Statoil Sundsvall.
Close
Stationen ligger i botten av ett parkeringshus i centrala Sundsvall. Själva butiken ligger på motsatta sidan av byggnaden.
Close

Statoil: ”Vi har gjort allt som kan krävas av oss”

Vad har Statoil gjort sedan det 2014 stod klart att Niclas Thunborg drabbats av en allvarlig arbetsskada? Ingenting så här långt. Ett par år efter olyckan överlät oljebolaget stationen på en privat företagare. Då förlorade Niclas det stöd som Statoil till en början ställde upp med.

I nästan tio år förde Niclas Thunborg en ensamkamp mot myndigheterna och mot försäkringsbolaget Afa.

– Jag är besviken på många, säger Niclas. Statoil, facket, Afa och LO-TCO Rättsskydd. På Afa har jag tappat räkningen på alla nya handläggare som tagit över mitt ärende. Det är åtminstone fyra, fem stycken. På Rättsskyddet är det samma sak, jag inne på min tredje jurist.

– Direkt efter händelsen på stationen lovade Statoil att jag skulle hållas skadeslös. Men när bolaget tog in en franchisetagare fick jag formellt en ny arbetsgivare. Då föll alla löften om jobb och hjälp. Även företagshälsovården drogs in.

I oktober 2003, en månad efter själva händelsen, skickade Statoil en anmälan till dåvarande Arbetsmiljöinspektionen. När det nu står klart att en anställd fick en allvarlig arbetsskada inställer sig flera frågor:

  • Vilket ansvar har Statoil för det inträffade?
  • Vad har bolaget gjort för att hjälpa Niclas Thunborg och andra som drabbades under åren som gått?
  • Vad tänker Statoil göra framgent?

När Transportarbetaren kontaktar oljebolaget för att få svar visar det sig att de som numera är ansvariga för arbetsmiljö- och personalfrågor över huvud taget inte känner till ärendet. Frågorna bollas runt mellan olika personer och efter nästan en veckas betänketid kommer svaret från hr-chef Charlotte Welin Zetterlund. Det är ett mejl på tre rader som lyder:

”Vi beklagar det som inträffat men utifrån den information som vi har är vår uppfattning att vi som arbetsgivare uppfyllt våra krav. Både vad det gäller att rapportera händelsen till Arbetsmiljöverket samt att vi erbjudit vår anställde hjälp via företagshälsovården. Vi väljer att inte gå in i detalj i enskilda case.”

När Transportarbetaren ändå ringer upp Welin Zetterlund säger hon:

– Vi anser att vi gjort vad som kan förväntas av oss som arbetsgivare. Niclas Thunborg erbjöds företagshälsovård i två år efter att stationen övergått till franchisetagare.

– Han har inte processat mot Statoil och vi har inte varit involverade i ärendet. Men vi kommer förstås att kontakta honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.