Eller kanske en läderhatt? På Heikki Niinikivis Uno-X-station finns det mesta att köpa. Utom korv. Fast till hösten är det slut. Då rivs Sveriges äldsta mack.
Close

Sveriges äldsta bensinmack stänger pumparna för gott

Nostalgi. På Uno-X i Karlskoga finns allt det som vanliga mackar ratat. Säkringar, fördelarlock, fläktremmar och en fungerande sedelautomat. – Fast i augusti är det slut. Efter 43 år har jag sålt stationen, säger Heikki Niinikivi.

”X-macken” ligger kloss intill E18, vid östra infarten till Karlskoga. Det är Sveriges äldsta bensinmack som fortfarande är drift, bedyrar Heikki Niinikivi och plockar fram det tummade bygglovet från 1937.

– I drygt 80 år har macken legat här. När jag lägger ner blir kommungubbarna nöjda. De tycker att det varit skräpigt, med en massa bilar stående.

– Fast det är egentligen min son som är för snäll. Han driver bilverkstaden och är ofta fullbokad. När kunder ringer säger han: ”Kom hit och ställ bilen, så tar jag den när det blir någon lucka…” Men luckor blir det sällan.

Uno-X Karlskoga
Foto: Jan Lindkvist

Det krävs inget tränat öga för att se att Heikkis mack är full av bra-att-hagrejer. På gårdsplanen står gamla entreprenadmaskiner, cyklar, en rostig gallerdörr och en uttjänt drickakyl.

Inne är det trångt, trångt. Det är som att kliva in ett museum över en svunnen tid. En era då bilägare själva bytte tändstift och luftfilter. På hyllorna finns också rariteter. Som en karbidlampa och en NMT-telefon, modell portfölj från tidigt 1980-tal.

Heikki har drivit stationen i ett sträck sedan 1975.

– Jag kom över den av en lycklig slump. Jag hade en liten rörelse inom renhållning och behövde någonstans att serva mina maskiner. Macken, som då var Nynäs, passade perfekt.

Under årens lopp har han sett nymodigheterna komma i takt med att stationerna tjänat mindre och mindre på bränsle och bildelar.

– Videofilm var jag en av de första att haka på. Och en av de första att lägga av med. Det tog bara en massa tid. Sen kom korven, den slapp jag. Och släpvagnsuthyrning, det slapp jag också.

Heikki Niinikivi har en trogen kundkrets. Några är äldre damer som kör ända från Degerfors för att få tanken påfylld.

– Jag går ut och hjälper dem så klart. Fast de tankar bara för 200 kronor åt gången, så de måste ju köra hit minst två gånger i veckan.

”X-macken” har öppet på dagtid och då går det att betala med kontokort. Övrig tid är det sedelautomat som gäller. Automaten är konverterad och tar sedlar, gamla som nya.

– Äldre sedlar samlar jag i en skokartong och löser in hos Riksbanken, anförtror Heikki.

Stationens läge är toppklass och under årens lopp är det många intressenter som frågat om macken varit till salu. Svaret blev hela tiden nej, tills nu. Ett företag hade köpt en industrifastighet intill och ville ha Heikkis mark också.

Budet var bra, förklarar Heikki, och i höst rivs alltså stationen. Fast delar av den kanske återuppstår någon annanstans – som veteran- eller museimack.

– Det är redan två, tre personer som anmält att de vill köpa rubbet, säger Heikki Niinikivi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Rosengren:
    24 februari, 2019

    Howdy
    Kul att läsa historien om macken , synd att den ska rivas .
    Det sparas nästan inget från vår efterkrigs historia ,
    vilket är vår nutids historia .
    Allt skulle bli bättre efter andra världskriget , vilket det också
    blev , vore bra om vi kunde spara på ex: Mackar , Biografer
    Konditorier , Folkparker .

    Dessa 4 saker har betytt väldigt mycket för människor .
    Själv samlar jag på en del av detta .
    Hoppas macken uppstår som en fin nostalgi mack
    hos den nya ägaren .
    Mvh Micke

Lästips:

Tomas Karlsson är flitig besökare på Bilisten-macken i Stalon. ”Stationen är jätteviktig för mig. Och för hela bygden”, säger han

Macken – bygdens hjärta

Bensinstation. Landsvägen stryker tätt intill sjön Malgomaj. Plötsligt öppnar sig skogen. Mitt i korsningen ligger den. Macken. En av alla små handlare som ännu håller liv i Västerbottens glesbygd.

Transportarbetarens logga

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Transportarbetarens logga

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.

Hot och övervakning på lager

Lager. Personalen på Zalandos lager utanför Stockholm larmar om hot från chefer, smygfilmning och minutövervakning.

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Hallå där!
Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Redo för ett arbetsplatsbesök. I Östersund samarbetar projektanställda medlemsvärvaren Jan Stålemar med projektanställda försäkringsinformatören Matilda Olofsson från Sundsvall.

Deras jobb ska vända kurvan

Facket. Ner med pennor, isskrapor och försäkringsinfo i en kasse. In i bilen och i väg till ett åkeri. Innan dagen är över kan Jan Stålemar och Matilda Olofsson räkna in en ny medlem, kanske två.

Förare skadades när timmerkran havererade

Åkeri. Vid en lastning brast kranfoten på timmerbilen. Kranhytt och förare föll med stor kraft mot släpet. Efter en inspektion slår Arbetsmiljöverket ner på att åkeriet inte gjort riskbedömning och heller inte anmälde olyckan till verket, bara till polisen.

Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.