Close
De har valt rätt utbildning: Lars Molenkamp, som kör, går på Erikslundsgymnasiet i Borlänge. Rozerin Kahraman omskolar sig till chaufför på Yrkesakademin.
Close

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

I Borlänge uppmärksammas yrkesförarnas dag rejält i dag. Eller kanske snarare – där firas de blivande yrkesförarnas dag. Fonden för det tolv timmar långa eventet är branschens efterlysning:

50 000 lastbilsförare.

För första gången samlas facket och företagen till en gemensam satsning på yrkesförarnas dag i Dalarna. Den sammanhållande länken är Tya, som ska utläsas Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Inbjudna är politiker, rektorer, yrkesvägledare, skolor, åkare – och alla chaufförer som har vägarna förbi.

– Branschen skriker efter folk, säger en av initiativtagarna: Martin Johansson, anställd på Maserfrakt och med i Tyas regionala utbildningsråd.

– Vi behöver 7 000 nya chaufförer varje år i landet, men det är bara 3 500 som går ut från transportutbildningarna.

Utöver huvudtemat – att öppna politikernas och skolornas ögon för denna kompetensbrist – är yrkesförarnas dag ett tillfälle att visa framtidens bränslen i den tunga trafiken. Och servera hamburgare till hungriga chaufförer och transportelever.

Transport är på plats och säljer in facket till blivande förare.

– Jag valde det här för att jag tycker om lastbilar. Sedan vill jag köra utomlands, säger Alexander Bäckman som går transportprogrammet på Erikslundsgymnasiet i Falun.

Han och klasskompisen Love Eriksson tar emot informationen från Transports Anna Granath och gillar särskilt att det är gratis att vara med i facket så länge de går i skolan. I ett tält strax intill står Yrkesakademin i Falun och berättar om vuxenutbildning som också leder till lastbilshytten. Tio månader tar det att få C och CE-kort.

– Sedan finns det mer eller mindre obegränsat med jobb, säger Ulf Bergsten. Åkerierna ringer och frågar när lastbilschaufförerna blir klara.

Lars Mikaelsson, förbundssekreterare i Transport, är på plats i Borlänge. Han muttrar lite:

– Visst behövs det fler chaufförer, men åkerierna måste se till att behålla dem de redan har också. Det handlar om att behandla de anställda bra.

Yrkesvägledare
Lotta Oskarsson och Ulrica Ädling.

Bristen på chaufförer är ingen nyhet för Ulrica Ädling och Lotta Oskarsson, båda studie- och yrkesvägledare i olika Dalakommuner. En ny insikt kan dock göra att deras vägledning framöver kan få en lite annan ingång:

– Vi träffar många utlandsfödda med förarkompetens, berättar Ulrica Ädling. Men i dag har jag förstått hur viktigt språket är för en chaufför.

Elever får info av Transport
Alexander Bäckman och Love Eriksson, båda från Erikslundsgymnasiet i Falun får info av Transports Anna Granath. Foto: Lena Blomquist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.

Vilma Sandström

Tredje gången gillt för Tegelbruksskolan

Chaufförer. 10 000 kronor och en fribiljett till yrkes-SM. Förra veckan utnämndes Tegelbruksskolan i skånska Klippan till Årets transportskola.

Transportarbetarens logga

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.

Sveriges största roro-hamn blir ännu större

Hamn. Över 2 000 lastbilar eller trailrar rullar av eller på de 15 godsfärjor som dagligen angör Skandinaviens största roro-hamn. Nu bygger Trelleborg ut. Notan, 1,5 miljarder kronor, betalas genom nya bostäder med havsutsikt.

EU kan införa minimilön

Hundra dagar efter att EU:s nya kommissionsordförande tillträder ska frågan om europeisk minimilön avgöras. Svenska fackförbund motsätter sig förslaget som skulle vara förödande för den svenska modellen.

Ännu en tankbilschaufför hittad död

Chaufförer. En chaufför har hittats död invid en tankbil utanför Gävle. Det är den andra tankbilschauffören som avlidit på arbetet inom loppet på två månader.

”Dubbla lastplan är bra – om de hanteras rätt”

Arbetsmiljö. Transportarbetarens rapportering om bilar med dubbla lastplan är för ensidig, tycker Helsingborgsåkaren Ulf Jönsson. – Dubbelplanen är bra. Förutsatt att de servas och hanteras på rätt sätt. Annars är de farliga, det håller jag med om.

Skjuts in i arbetslivet

Arbetsmarknad. För att råda bot på chaufförsbristen har Postnord tillsammans med Arbetsförmedlingen och Tillväxtverket initierat en yrkesutbildning. Driver Academy är en väg in i arbetslivet.

Tidningsbud sägs upp i Småland

Tidningsbud. Ungefär 95 tidningsbud hotas av uppsägning. Koncernen Hall Media varslar om kraftiga nerdragningar. Tidningsläsare i Småland kan i början av nästa år få sin tidning med post i stället för på morgonen.

Matleverantör i konkurs – med stora skatteskulder

Budkörning. Matdistributören T Group Logistics har försatts i konkurs, med över 1,7 miljoner i skatteskulder. Bolagets bud har kört ut restaurangmat för sajterna hungrig.se och onlinepizza. Enligt uppgift har de flesta buden jobbat som F-skattare.

Fackliga i flyget kräver plan

Flyg. Fyra fackligt förtroendevalda i norr går ut och kräver en ny plan – och kraftigt höjt driftsstöd. – Det behövs en sammanhållen flygstrategi för hela landet, säger Björn Grönlund på flygplatsen South Lapland airport i Vilhelmina.

Europeiskt samarbete på Nokas

Bevakning. Nokas, som snart byter namn till Avarn, har tecknat ett EWC-avtal med fyra nordiska fackförbund. Transport är ett av dem. Med det förenklas det europeiska utbytet mellan facken.

Karl-Petter Thorwaldsson

Thorwaldsson slutar som LO:s ordförande

Facket. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson lämnar över klubban i juni nästa år. Jättetråkigt, kommenterar Transports Tommy Wreeth.

Lönekrav på 3 procent

Avtalsrörelsen. Industrifacken kräver 3 procent och ettåriga avtal. Med det beskedet på bordet möttes i dag LO-styrelsen för att bestämma tolv förbunds gemensamma lönekrav. Kravet blir 3 procent och ettåriga avtal.

Återvinningspråm på Göta älv.

Återvinning till sjöss

Miljöarbetare.  I Göteborg kan man slänga soporna i älven. Eller snarare på en återvinningspråm i Göta älv. Under sex veckor i höst lägger pråmen till vid fem olika kajer för att underlätta stadsbornas avfallshantering.

Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Rätt om medlemsutveckling i facket

Facket. I Transportarbetarens papperstidning, som når läsarna under torsdagen och fredagen, finns en artikel med rubriken Medlemmarna som försvann. I ingressen står att alla fackförbund backar. Det är inte korrekt.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.