Preem-mack
Close
Betala först och tanka sedan. Det är i dag en realitet vid många mackar i storstäderna. (Arkivbild)
Close

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.

– Det är verkligen ett arbetsmiljöproblem. I vintras hade vi väldigt många smitningar, säger en anställd på en av Preems stationer i Göteborg.

– Vi har kameror men om det är stulna nummerplåtar hjälper det ju inte… Och polisen lägger ofta ärendena direkt i papperskorgen.

När han arbetade kvällspass var han med om mer än tio smitningar under en tremånadersperiod vid stationen, som ligger vid en av Göteborgs större trafikleder. Som anställd upplever han att det har blivit bättre på senare tid. Stationen har infört förskottsbetalning men det finns en flexibilitet i systemet:

– Vi kan öppna pumparna, till exempel för stamkunder eller dem vi känner igen.

Den möjligheten har inte anställda på stationer med förskottsbetalning hos Circle K, som började införa systemet för några år sedan vid stationer i Stockholmsområdet.

Andreas Rosenholm arbetar på Circle K-macken vid Jarlaplan, en av få kvarvarande bensinstationer i Stockholms innerstad. Han tycker att ett totalt förskottssystem har fördelar:

– Det är lika för alla och alla vet vad som gäller. Man slipper få arga kunder som ser att andra slipper betala i förväg, de kan ju inte veta vilka vi känner.

Han började jobba inom kedjan, då Statoil, för snart 20 år sedan. Tidigare upplevde Andreas Rosenholm att smitningar var ett problem.

– Men det går inte att säga generellt hur stort, det var väldigt olika från station till station – hur lätt det var att komma till och från, men också att det berodde på årstid. Min personliga känsla var att det var mer på sommaren men det kan ju handla om att det då är mer folk i rörelse överlag.

Att fler kedjor följt efter och infört krav på förskottsbetalning betyder inte att problemet fått en enkel lösning.

– Smitningarna försvann inte, de förflyttades. De mätningar som vi gjort visar inte att antalet gått ner, säger Robert Dimmlich, vd för Svensk bensinhandel.

Branschorganisationen har sedan 2007 beräknat antal smitningar, baserat på enkäter till medlemmar med öppna stationer, mackar utan krav på förskottsbetalning. Den senaste mätningen gäller för sista halvåret 2017 och första halvåret 2018. Den visar på omkring 37 000 smitningar från betalning av drivmedel.

– Siffran har gått lite upp och ner men den ligger mellan 35 000 och 40 000, någon vikande trend har vi hittills inte kunnat se, säger Robert Dimmlich.

– Men det här är egentligen en betydligt större fråga och gäller förtroendet för rättsväsendet. Dagens lagstiftning gör det möjligt att direkt lägga ner utredningar.

Den stora majoriteten, över 90 procent, av alla anmälningar som rör stöld av drivmedel läggs ner även om det finns stark bevisning. En lagändring 2014 gör att polisen inte behöver utreda sådana brott som antas ge kortare straff än tre månaders fängelse eller kosta orimligt mycket att utreda ”i förhållande till sakens betydelse”.

– Det drabbar ju människor som blivit utsatta. Det är klart att staten ska utreda brott, dagens lagstiftning är ett tydligt frånsteg från ett samhällskontrakt som ger brottsdrabbade lagligt stöd, säger Robert Dimmlich.

Han framhåller också, när det gäller smitningar, att det inte är så enkelt som att införa förskottsbetalning. Dels finns en branschtradition av att ge kredit på drivmedel, dels att det handlar om lönsamhet – kunder som kunnat tanka utan att betala först antas i högre grad gå in och handla annat i butiken. Det är från den försäljningen, inte drivmedel, som bensinstationerna i dag har sina stora förtjänster.

– Som branschföreträdare tycker jag att det är ett misslyckande att behöva anpassa oss till buset, det är en oerhört allvarlig utveckling.

Urban Vikström är regionalt skyddsombud i Transports till ytan största avdelning, Norrbotten. Han har inte hört om problem här med smitningar från betalning vid bensinmackar.

– Nej, jag har inte fått in något, men som skyddsombud förstår jag naturligtvis att det måste vara ett stort stressmoment och pressande för de anställda att behöva hålla ögonen på kunder hela tiden.

Problemet med smitningar är klart störst i storstäderna och i viss mån vid vissa anläggningar utmed Europavägar, visar Svensk bensinhandels mätningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    25 juli, 2019

    Transportarbetareförbundets regionala skyddsombud vet ingenting om problemet. Det kanske inte alls är ett problem i Norrbotten eller så kanske vore det idé att prata med sina medlemmar, om det inte är för jobbigt förstås.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Eliseo Cordoba, tidningsbud.

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.