Jan Spanedal och Francisco Acosta lämnade över kravlista till Stockholm Vattens vd Katarina Johansson.
Close
Jan Spanedal och Francisco Acosta lämnade över namnlistan till Stockholm Vattens vd Katarina Johansson.
Close

Sopgubbar kräver tryggare anställningar

110 personer, i stort sett varenda sopgubbe i staden, skrev på kravlistan som i dag, torsdag, lämnades över till Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten. Renhållarna vill ha tryggare anställningar och bibehållna lönevillkor när Stockholm nu upphandlar sophämtningen på nytt.

– Vi fick de svar vi förväntade oss. Inte de vi ville ha, säger sopgubbarnas talesman Jan Spanedal.

I våras genomförde Stockholms stad en ny stor upphandling av avfallshämtningen. Den överklagades och upphandlarna som finns på Stockholm Vatten fick börja om på ny kula.

Under processen har miljöarbetarna fått signaler om att de entreprenörer som vann den första nu avbrutna upphandlingen – Reno Norden och Suez (tidigare Sita) – vill sänka de nuvarande lönerna.

Jan Spanedal säger:

– Efter upphandlingen höll företagen personalmöten och beskedet blev att det nuvarande premielönesystemet, Bilaga C i kollektivavtalet, inte ska tillämpas. Det snackas också om större trakter, alltså mer jobb.

– I inledningen hette det att alla gubbar skulle få ha anställningarna kvar. Men vi har svårt att se hur det skulle gå till när det samtidigt skulle ha uppstått övertalighet på vissa ställen.

Sopgubbarna har nu skrivit på en protestlista där man kräver att Stockholm Vatten skärper upphandlingskraven. Konkret handlar det om tre punkter där miljöarbetarna vill ha garantier som gör att de:

  • får behålla sina jobb vid entreprenörsbyten. Som det är nu riskerar landets renhållningsarbetare att bli uppsagda var gång en kommun upphandlar på nytt.
  • får tillsvidareanställning från dag ett, inte provanställning, om man får ny arbetsgivare efter upphandlingen.
  • har kvar det nuvarande lönesystemet, alltså Bilaga C.

När kravlistan lämnades över till Stockholm Vatten fick miljöarbetarna i huvudsak negativa besked från enhetschefen Katarina Johansson. Hon sa:

– Som upphandlare har vi ingen aning om ifall det blir förändrade anställningsvillkor för er. Det är en sak för de vinnande företagen och för facket. – Vi har tittat på lagstiftningen och kan inte kräva att personal tas över av nya entreprenörer. Samma sak är det med provanställningen och lönesystemet, det är heller inget vi kan bestämma över.

Runt om i Sverige upphandlar kommunerna sophämtning. Varje gång riskerar de anställda miljöarbetarna försämrade anställningsvillkor och att bli av med jobben. Ett sätt att minska otryggheten kunde vara längre entreprenader och längre tid mellan upphandlingarna.

Katarina Johansson passade på frågan om vilket ansvar Stockholms stad har för att skapa större trygghet för sopgubbarna.

– Jag kan inte kommentera det. Fem år är en rimlig avtalstid. Det är ungefär så länge som en sopbil håller.

Jan Spanedal och hans två medföljare påminde Katarina Johansson och de församlade journalisterna om att Stockholms sopgubbar sitter inne med en enorm kunskap – och därmed makt.

– Det är vi som vet vart nycklarna går. Och var soprummen ligger.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.