Skyddsstoppet hävs – bolag utan avtal tar över

Det åtta månader långa skyddsombudsstoppet för p-vakter i Tensta hävs av Arbetsmiljöverket. Fastighetsägaren har valt att anlita ett nytt parkeringsbolag, utan anställda med kollektivavtal. Därmed ogiltigförklaras stoppet.

– Frustrerande. Det är svårt att sätta ord på det. Men i och med att det nya företaget som tar över vid årsskiftet inte har några kollektivavtals-anställda så är stoppet inte giltigt, kommenterar Transports regionala skyddsombud Björn Breivik.

Han har varit i kontakt med Arbetsmiljöverket i dag, onsdag, och en kontroll visar att myndigheten stödjer sig på Arbetsmiljölagen.

– Inspektören undrade om jag själv ville häva stoppet. Inte under några omständigheter, sa jag. Det är fortfarande farligt att jobba i de där områdena!

Men Breivik har inte juridiken på sin sida. Det hade han haft om det övertagande bolaget, Xpert Parking, varit medlem i arbetsgivarorganisationen Almega, men så är heller inte fallet.

Det nya företaget ”kommer att sköta allt hos oss”, berättar Azra Durakovic, regionchef på fastighetsbolaget Viktoria Park Bostäder Tensta.

– Uthyrningen också.

Hon uttrycker frustration över att de tidigare bolagen gjorde för lite för att förbättra säkerheten.

Xpert Parking är ett litet nystartat företag. Det drivs av tre familjer, har sitt säte i Malmö och sköter viss p-övervakning i Rosengård.

Björn Breivik la skyddsombudsstoppet i ett par områden vid Risingeplan och Hyppingeplan i Stockholmsförorten Tensta, i april i år efter att en parkeringsvakt blivit uppringd och hotad i sitt hem.

Han såg det som droppen efter att p-vakter redan, vid upprepade tillfällen, utsatts för hot, våld, slag och stenkastning. Till det ska läggas skadegörelse mot parkeringsbolagens bilar.

Parkeringsövervakningen i delar av Tensta har hittills skötts av EPS Bevakning och Europark, inom Apcoakoncernen

Att skyddsstopet låg kvar så länge förklarar Björn Breivik med att de bägge bolagen respekterade hans syn att arbete där var förenat med fara för p-vakternas liv och hälsa. Ingen av arbetsgivarna vände sig till Arbetsmiljöverket och försökte häva stoppet, men vidtog olika åtgärder för att förbättra arbetsmiljön, anser han.

Breviks uppfattning är att fastighetsägaren och polisen däremot tryckte på för att undanröja skyddsstoppet, men att fastighetsägaren la över allt ansvar på p-bolagen.

Konflikten utmynnade i att EPS Bevakning och Europark till slut avsa sig uppdragen i de två bostadsområdena. I stället har polisen fått rycka ut och lappa felparkerade bilar för att ambulans, brandkår och så vidare ska kunna ta sig fram.

Det var i går som Björn Breivik la ett nytt skyddsstopp, riktat till det nya p-bolaget Xpert Parking. Ägaren kände, enligt egen uppgift, inte till det tidigare skyddsstoppet och vände sig till Arbetsmiljöverket efter mötet med Breivik.

– Vi kan ju inte bara finna oss i att det ligger ett skyddstopp och håller på och reder ut det nu, säger Peder Arnesson, som presenterar sig som anställd och talesperson med ett förflutet som p-vakt i Q-park.

Hans fru är vd.

Arnesson upplever det som mer regel än undantag att p-vakter blir hotade i dag och tror att vakterna ska kunna samarbeta med fastighetsbolagets bostadsvärldar och polisen för att förbättra förhållandena i Tensta. Han säger sig vara öppen för olika lösningar med larm, kameraövervakning i bilarna och så vidare.

– Arbete på dagtid kan vara en idé. Folk blir så klart förbannade när de får en bot på 500 kronor. Det gäller att stå med fötterna på jorden och ta det lugnt, anser Peder Arnesson.

Både han och Breivik är inne på samma spår med ett möte där representanter för Tenstas olika intressen träffas och spånar lösningar.

Arbetsgivare som inte tecknar kollektivavtal tycks komma lindrigare undan när det gäller arbetsmiljön – än företag som tecknar kollektivavtal och vill göra rätt för sig? Skyddsstoppet hävdes ju, i brist på avtal?

Arbetsmiljöinspektör Per Erik Johansson på Arbetsmiljöverkets akutgrupp hanterar Breiviks nya skyddsstopp, men glider undan frågan. Han hänvisar till att myndigheten följer regelverket, gör riskbedömningar och följer rutiner.

Johansson pekar inte särskilt ut Transport, och inte Tensta-fallet. Men han uppfattar att skyddsombud allmänt i dag ibland är för snabba att utfärda skyddsstopp, i situationer när det inte föreligger fara för anställdas liv och hälsa.

– Vi skulle vilja ha ut mer information till landets skyddsombud, säger han.

När det gäller hot, våld och stenkastning kan mycket vara vunnet om arbetsgivare samlar sina anställda och pratar attityder och hur man uppträder i svåra situationer, påpekar Per Erik Johansson.

Regionchef Azra Durakovic på Viktoria Park i Tensta hävdar att fastighetsägaren inte har något att göra med hoten mot p-vakter.

Men det är ändå ni som anlitar parkeringsbolag?

– Ja, det är därför vi valt att byta till ett annat, men konflikten är mellan Transport, p-bolaget och polisen. Vi förväntar oss att parkeringsbolaget ska göra sitt jobb. Och vilja göra det.

Vad kan ni som fastighetsägare göra för att skapa ett lugnare bostadsområde?

– Vi har satt upp bommar och håller på med ett säkerhetspaket, där vi åtgärdar portar, inför ny belysning och förbättrar armatur i trapphusen. Vi har trygghetsvandringar och trygghetsvärdar, svarar Azra Durakovic.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ilskan jäser bland Stockholms sopgubbar

Renhållning. Sopgubbarna på Reno Norden är i uppror. Arbetsgivaren vill sänka lönerna med tusenlappar i höst och inhyrd personal används nu för att inventera nycklar och lås. Något som nästan ledde till vild strejk.

Semesterväxling i nya KFS-avtalen

Ny lön. Anställda som jobbar på kommunala flygplatser och med kommunal återvinning inom KFS-avtalet har fått nya avtal. Det blir 6,5 procents löneökning över tre år. Dessutom införs möjlighet att växla semestertillägg mot fler semesterdagar.

Avtal klart för mackarna – fast några återstår

Bensin. Lönerna är klara för majoriteten av landets mackanställda. Uppgörelsen är treårig och ger totalt 1 727 mer i månaden i den högsta löneklassen. – Vi fick också igenom ett visst skydd när arbetsgivaren "hyvlar" tjänster, säger Transports förhandlare Magnus Larsson.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.