Corona

Sveriges Åkeriföretag ställer in sina YKB-kurser

Åkeri. Chaufförernas yrkeskompetensbevis (YKB) hänger i luften. I väntan på besked från EU:s politiker om eventuell dispens från kraven på fortbildning ställer Sveriges åkeriföretag nu in alla sina YKB-kurser fram till julafton.

Det meddelar branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ) i ett pressmeddelande på sin hemsida. Beslutet fattas mot bakgrund av regeringens hårdare restriktioner om högst åtta personer vid allmänna sammankomster – från och med den 24 november.

– Vi väntar inte till den 24 november utan drar i bromsen för våra YKB-kurser redan nu, säger SÅ:s utbildningschef Marcus Johansson.

Han tillägger att det gäller alla SÅ:s fysiskt arrangerade kurser. Om stoppet kommer att förlängas efter den 24 december är inte klart.

­– Vi inväntar nya besked från regeringen och kommer att fatta nya beslut utifrån dem, säger han.

Hittills har det gått att corona-säkra kurserna vid de konferensanläggningar branschorganisationen använder sig av. Men med de hårdare direktiven är det inte längre möjligt, förklarar Marcus Johansson.

– Vi kan inte längre garantera att kurserna kan genomföras tryggt och säkert och tar därför vårt ansvar i pandemin och ställer in dem. Lika länge som regeringens restriktioner sträcker sig, säger han.

– Hur det blir efter det kan jag inte sia om. Det vet ingen.

YKB-utbildningen sköts av en rad olika aktörer. Sveriges Åkeriföretag är en och Marcus Johansson räknar i dagsläget till 60 inställda kurser. Därutöver funderar ytterligare nio, tio åkerier på om de ska anordna utbildningarna digitalt, men har inte beslutat sig än, berättar Marcus Johansson.

Enligt EU:s regler får totalt tolv av kurstimmarna hållas via dator.

– Hur de andra utbildarna gör vet jag inte. Men vi har fattat detta beslut för våra utbildningar, säger Marcus Johansson.

I takt med att smittspridningen tagit ny fart i Sverige och övriga Europa har oron spritt sig bland landets yrkeschaufförer. Transportarbetaren har tagit upp detta i flera tidigare artiklar och frågan har diskuterats livligt på sociala medier.

Liksom Transport och SÅ efterlyser chaufförerna en ny dispens från kravet på fem EU-styrda delkurser, när Europa har drabbats av covid-19. EU-kommissionen segade, enligt mångas uppfattning, med frågan men beslutade i våras om ett undantag på sju månader. (Genom den så kallade omnibusförordningen).

Enligt tidigare kontakter med infrastrukturdepartementet och EU-parlamentariker Johan Danielsson (S) diskuteras frågan nu i unionens ministerråd (med medlemsländernas infrastrukturministrar) och EU-kommissionen förbereder ett förslag.

– Efter att det presenterats borde ett beslut kunna fattas inom några veckor, hoppas Johan Danielsson.

Transport och SÅ varnar för att många chaufförer snart kommer att stå utan giltigt YKB. ”Kvar står åkeriföretagen och längst fram landets yrkesförare. Ansvaret för vad som ska göras kan omöjligen läggas på förarna”, anför Sveriges Åkeriföretag. Organisationens slutsats är att åkerierna nu ställs inför beslutet att antingen börja ställa sina bilar eller låta chaufförer köra, olagligt, med ogiltigt YKB.

Fack och arbetsgivare har samma intresse i frågan och vill ha en snabb lösning. Ett undantag som gäller för hela 2021, eftersom smittan kommer att påverka samhället under lång tid, i väntan på ett vaccin.

– Det är många chaufförer som går och undrar och har ont i magen nu, så politikerna måste skynda på! Utan transporter och yrkesförare stannar Sverige, påminner Lars Mikaelsson i Transports högsta ledning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

Arbetsgivarna agerar respektlöst

Ordförandeord. Avtalsrörelsen pågår för fullt, och med stor sannolikhet har det hänt en hel del från det att denna krönika skrevs till att Transportarbetaren ligger i din brevlåda.

Tomas Eneroth.

Tomas Eneroth

… infrastrukturminister. Regeringen inför nya restriktioner för att stoppa smittspridningen och människor uppmanas att helt undvika kollektivtrafik.

Transportarbetarens logga

Regeringen driver frågan om pandemi-regler för YKB i EU

(UPPDATERAD) Åkeri. Chaufförer och åkare trycker på för dispensregler kring fortbildning och yrkeskompetensbevis, YKB när pandemin slagit till i en andra våg. Nu kommer svar från infrastrukturdepartementet.

Avtal 2020
Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Avtal 2020
Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Avtal 2020

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

Avtal 2020
Freddy Welle

Avtal klart för åkerichaufförer och terminalarbetare

(Uppdaterad) Åkeri. Avtalet är klart för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare. Uppgörelsen är på 29 månader och ger totalt 5,4 procent i lönelyft. Minus en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen.

Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!

Hamnarbetarförbundets företrädare syns till vänster. Flera av dem hördes i Arbetsdomstolen. Till höger syns ett antal Transportfunktionärer som lyssnade på huvudförhandlingen.

Hamnarbetarförbundet förlorade viktig principfråga i AD

Hamn. Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet får inte rätt att teckna lokala uppgörelser om scheman eller andra anställningsvillkor, enligt en dom i Arbetsdomstolen. Däremot har arbetsgivaren APM Terminals brutit mot medbestämmandelagen och hindrat ett huvudskyddsombud.

Avtal 2020
Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

Ett steg närmare nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. En lönehöjning på drygt 1 630 kronor, förbättrad avtalspension och ett 29 månader långt avtal där sista året kan sägas upp. Så långt är Transport och Sveriges Hamnar i princip överens i de pågående stuveriförhandlingarna.

Avtal 2020

Stuveriförhandlingarna återupptas på tisdagen

Hamn. Förhandlingarna om ett nytt stuveriavtal är pausade till tisdagen. – Under måndagen mötte vi arbetsgivarna ett par timmar och vi har inte hunnit mycket längre än att dra upp riktlinjerna för de fortsatta förhandlingarna, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2020
Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

Avtalsförhandlingar i gång för landets 3 000 hamnarbetare

Hamn. Tryggare anställningar och en garanti för att automatiserade arbetsuppgifter, som krankörning från kontoret, ska utföras av hamnarbetare. Det är krav som Transport har med sig när stuveriförhandlingarna startade på måndagen.

Domstol avgör lön för reklamutdelare

Lön. Reklamutdelarna måste sortera 3 200 bilagor i timmen för att anses prestera normalt. Det bestämde arbetsgivaren utan att fråga facket. Ett par medlemmar reagerade och nu ska frågan upp i Arbetsdomstolen.

Avtal 2020

Bevakningsbranschen får vänta på nytt löneavtal

Bevakning. Efter två dagars förhandlingar om nytt avtal för bevakningsbranschen har parterna skiljts åt. – En uppgörelse är inte nära. Men vi är åtminstone på väg mot en samsyn kring hur löneökningarna ska läggas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport.

Avtal 2020
Skyddsvakt på Arlanda.

Väktare och ordningsvakter kliver in i avtalsmatchen

Bevakning. Avtalsförhandlingarna är i gång för anställda i bevakningsbranschen. Retroaktiv betalning är ett starkt krav från många medlemmar. – Det är fullt förståeligt. Men med den normering som nu gäller i LO satsar vi hellre på en lösning som ger mer pengar i plånboken, totalt sett, säger Tommy Wreeth, ordförande och förhandlingschef i Transport.