Strejkande lastbilschauförer blockerar motorväg i Brasilien.
Close
Strejkande lastbilschaufförer blockerar motorvägen BR-116 i Brasilien. Regeringen har sänkt dieselpriset för att få stopp på protesterna som lamslår landet.
Close

Strejkande chaufförer får ner dieselpriset

Chaufförer. Lastbilsstrejken i Brasilien har fått världens femte största land att stanna av. Ingen bensin och mat har levererats på åtta dagar. Nu tvingas regeringen ge efter och sänker dieselpriset.

Aldrig förr har en strejk varit lika effektiv i Brasilien. Efter endast några dagar gapade grönsakshyllorna tomma i landets största städer. I São Paulo, med 22 miljoner invånare, fanns det inte en enda bensinstation med bensin.

Regeringen satte in militären för att tvinga tillbaka chaufförerna till jobbet, men inte ens militären hade tillräckligt med bensin till sina fordon. Lastbilsstrejken sätter fingret på hur sårbart Brasilien blivit och vilken makt som landets två miljoner chaufförer har.

Bakgrunden till strejken är att chaufförerna är missnöjda med Brasiliens president, Michel Temer, som låtit knyta landets dieselproduktion till det internationella marknadspriset. Temer har gjort det för att få i gång lönsamheten igen vid det statliga oljebolaget Petrobras, men åtgärden har fördubblat dieselpriset på två år. Framför allt är det de enskilda åkerierna som drabbats.

– Vi går på knäna. Det bli knappt något över av lönen, säger Bruno Conceição, 56.

Han har ställt sin lastbil tillsammans med 200 andra utanför raffinaderiet i Rio de Janeiro för att blockera dieseltransporterna. Blockaden har gjort att ingen kunnat tanka den senaste veckan. Förutom sänkt dieselpris kräver chaufförerna att de ska slippa betala vägtullar om de kör tomma, och att det ska finnas en nationell prislista om lägsta fraktpris som alla måste följa.

– Våra villkor måste bli bättre, säger lastbilschauffören Bruno Conçeição.

Presidenten har gett efter för kraven och sänkt dieselpriset med 1 krona och 11 öre. Han har också gått med på att frysa dieselpriset, vilket gjort att Petrobras aktie tappat en tredjedel i värde. Brasiliens livsmedelssektor har också drabbats av strejken. Över 64 miljoner kycklingar har dött på grund av att de inte fick någon föda under en hel vecka. De flesta dog av skador när kycklingarna började äta på varandra.

Den brasilianske statsvetaren Mauricio Santoro menar att ingen av världens tio största ekonomier är lika sårbart som Brasilien transportmässigt. Anledningen är ett etableringslöfte till den svenska lastbilstillverkaren Scania på 1950-talet. Mot att Scania byggde Brasiliens första lastbilsfabrik lovade president Juscelino Kubitschek att lägga ned landets järnväg och endast satsa på lastbilstransporter. Avtalet gjorde Scania till Brasiliens största lastbilstillverkare, men skapade en sårbarhet som landets 210 miljoner invånare lider av i dag.

Ett annat problem är att nästan 40 procent av landets lastbilschaufförer inte är organiserade. De tillhör inte något fackförbund eller organisation. Det gör att regeringen har haft svårt att förhandla med dem.

När regeringen gav med för kraven från de etablerade fackförbunden i måndags fortsatte de oorganiserade chaufförerna sin strejk. En del av dem har blivit så radikala att de blockerar en del raffinaderier för att försöka störta den impopuläre presidenten. Regeringen har i sin tur bett polisen att gripa de trotsiga chaufförerna och hotar med fängelse.

Henrik Brandão Jönsson

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stora konsekvenser när Norge stoppade gränstrafik

Åkeri. En vecka har gått sedan Norge stängde gränserna. I Svinesund, på den svenska sidan, ligger köp-ladorna nästan öde. Lika öde som motorvägen – pulsådern för tiotusentals norrmän som normalt åker över kölen för att handla. Bara godstrafiken tillåts rulla.

Transportarbetarens logga

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.