Close
De har valt rätt utbildning: Lars Molenkamp, som kör, går på Erikslundsgymnasiet i Borlänge. Rozerin Kahraman omskolar sig till chaufför på Yrkesakademin.
Close

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

I Borlänge uppmärksammas yrkesförarnas dag rejält i dag. Eller kanske snarare – där firas de blivande yrkesförarnas dag. Fonden för det tolv timmar långa eventet är branschens efterlysning:

50 000 lastbilsförare.

För första gången samlas facket och företagen till en gemensam satsning på yrkesförarnas dag i Dalarna. Den sammanhållande länken är Tya, som ska utläsas Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd. Inbjudna är politiker, rektorer, yrkesvägledare, skolor, åkare – och alla chaufförer som har vägarna förbi.

– Branschen skriker efter folk, säger en av initiativtagarna: Martin Johansson, anställd på Maserfrakt och med i Tyas regionala utbildningsråd.

– Vi behöver 7 000 nya chaufförer varje år i landet, men det är bara 3 500 som går ut från transportutbildningarna.

Utöver huvudtemat – att öppna politikernas och skolornas ögon för denna kompetensbrist – är yrkesförarnas dag ett tillfälle att visa framtidens bränslen i den tunga trafiken. Och servera hamburgare till hungriga chaufförer och transportelever.

Transport är på plats och säljer in facket till blivande förare.

– Jag valde det här för att jag tycker om lastbilar. Sedan vill jag köra utomlands, säger Alexander Bäckman som går transportprogrammet på Erikslundsgymnasiet i Falun.

Han och klasskompisen Love Eriksson tar emot informationen från Transports Anna Granath och gillar särskilt att det är gratis att vara med i facket så länge de går i skolan. I ett tält strax intill står Yrkesakademin i Falun och berättar om vuxenutbildning som också leder till lastbilshytten. Tio månader tar det att få C och CE-kort.

– Sedan finns det mer eller mindre obegränsat med jobb, säger Ulf Bergsten. Åkerierna ringer och frågar när lastbilschaufförerna blir klara.

Lars Mikaelsson, förbundssekreterare i Transport, är på plats i Borlänge. Han muttrar lite:

– Visst behövs det fler chaufförer, men åkerierna måste se till att behålla dem de redan har också. Det handlar om att behandla de anställda bra.

Yrkesvägledare
Lotta Oskarsson och Ulrica Ädling.

Bristen på chaufförer är ingen nyhet för Ulrica Ädling och Lotta Oskarsson, båda studie- och yrkesvägledare i olika Dalakommuner. En ny insikt kan dock göra att deras vägledning framöver kan få en lite annan ingång:

– Vi träffar många utlandsfödda med förarkompetens, berättar Ulrica Ädling. Men i dag har jag förstått hur viktigt språket är för en chaufför.

Elever får info av Transport
Alexander Bäckman och Love Eriksson, båda från Erikslundsgymnasiet i Falun får info av Transports Anna Granath. Foto: Lena Blomquist

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport i överenskommelse om korttidspermittering

Facket. Transportarbetareförbundet fick gehör för sin syn på ersättning och tid för utbildning. I dag har facket träffat en överenskommelse om korttidspermittering med arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.

Företag försöker tjäna pengar på dina försäkringar

Försäkringar. Transports medlemmar fick 77 miljoner kronor utbetalt från sina fackliga försäkringar förra året. Samtidigt varnar facket för företag som försöker tjäna pengar på medlemmarnas olyckor.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.