Preem-mack
Close
Betala först och tanka sedan. Det är i dag en realitet vid många mackar i storstäderna. (Arkivbild)
Close

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.

– Det är verkligen ett arbetsmiljöproblem. I vintras hade vi väldigt många smitningar, säger en anställd på en av Preems stationer i Göteborg.

– Vi har kameror men om det är stulna nummerplåtar hjälper det ju inte… Och polisen lägger ofta ärendena direkt i papperskorgen.

När han arbetade kvällspass var han med om mer än tio smitningar under en tremånadersperiod vid stationen, som ligger vid en av Göteborgs större trafikleder. Som anställd upplever han att det har blivit bättre på senare tid. Stationen har infört förskottsbetalning men det finns en flexibilitet i systemet:

– Vi kan öppna pumparna, till exempel för stamkunder eller dem vi känner igen.

Den möjligheten har inte anställda på stationer med förskottsbetalning hos Circle K, som började införa systemet för några år sedan vid stationer i Stockholmsområdet.

Andreas Rosenholm arbetar på Circle K-macken vid Jarlaplan, en av få kvarvarande bensinstationer i Stockholms innerstad. Han tycker att ett totalt förskottssystem har fördelar:

– Det är lika för alla och alla vet vad som gäller. Man slipper få arga kunder som ser att andra slipper betala i förväg, de kan ju inte veta vilka vi känner.

Han började jobba inom kedjan, då Statoil, för snart 20 år sedan. Tidigare upplevde Andreas Rosenholm att smitningar var ett problem.

– Men det går inte att säga generellt hur stort, det var väldigt olika från station till station – hur lätt det var att komma till och från, men också att det berodde på årstid. Min personliga känsla var att det var mer på sommaren men det kan ju handla om att det då är mer folk i rörelse överlag.

Att fler kedjor följt efter och infört krav på förskottsbetalning betyder inte att problemet fått en enkel lösning.

– Smitningarna försvann inte, de förflyttades. De mätningar som vi gjort visar inte att antalet gått ner, säger Robert Dimmlich, vd för Svensk bensinhandel.

Branschorganisationen har sedan 2007 beräknat antal smitningar, baserat på enkäter till medlemmar med öppna stationer, mackar utan krav på förskottsbetalning. Den senaste mätningen gäller för sista halvåret 2017 och första halvåret 2018. Den visar på omkring 37 000 smitningar från betalning av drivmedel.

– Siffran har gått lite upp och ner men den ligger mellan 35 000 och 40 000, någon vikande trend har vi hittills inte kunnat se, säger Robert Dimmlich.

– Men det här är egentligen en betydligt större fråga och gäller förtroendet för rättsväsendet. Dagens lagstiftning gör det möjligt att direkt lägga ner utredningar.

Den stora majoriteten, över 90 procent, av alla anmälningar som rör stöld av drivmedel läggs ner även om det finns stark bevisning. En lagändring 2014 gör att polisen inte behöver utreda sådana brott som antas ge kortare straff än tre månaders fängelse eller kosta orimligt mycket att utreda ”i förhållande till sakens betydelse”.

– Det drabbar ju människor som blivit utsatta. Det är klart att staten ska utreda brott, dagens lagstiftning är ett tydligt frånsteg från ett samhällskontrakt som ger brottsdrabbade lagligt stöd, säger Robert Dimmlich.

Han framhåller också, när det gäller smitningar, att det inte är så enkelt som att införa förskottsbetalning. Dels finns en branschtradition av att ge kredit på drivmedel, dels att det handlar om lönsamhet – kunder som kunnat tanka utan att betala först antas i högre grad gå in och handla annat i butiken. Det är från den försäljningen, inte drivmedel, som bensinstationerna i dag har sina stora förtjänster.

– Som branschföreträdare tycker jag att det är ett misslyckande att behöva anpassa oss till buset, det är en oerhört allvarlig utveckling.

Urban Vikström är regionalt skyddsombud i Transports till ytan största avdelning, Norrbotten. Han har inte hört om problem här med smitningar från betalning vid bensinmackar.

– Nej, jag har inte fått in något, men som skyddsombud förstår jag naturligtvis att det måste vara ett stort stressmoment och pressande för de anställda att behöva hålla ögonen på kunder hela tiden.

Problemet med smitningar är klart störst i storstäderna och i viss mån vid vissa anläggningar utmed Europavägar, visar Svensk bensinhandels mätningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    25 juli, 2019

    Transportarbetareförbundets regionala skyddsombud vet ingenting om problemet. Det kanske inte alls är ett problem i Norrbotten eller så kanske vore det idé att prata med sina medlemmar, om det inte är för jobbigt förstås.

Lästips:

Tomas Karlsson är flitig besökare på Bilisten-macken i Stalon. ”Stationen är jätteviktig för mig. Och för hela bygden”, säger han

Macken – bygdens hjärta

Bensinstation. Landsvägen stryker tätt intill sjön Malgomaj. Plötsligt öppnar sig skogen. Mitt i korsningen ligger den. Macken. En av alla små handlare som ännu håller liv i Västerbottens glesbygd.

Transportarbetarens logga

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Transportarbetarens logga

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.