Jan Spanedal och Francisco Acosta lämnade över kravlista till Stockholm Vattens vd Katarina Johansson.
Close
Jan Spanedal och Francisco Acosta lämnade över namnlistan till Stockholm Vattens vd Katarina Johansson.
Close

Sopgubbar kräver tryggare anställningar

110 personer, i stort sett varenda sopgubbe i staden, skrev på kravlistan som i dag, torsdag, lämnades över till Katarina Johansson, enhetschef på Stockholm Vatten. Renhållarna vill ha tryggare anställningar och bibehållna lönevillkor när Stockholm nu upphandlar sophämtningen på nytt.

– Vi fick de svar vi förväntade oss. Inte de vi ville ha, säger sopgubbarnas talesman Jan Spanedal.

I våras genomförde Stockholms stad en ny stor upphandling av avfallshämtningen. Den överklagades och upphandlarna som finns på Stockholm Vatten fick börja om på ny kula.

Under processen har miljöarbetarna fått signaler om att de entreprenörer som vann den första nu avbrutna upphandlingen – Reno Norden och Suez (tidigare Sita) – vill sänka de nuvarande lönerna.

Jan Spanedal säger:

– Efter upphandlingen höll företagen personalmöten och beskedet blev att det nuvarande premielönesystemet, Bilaga C i kollektivavtalet, inte ska tillämpas. Det snackas också om större trakter, alltså mer jobb.

– I inledningen hette det att alla gubbar skulle få ha anställningarna kvar. Men vi har svårt att se hur det skulle gå till när det samtidigt skulle ha uppstått övertalighet på vissa ställen.

Sopgubbarna har nu skrivit på en protestlista där man kräver att Stockholm Vatten skärper upphandlingskraven. Konkret handlar det om tre punkter där miljöarbetarna vill ha garantier som gör att de:

  • får behålla sina jobb vid entreprenörsbyten. Som det är nu riskerar landets renhållningsarbetare att bli uppsagda var gång en kommun upphandlar på nytt.
  • får tillsvidareanställning från dag ett, inte provanställning, om man får ny arbetsgivare efter upphandlingen.
  • har kvar det nuvarande lönesystemet, alltså Bilaga C.

När kravlistan lämnades över till Stockholm Vatten fick miljöarbetarna i huvudsak negativa besked från enhetschefen Katarina Johansson. Hon sa:

– Som upphandlare har vi ingen aning om ifall det blir förändrade anställningsvillkor för er. Det är en sak för de vinnande företagen och för facket. – Vi har tittat på lagstiftningen och kan inte kräva att personal tas över av nya entreprenörer. Samma sak är det med provanställningen och lönesystemet, det är heller inget vi kan bestämma över.

Runt om i Sverige upphandlar kommunerna sophämtning. Varje gång riskerar de anställda miljöarbetarna försämrade anställningsvillkor och att bli av med jobben. Ett sätt att minska otryggheten kunde vara längre entreprenader och längre tid mellan upphandlingarna.

Katarina Johansson passade på frågan om vilket ansvar Stockholms stad har för att skapa större trygghet för sopgubbarna.

– Jag kan inte kommentera det. Fem år är en rimlig avtalstid. Det är ungefär så länge som en sopbil håller.

Jan Spanedal och hans två medföljare påminde Katarina Johansson och de församlade journalisterna om att Stockholms sopgubbar sitter inne med en enorm kunskap – och därmed makt.

– Det är vi som vet vart nycklarna går. Och var soprummen ligger.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.

Kvaliteten på vägarna
Timmerbilar i skogslän

Vägarna sämst i norra Sverige

Chaufförer Vägarna är sämst i skogstrakter och glesbygd i norr. Men även Stockholms län har en hel del dåliga vägar, visar årets rapport från Motormännen.

Men hur guppiga är de egentligen?

Chaufförer. Gropigt i norr och slätare asfalt i söder? Transportarbetaren frågade den samlade chaufförskompetensen på Facebook om kvaliteten på vägarna.

Inget brott när gravid kvinna avvisades

Bevakning. Åklagaren har beslutat att ordningsvakterna inte begick något brott när de avvisade en gravid kvinna från tunnelbanan i Stockholm.