Strejkande lastbilschauförer blockerar motorväg i Brasilien.
Close
Strejkande lastbilschaufförer blockerar motorvägen BR-116 i Brasilien. Regeringen har sänkt dieselpriset för att få stopp på protesterna som lamslår landet.
Close

Strejkande chaufförer får ner dieselpriset

Chaufförer. Lastbilsstrejken i Brasilien har fått världens femte största land att stanna av. Ingen bensin och mat har levererats på åtta dagar. Nu tvingas regeringen ge efter och sänker dieselpriset.

Aldrig förr har en strejk varit lika effektiv i Brasilien. Efter endast några dagar gapade grönsakshyllorna tomma i landets största städer. I São Paulo, med 22 miljoner invånare, fanns det inte en enda bensinstation med bensin.

Regeringen satte in militären för att tvinga tillbaka chaufförerna till jobbet, men inte ens militären hade tillräckligt med bensin till sina fordon. Lastbilsstrejken sätter fingret på hur sårbart Brasilien blivit och vilken makt som landets två miljoner chaufförer har.

Bakgrunden till strejken är att chaufförerna är missnöjda med Brasiliens president, Michel Temer, som låtit knyta landets dieselproduktion till det internationella marknadspriset. Temer har gjort det för att få i gång lönsamheten igen vid det statliga oljebolaget Petrobras, men åtgärden har fördubblat dieselpriset på två år. Framför allt är det de enskilda åkerierna som drabbats.

– Vi går på knäna. Det bli knappt något över av lönen, säger Bruno Conceição, 56.

Han har ställt sin lastbil tillsammans med 200 andra utanför raffinaderiet i Rio de Janeiro för att blockera dieseltransporterna. Blockaden har gjort att ingen kunnat tanka den senaste veckan. Förutom sänkt dieselpris kräver chaufförerna att de ska slippa betala vägtullar om de kör tomma, och att det ska finnas en nationell prislista om lägsta fraktpris som alla måste följa.

– Våra villkor måste bli bättre, säger lastbilschauffören Bruno Conçeição.

Presidenten har gett efter för kraven och sänkt dieselpriset med 1 krona och 11 öre. Han har också gått med på att frysa dieselpriset, vilket gjort att Petrobras aktie tappat en tredjedel i värde. Brasiliens livsmedelssektor har också drabbats av strejken. Över 64 miljoner kycklingar har dött på grund av att de inte fick någon föda under en hel vecka. De flesta dog av skador när kycklingarna började äta på varandra.

Den brasilianske statsvetaren Mauricio Santoro menar att ingen av världens tio största ekonomier är lika sårbart som Brasilien transportmässigt. Anledningen är ett etableringslöfte till den svenska lastbilstillverkaren Scania på 1950-talet. Mot att Scania byggde Brasiliens första lastbilsfabrik lovade president Juscelino Kubitschek att lägga ned landets järnväg och endast satsa på lastbilstransporter. Avtalet gjorde Scania till Brasiliens största lastbilstillverkare, men skapade en sårbarhet som landets 210 miljoner invånare lider av i dag.

Ett annat problem är att nästan 40 procent av landets lastbilschaufförer inte är organiserade. De tillhör inte något fackförbund eller organisation. Det gör att regeringen har haft svårt att förhandla med dem.

När regeringen gav med för kraven från de etablerade fackförbunden i måndags fortsatte de oorganiserade chaufförerna sin strejk. En del av dem har blivit så radikala att de blockerar en del raffinaderier för att försöka störta den impopuläre presidenten. Regeringen har i sin tur bett polisen att gripa de trotsiga chaufförerna och hotar med fängelse.

Henrik Brandão Jönsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Transportarbetarens logga

Strejken avslutad – Foodora tecknar avtal med cykelbud

Avtal. Efter cykelbudens fem veckor långa strejk tecknar Foodora kollektivavtal i Norge. I veckan kommer Transport att kalla gigföretaget till förhandling.

Mjölkchaufför och andra truckers gör tv-debut

Chaufförer. Nästa vecka är det lastbilsförarnas tur att bli tv-stjärnor. Elin Rotstedt är mjölkbilschaufför och en av dem som visar upp sin vardag i dokusåpan Svenska truckers.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.