Slut med svarttaxi à la Uber

Uberpop lägger ner i Sverige. Företaget hänvisar till att den statliga utredningen om taxi dröjer. Samtidigt har tingsrättsdom efter tingsrättsdom klassat trafiken som olaga taxitrafik. Svea hovrätt har också dömt en Uberpopförare till böter för att han kört utan trafiktillstånd och taxiförarlegitimation.

– Det är glädjande att Uber med detta beslut bekräftar den bild vi har haft hela tiden, säger Markus Pettersson, förbundssekreterare på Transport. Uberpop är ingenting annat än organiserad svarttaxi.

Uberpop innebär att privatpersoner kör passagerare i egen bil. Företaget Uber sköter bokningarna via en särskild app och företaget tar också in betalningarna från resenärerna. 20 procent av intäkten behåller Uber, resten betalas ut till föraren.

Transportstyrelsen har tidigt konstaterat att upplägget strider mot svensk lag. Enskilda förare har stoppats av polis och över 20 personer har dömts för olaga taxitrafik och/eller brott mot taxitrafiklagen.

I dag meddelar Uber att den sista Uberpop-bilen kommer att rulla på svenska gator den 18 maj. ”För tillfället” lägger företaget till i sitt pressmeddelande.

Dagens Nyheter (DN), som var först med nyheten, har i dag en lång intervju med Ubers Sverigechef Alok Alström. Han upprepar i tidningen att domstolarna har dömt enskilda personer – inte företaget Uber. Och han säger att nedläggningen beror på att den statliga utredningen om taxitjänster och samåkning har fått förlängd tid. Den kommer med sin genomgång och sina förslag den 1 december.

– Det kluriga är att det (samåkning som Uberpop, reds anmärkning) inte är reglerat ordentligt. Det är något vi välkomnar och behöver med den utredning som finns och i dialog med myndigheter, säger Alok Alström till DN.

Tidningen frågar om Ubers ansvar för de över 20 personer som hamnar i brottsregistret för att de har litat på att det var lagligt att köra för Uberpop.

– Uber har och tar mycket ansvar. När det handlar om enskilda personer som har hamnat i kläm så känns det jättetråkigt. Uber har försökt stötta dem så gott man kan, blir Alok Alströms svar.

Vad var otydligt när 27 domar kom till samma slutsats? frågar Dagens Nyheter.

– Situationen vi har haft är att regeringen har tillsatt en utredning just för att man uppfattar att det finns en otydlighet. Det står också i direktivet, svarar Alok Alström.

Transports Markus Petterssons kommentar att Uber inte ska räkna med att regeringens taxiutredning kommer att släppa fram tjänster som Uberpop.

– Sverigechefens uttalanden bekräftar företagets syn på ordning och reda på arbetsmarknaden. Han kallar den svenska regleringen av taxibranschen för bullshit … medan utvecklingen går mot ett skarpare regelverk med till exempel tömningscentraler.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.