Eva Borg.
Close
Eva Borg tycker att fler kommuner borde ta efter Älmhult. Där avbröt politikerna samarbetet med länstrafiken och la ut färdtjänsten på fyra lokala taxiföretag. "Servicen blev bättre och som en bieffekt har kommunen sett till att det finns taxi när vanliga
Close

Småskalig färdtjänst gör succé i Älmhult

– Det här är det bästa jobb jag haft! Kommentaren är kanske inte så sensationell. Om det inte vore för att Marcus Håkansson kör färdtjänst. Han gör det i Älmhult, en kommun som går mot strömmen.

Historien börjar med ett inlägg som färdtjänstföraren Eva Borg skrev på Transportarbetarens hemsida. Hon bemötte en krönika där en ung kvinna skildrade den tuffa verklighet som möter tusentals färdtjänstförare.

Eva kontrade med hur det fungerar i Älmhult. Där valde kommunen 2012 bort Länstrafiken och la över färdtjänsten på Älmhultsbygdens taxi, en liten beställningscentral med fyra lokala taxiföretag.

– Det är som natt och dag, säger Eva Borg. Jag har kört för båda operatörerna. Under åren med Läns­trafiken körde vi över hela Kronobergs län, bilarna kom ofta för sent, det var massor av klagomål och man hade inte tid att ge resenärerna den hjälp de behövde.

– Nu är vi ett jättebra tajt gäng på ungefär tio personer som kör färdtjänsten. Vi känner våra kunder, hittar till dem och vi ser till att de kommer ända fram till dörren.

När Transportarbetaren gör ett spontanbesök på beställningscentralen är det ovanligt lugnt och flera förare har tittat in till växeltelefonist Eva Billaudel för en fika. Alla bekräftar bilden:

– Vi ger förarna och kunderna den tid de behöver, säger Eva Billaudel. Vi får jättemycket beröm från resenärerna. Ingen vill ha tillbaka situationen som rådde tidigare.

Chauffören Marcus Håkansson fyller i:

– Länstrafiken kör fortfarande sjukresorna här, så kunderna jämför ju. Många uppger att de kan få vänta i timmar efter vårdbesöken. Det händer att de hoppar in i våra bilar och betalar själva, bara för att få komma hem.

Älmhultsbygdens förare kör färdtjänst inom en radie på sju mil från centrum och så kallad riksfärdtjänst om det är längre resor. Förarna har timlön, inte procent på inkörda pengar som annars är vanligt i branschen.

Chaufförerna uppger att färdtjänsten står för grovt räknat 90 procent av alla körningar. Tack vare de samhällsbetalda resorna kan taxibolagen också erbjuda vanlig taxi till privatpersoner och företag som möbeljätten Ikea.

I fikarummet berättar förarna att alla ordinarie chaufförer mangrant ställer upp och jobbar på julafton och nyårsafton – så att äldre och funktionshindrade får så bra service som möjligt.

Vid ett par tillfällen har taxiförare på eget initiativ plockat upp unga tjejer som gått ensamma och kört dem hem, utan betalning.

Eva Borg får en lista på körningar som droppat in. Transportarbetaren följer med när Angelika Tordenfeldt, ordförande i lokalföreningen för synskadade, får skjuts hem från ett möte. Hon säger:

– En väl fungerande färdtjänst är guld värd för oss synskadade. Jag har förlorat all syn och kan inte guida en chaufför som inte hittar.

– Det är väldigt tryggt som det är nu och vi önskar att kommunen fortsätter anlita de lokala taxi­företagen när det är dags för ny upphandling. Många är oroliga för att kommunen bara ska se till lägsta pris.

Transportarbetaren har försökt få klarhet i om Älmhults färdtjänstlösning är dyrare än att anlita den stora operatören, Länstrafiken, som kommunen använt tidigare. Vi går bet på uppgiften och bollar över frågan till Jan Ragnarsson, vd för Älmhultsbygdens taxi.

– Vi har själva försökt få svar på vad färdtjänsten kostade när Länstrafiken körde. Utan att lyckas. I övrigt vill jag inte recensera oss själva eller andra trafikoperatörer, vi är ju part i målet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jens Östergaard Sven-Åke Österberg

”Vilda västern-kultur i färdtjänsten”

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Transportarbetarens logga

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.