Statoil Sundsvall.
Close
Stationen ligger i botten av ett parkeringshus i centrala Sundsvall. Själva butiken ligger på motsatta sidan av byggnaden.
Close

Statoil: ”Vi har gjort allt som kan krävas av oss”

Vad har Statoil gjort sedan det 2014 stod klart att Niclas Thunborg drabbats av en allvarlig arbetsskada? Ingenting så här långt. Ett par år efter olyckan överlät oljebolaget stationen på en privat företagare. Då förlorade Niclas det stöd som Statoil till en början ställde upp med.

I nästan tio år förde Niclas Thunborg en ensamkamp mot myndigheterna och mot försäkringsbolaget Afa.

– Jag är besviken på många, säger Niclas. Statoil, facket, Afa och LO-TCO Rättsskydd. På Afa har jag tappat räkningen på alla nya handläggare som tagit över mitt ärende. Det är åtminstone fyra, fem stycken. På Rättsskyddet är det samma sak, jag inne på min tredje jurist.

– Direkt efter händelsen på stationen lovade Statoil att jag skulle hållas skadeslös. Men när bolaget tog in en franchisetagare fick jag formellt en ny arbetsgivare. Då föll alla löften om jobb och hjälp. Även företagshälsovården drogs in.

I oktober 2003, en månad efter själva händelsen, skickade Statoil en anmälan till dåvarande Arbetsmiljöinspektionen. När det nu står klart att en anställd fick en allvarlig arbetsskada inställer sig flera frågor:

  • Vilket ansvar har Statoil för det inträffade?
  • Vad har bolaget gjort för att hjälpa Niclas Thunborg och andra som drabbades under åren som gått?
  • Vad tänker Statoil göra framgent?

När Transportarbetaren kontaktar oljebolaget för att få svar visar det sig att de som numera är ansvariga för arbetsmiljö- och personalfrågor över huvud taget inte känner till ärendet. Frågorna bollas runt mellan olika personer och efter nästan en veckas betänketid kommer svaret från hr-chef Charlotte Welin Zetterlund. Det är ett mejl på tre rader som lyder:

”Vi beklagar det som inträffat men utifrån den information som vi har är vår uppfattning att vi som arbetsgivare uppfyllt våra krav. Både vad det gäller att rapportera händelsen till Arbetsmiljöverket samt att vi erbjudit vår anställde hjälp via företagshälsovården. Vi väljer att inte gå in i detalj i enskilda case.”

När Transportarbetaren ändå ringer upp Welin Zetterlund säger hon:

– Vi anser att vi gjort vad som kan förväntas av oss som arbetsgivare. Niclas Thunborg erbjöds företagshälsovård i två år efter att stationen övergått till franchisetagare.

– Han har inte processat mot Statoil och vi har inte varit involverade i ärendet. Men vi kommer förstås att kontakta honom.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.