Skyddsstoppet hävs – bolag utan avtal tar över

Det åtta månader långa skyddsombudsstoppet för p-vakter i Tensta hävs av Arbetsmiljöverket. Fastighetsägaren har valt att anlita ett nytt parkeringsbolag, utan anställda med kollektivavtal. Därmed ogiltigförklaras stoppet.

– Frustrerande. Det är svårt att sätta ord på det. Men i och med att det nya företaget som tar över vid årsskiftet inte har några kollektivavtals-anställda så är stoppet inte giltigt, kommenterar Transports regionala skyddsombud Björn Breivik.

Han har varit i kontakt med Arbetsmiljöverket i dag, onsdag, och en kontroll visar att myndigheten stödjer sig på Arbetsmiljölagen.

– Inspektören undrade om jag själv ville häva stoppet. Inte under några omständigheter, sa jag. Det är fortfarande farligt att jobba i de där områdena!

Men Breivik har inte juridiken på sin sida. Det hade han haft om det övertagande bolaget, Xpert Parking, varit medlem i arbetsgivarorganisationen Almega, men så är heller inte fallet.

Det nya företaget ”kommer att sköta allt hos oss”, berättar Azra Durakovic, regionchef på fastighetsbolaget Viktoria Park Bostäder Tensta.

– Uthyrningen också.

Hon uttrycker frustration över att de tidigare bolagen gjorde för lite för att förbättra säkerheten.

Xpert Parking är ett litet nystartat företag. Det drivs av tre familjer, har sitt säte i Malmö och sköter viss p-övervakning i Rosengård.

Björn Breivik la skyddsombudsstoppet i ett par områden vid Risingeplan och Hyppingeplan i Stockholmsförorten Tensta, i april i år efter att en parkeringsvakt blivit uppringd och hotad i sitt hem.

Han såg det som droppen efter att p-vakter redan, vid upprepade tillfällen, utsatts för hot, våld, slag och stenkastning. Till det ska läggas skadegörelse mot parkeringsbolagens bilar.

Parkeringsövervakningen i delar av Tensta har hittills skötts av EPS Bevakning och Europark, inom Apcoakoncernen

Att skyddsstopet låg kvar så länge förklarar Björn Breivik med att de bägge bolagen respekterade hans syn att arbete där var förenat med fara för p-vakternas liv och hälsa. Ingen av arbetsgivarna vände sig till Arbetsmiljöverket och försökte häva stoppet, men vidtog olika åtgärder för att förbättra arbetsmiljön, anser han.

Breviks uppfattning är att fastighetsägaren och polisen däremot tryckte på för att undanröja skyddsstoppet, men att fastighetsägaren la över allt ansvar på p-bolagen.

Konflikten utmynnade i att EPS Bevakning och Europark till slut avsa sig uppdragen i de två bostadsområdena. I stället har polisen fått rycka ut och lappa felparkerade bilar för att ambulans, brandkår och så vidare ska kunna ta sig fram.

Det var i går som Björn Breivik la ett nytt skyddsstopp, riktat till det nya p-bolaget Xpert Parking. Ägaren kände, enligt egen uppgift, inte till det tidigare skyddsstoppet och vände sig till Arbetsmiljöverket efter mötet med Breivik.

– Vi kan ju inte bara finna oss i att det ligger ett skyddstopp och håller på och reder ut det nu, säger Peder Arnesson, som presenterar sig som anställd och talesperson med ett förflutet som p-vakt i Q-park.

Hans fru är vd.

Arnesson upplever det som mer regel än undantag att p-vakter blir hotade i dag och tror att vakterna ska kunna samarbeta med fastighetsbolagets bostadsvärldar och polisen för att förbättra förhållandena i Tensta. Han säger sig vara öppen för olika lösningar med larm, kameraövervakning i bilarna och så vidare.

– Arbete på dagtid kan vara en idé. Folk blir så klart förbannade när de får en bot på 500 kronor. Det gäller att stå med fötterna på jorden och ta det lugnt, anser Peder Arnesson.

Både han och Breivik är inne på samma spår med ett möte där representanter för Tenstas olika intressen träffas och spånar lösningar.

Arbetsgivare som inte tecknar kollektivavtal tycks komma lindrigare undan när det gäller arbetsmiljön – än företag som tecknar kollektivavtal och vill göra rätt för sig? Skyddsstoppet hävdes ju, i brist på avtal?

Arbetsmiljöinspektör Per Erik Johansson på Arbetsmiljöverkets akutgrupp hanterar Breiviks nya skyddsstopp, men glider undan frågan. Han hänvisar till att myndigheten följer regelverket, gör riskbedömningar och följer rutiner.

Johansson pekar inte särskilt ut Transport, och inte Tensta-fallet. Men han uppfattar att skyddsombud allmänt i dag ibland är för snabba att utfärda skyddsstopp, i situationer när det inte föreligger fara för anställdas liv och hälsa.

– Vi skulle vilja ha ut mer information till landets skyddsombud, säger han.

När det gäller hot, våld och stenkastning kan mycket vara vunnet om arbetsgivare samlar sina anställda och pratar attityder och hur man uppträder i svåra situationer, påpekar Per Erik Johansson.

Regionchef Azra Durakovic på Viktoria Park i Tensta hävdar att fastighetsägaren inte har något att göra med hoten mot p-vakter.

Men det är ändå ni som anlitar parkeringsbolag?

– Ja, det är därför vi valt att byta till ett annat, men konflikten är mellan Transport, p-bolaget och polisen. Vi förväntar oss att parkeringsbolaget ska göra sitt jobb. Och vilja göra det.

Vad kan ni som fastighetsägare göra för att skapa ett lugnare bostadsområde?

– Vi har satt upp bommar och håller på med ett säkerhetspaket, där vi åtgärdar portar, inför ny belysning och förbättrar armatur i trapphusen. Vi har trygghetsvandringar och trygghetsvärdar, svarar Azra Durakovic.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nu laddar vi för avtalsrörelsen

Ordförandeord. Avtalsrörelse 2020. Smaka på de orden! Det är dags att börja förberedelsen inför att förhandla fram nya avtal för våra medlemmar, något som är grunden i allt vi gör. Det, och sedan att se till att avtalen efterlevs och att ta striden för våra medlemmar när de inte gör det.

Hamnkonflikten avblåst

Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.

Joakim och Malin

Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet

Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.