Slut med svarttaxi à la Uber

Uberpop lägger ner i Sverige. Företaget hänvisar till att den statliga utredningen om taxi dröjer. Samtidigt har tingsrättsdom efter tingsrättsdom klassat trafiken som olaga taxitrafik. Svea hovrätt har också dömt en Uberpopförare till böter för att han kört utan trafiktillstånd och taxiförarlegitimation.

– Det är glädjande att Uber med detta beslut bekräftar den bild vi har haft hela tiden, säger Markus Pettersson, förbundssekreterare på Transport. Uberpop är ingenting annat än organiserad svarttaxi.

Uberpop innebär att privatpersoner kör passagerare i egen bil. Företaget Uber sköter bokningarna via en särskild app och företaget tar också in betalningarna från resenärerna. 20 procent av intäkten behåller Uber, resten betalas ut till föraren.

Transportstyrelsen har tidigt konstaterat att upplägget strider mot svensk lag. Enskilda förare har stoppats av polis och över 20 personer har dömts för olaga taxitrafik och/eller brott mot taxitrafiklagen.

I dag meddelar Uber att den sista Uberpop-bilen kommer att rulla på svenska gator den 18 maj. ”För tillfället” lägger företaget till i sitt pressmeddelande.

Dagens Nyheter (DN), som var först med nyheten, har i dag en lång intervju med Ubers Sverigechef Alok Alström. Han upprepar i tidningen att domstolarna har dömt enskilda personer – inte företaget Uber. Och han säger att nedläggningen beror på att den statliga utredningen om taxitjänster och samåkning har fått förlängd tid. Den kommer med sin genomgång och sina förslag den 1 december.

– Det kluriga är att det (samåkning som Uberpop, reds anmärkning) inte är reglerat ordentligt. Det är något vi välkomnar och behöver med den utredning som finns och i dialog med myndigheter, säger Alok Alström till DN.

Tidningen frågar om Ubers ansvar för de över 20 personer som hamnar i brottsregistret för att de har litat på att det var lagligt att köra för Uberpop.

– Uber har och tar mycket ansvar. När det handlar om enskilda personer som har hamnat i kläm så känns det jättetråkigt. Uber har försökt stötta dem så gott man kan, blir Alok Alströms svar.

Vad var otydligt när 27 domar kom till samma slutsats? frågar Dagens Nyheter.

– Situationen vi har haft är att regeringen har tillsatt en utredning just för att man uppfattar att det finns en otydlighet. Det står också i direktivet, svarar Alok Alström.

Transports Markus Petterssons kommentar att Uber inte ska räkna med att regeringens taxiutredning kommer att släppa fram tjänster som Uberpop.

– Sverigechefens uttalanden bekräftar företagets syn på ordning och reda på arbetsmarknaden. Han kallar den svenska regleringen av taxibranschen för bullshit … medan utvecklingen går mot ett skarpare regelverk med till exempel tömningscentraler.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.