Södertäljebron öppnar nu på måndag morgon

Från och med måndag den 22 augusti är det fritt fram på Södertäljebron igen. Klockan 05:00 öppnar vägen som fick stängas av efter lastbilskraschen i midsomras. Kringliggande vägnät tar det däremot ytterligare ett par veckor att få ordning på.

Ett par sista finslipningar görs till helgen och så ska bron ska vara redo att forsla över trafik som vanligt igen från och med klockan 05:00 nu på måndag. Men för att kunna göra det måste Trafikverket stänga av E4 för södergående vid Morabergs trafikplats natten mellan söndag och måndag. Trafiken kommer att ledas om genom Södertälje medan väglinjer målas om och tillfällig skyltning tas bort. Men det tar ytterligare ett par veckor innan ordningen är helt återställd. Kringliggande vägar, som fått bära den omdirigerade trafiken, måste också ställas i ordning innan trafiken kan flyta som före olyckan.

Att motorvägsbron i Södertälje kan öppna nu på måndag är resultatet av ett dygnet-runt-arbete, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

– Vi är jätteglada att vi kan öppna bron och att allt kan återgå till det normala, säger Stefan Lindgren som är underhållschef på Trafikverket.

Trafikstörningar är kostsamma historier. Jonas Eliasson är trafikdirektör i Stockholms stad och professor i transportsystemanalys. Han räknar med att Södertäljeolyckan har kostat samhället mellan en och två miljoner kronor per dygn.

– Förutom de första dygnen efter olyckan, säger han. Då måste det ha kostat mer. Ingen logistikplanerare har tagit höjd för sådana osannolika händelser.

För att åkerier som passerar bron skulle ha en chans att leverera sitt gods införde Transportstyrelsen ett tillfälligt undantag i kör- och vilotidsreglerna. Undantaget, som gällde i 30 dagar från och med den 29 juni, tillät bland annat en daglig körtid på max elva i stället för tio timmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.