Södertälje Hamn backar inte – skyddsombudet avskedas

Hamn. Södertälje Hamn håller fast vid avskedet av kranföraren Patrick Hörstam, som också är facklig förtroendeman för Transport. Vid den lokala förhandlingen i fredags la bolaget fram nya anklagelser mot honom.

– Det finns inte saklig grund för avsked. Inte ens om det bolaget påstår skulle vara sant, säger Transports förhandlare Patrik Östbjerg, ombudsman i stuveriavdelning 1.

I Södertälje har Transport och arbetsgivaren länge tvistat om arbetsmiljön och hur riskbedömningar ska göras. Stämningen har gradvis försämrats och i egenskap av klubbordförande och skyddsombud hamnade Patrick Hörstam i skottgluggen.

I oktober varslades han om avsked. Han avkrävdes nycklar och annan personlig utrustning och skickades hem med omedelbar verkan.

Vid överläggningarna som följde anklagades han bland annat för arbetsvägran, illojalitet och för att ha uppmanat arbetskamrater att inte skriva upp sig för övertidsarbete. Enligt arbetsgivaren har han också brutit mot tystnadsplikten genom att läcka uppgifter som kommit fram vid rehabiliteringsmöten med andra anställda.

Patrick Hörstam tillbakavisar alla anklagelser. Han anser att han konsekvent har agerat som skyddsombud och facklig förtroendeman för sina arbetskamrater. Vid fredagens lokala förhandling tog Södertälje Hamn även upp det faktum att han jobbat i andra hamnar, efter att han blivit hemskickad och underrättad om det kommande avskedet. Illojalt, anser bolaget med hänvisning till att Patrick Hörstam fortfarande haft lön.

– Jag känner till minst sex personer som jobbat extra i andra hamnar. Ska företaget avskeda alla, undrar han.

Transportarbetaren har pratat med andra hamnarbetare. En av dem säger:

– Det här är iscensatt för att bli av med honom. Det mesta bolaget anför är fejk, rena påhitt. Visst, Patrick har varit besvärlig ibland. Men det är ju hans roll som facklig förtroendeman.

Kollegan reagerar starkt på flera av anklagelserna. En går ut på att Patrick Hörstam ska ha kört vårdslöst med en truck.

– Jag känner Patrick väl och har aldrig sett honom köra vårdslöst. Varken med truck eller i kranen. Han är ju skyddsombud själv. Dessutom kör han väldigt sällan truck.

Enligt kollegan är stämningen mycket dämpad i hamnen, efter avskedet:

– Många tystnar. Man vågar inte öppna truten, av rädsla för repressalier.

En annan hamnarbetare säger:

– Hamnen vill ha bort honom. Men de har ingenting på fötterna. Det man drar fram är lögner och hörsägen. Företagen kan inte ens ange tidpunkten när de här sakerna ska ha inträffat.

Den lokala förhandlingen avslutades i oenighet. Nu väntar central förhandling och eventuellt en process i Arbetsdomstolen.

Vilken anklagelse reagerar Patrick Hörstam själv mest över?

– Det är nog snacket om jag är orsaken till att folk sagt upp sig i hamnen. Men jag ser hela processen som en attack på facket. Jag har agerat som facklig förtroendeman.

Transportarbetaren har sökt Södertälje Hamns vd Robert Tingvall för en kommentar. Han har inte gått att nå. Samma sak med Patrik Rotkvist, operativ chef.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gustaf Sahlin:
    7 december, 2019

    Jag hoppas Patrik får upprättelse
    Men oavsett hur det går i alla processer så kommer det bli en tuff strid både under och efter

    Jag är själv skyddsombud och upplever stundom liknande motgångar, för mig har det aldrig gått så här långt men jag har varit nära
    personligen tar jag hjälp av regionalt skyddsombud och ombudsmänn när det hättar

    Jag berörs av det jag läser här och hoppas Patrik känner att han har den uppbakning han behöver

    Slutligen vill jag bara säga att det är eldsjälar som Patrik som upprätthåller arbetarnas rättigheter och framförallt påverkar andra att våga säga ifrån

  2. Anders bergaeus:
    30 november, 2019

    Jag har haft äran att jobbat med Patrik i några år. Och få människor jag jobbat med har haft ett så högt risktänk . Jag körde oftast contcham/reachstacker eller var signalman ombord på fartyg när Patrik var kranförare.

    Min oro är som ny utbildad skyddsombud i göteborgs hamn. Vågar man vara skyddsombud. Känns som man har sin anställning som insats.

  3. Gunilla Hultberg:
    26 november, 2019

    Det är ju helt horribelt....viktigt för arbetsgivare att skilja på i vilken roll man agerar.

  4. Leif Eriksson:
    26 november, 2019

    Det är på tiden att ni visar lite muskler mot
    arbetsgivarna .

  5. Petri:
    25 november, 2019

    Det här är ju rent ut sagt åt helvete, hur kan en arbetsgivare agera så här?
    Jag ser framemot Arbetsdomstolen och deras syn på det hela.
    Hörstam, vet att jag inte ens behöver skriva det här men, stå på dig! Dom har inget att komma med och det kommer bli jävligt pinsamt för AG i domstolen, lycka till kompis!

Lästips:

Transportarbetarens logga

1,9 miljoner till Transport-medlemmar

Juridik. 1,9 miljoner kronor gick till medlemmar i Transport efter rättstvister, enligt LO-TCO Rättsskydds årsstatistik.

Transportarbetarens logga

Både arbetsrätten och antiken får plats i läroplanen

Undervisning. Skolverket har lyssnat på kritik från bland annat Transport. I förslaget till nya kursplanerna skrivs kunskap om arbetsliv in igen.

Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Corona

Många företag vill permittera

Arbetsmarknad. Taxiåkarna står först i kön för att permittera. En del av Transports lokala ombudsmän hinner inte andas mellan samtalen och mejlen.

Corona

Värmland utbildar förare för coronakörningar

Färdtjänst. I Värmland ska oförberedda färdtjänstförare inte riskera att få köra coronasmittade resenärer. Trafikbolaget ligger i tättruppen när det handlar om att dela upp resenärerna för att skydda chaufförer.

Corona

Färdtjänstförare kan få köra coronasmittade

Färdtjänst. Regioner och kommuner avgör nu själva om coronasmittade patienter ska transporteras med vanlig färdtjänsttaxi. I Dalarna har Transport anmält sex taxibolag för att de utsätter sina chaufförer för risker när de kör smittade.

Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

Tre värdetransporter rånades i fjol

Bevakning. Värdetransportrånens tid är förbi. I början på 2000-talet begicks uppåt 60 rån på ett år. Siffran för förra året är 3.

Corona

Över 3 700 varslade i transportbranschen

Arbetsmarknad. Aldrig förr har så många varslats om uppsägning som under denna coronasmittade mars. Över 3 700 i transportbranschen är drabbade. Det motsvarar 1,6 procent av de anställda.

corona
Freddy Welle

”Stötta era arbetsgivare!”

Åkeri. – Försök håll ut och stötta era arbetsgivare. Annars har vi inga jobb kvar när det här är över. Det säger Freddy Welle, lastbilschaufför och ordförande i åkerisektionen i Transports Göteborgsavdelning. Se och hör honom i vår filmade intervju.

Corona
Edwin Atema, FNV

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

Corona

Tusen nya medlemmar i Transports a-kassa

A-kassa. Krisen i coronavirusets spår får allt fler att gå med i a-kassan. Transports a-kassa har fått över 1 300 nya medlemmar under mars. Än så länge har inte utbetalningarna börjat öka.

Corona

Distribution har det tuffast bland åkerierna

Chaufförer. Hårdast drabbade av coronakrisen är distributionsåkerier – och därmed distributionschaufförerna. I hela åkeribranschen har de företagen hittills tappat flest uppdrag.

corona

Åkerier drabbas hårt när Volvo stänger ner

Åkeri. På torsdagsmorgonen stängde Volvo ner de stora bilfabrikerna i Göteborg. Bland de drabbade finns flera åkerier som kör Volvogods. På Lundby åkeri står ett 30-tal chaufförer utan jobb.

Corona

Transport säger nej till permitteringslön för uppsagda

Facket. Önskemål om permittering strömmar i till Transport. I första hand är det företag inom taxi och flyg som tillfälligt vill skicka hem personal. Transport har i dag satt ner foten – och nekar arbetsgivare som vill ha statliga pengar till permittering för anställda som de samtidigt säger upp.