Skyddsstoppet hävs – bolag utan avtal tar över

Det åtta månader långa skyddsombudsstoppet för p-vakter i Tensta hävs av Arbetsmiljöverket. Fastighetsägaren har valt att anlita ett nytt parkeringsbolag, utan anställda med kollektivavtal. Därmed ogiltigförklaras stoppet.

– Frustrerande. Det är svårt att sätta ord på det. Men i och med att det nya företaget som tar över vid årsskiftet inte har några kollektivavtals-anställda så är stoppet inte giltigt, kommenterar Transports regionala skyddsombud Björn Breivik.

Han har varit i kontakt med Arbetsmiljöverket i dag, onsdag, och en kontroll visar att myndigheten stödjer sig på Arbetsmiljölagen.

– Inspektören undrade om jag själv ville häva stoppet. Inte under några omständigheter, sa jag. Det är fortfarande farligt att jobba i de där områdena!

Men Breivik har inte juridiken på sin sida. Det hade han haft om det övertagande bolaget, Xpert Parking, varit medlem i arbetsgivarorganisationen Almega, men så är heller inte fallet.

Det nya företaget ”kommer att sköta allt hos oss”, berättar Azra Durakovic, regionchef på fastighetsbolaget Viktoria Park Bostäder Tensta.

– Uthyrningen också.

Hon uttrycker frustration över att de tidigare bolagen gjorde för lite för att förbättra säkerheten.

Xpert Parking är ett litet nystartat företag. Det drivs av tre familjer, har sitt säte i Malmö och sköter viss p-övervakning i Rosengård.

Björn Breivik la skyddsombudsstoppet i ett par områden vid Risingeplan och Hyppingeplan i Stockholmsförorten Tensta, i april i år efter att en parkeringsvakt blivit uppringd och hotad i sitt hem.

Han såg det som droppen efter att p-vakter redan, vid upprepade tillfällen, utsatts för hot, våld, slag och stenkastning. Till det ska läggas skadegörelse mot parkeringsbolagens bilar.

Parkeringsövervakningen i delar av Tensta har hittills skötts av EPS Bevakning och Europark, inom Apcoakoncernen

Att skyddsstopet låg kvar så länge förklarar Björn Breivik med att de bägge bolagen respekterade hans syn att arbete där var förenat med fara för p-vakternas liv och hälsa. Ingen av arbetsgivarna vände sig till Arbetsmiljöverket och försökte häva stoppet, men vidtog olika åtgärder för att förbättra arbetsmiljön, anser han.

Breviks uppfattning är att fastighetsägaren och polisen däremot tryckte på för att undanröja skyddsstoppet, men att fastighetsägaren la över allt ansvar på p-bolagen.

Konflikten utmynnade i att EPS Bevakning och Europark till slut avsa sig uppdragen i de två bostadsområdena. I stället har polisen fått rycka ut och lappa felparkerade bilar för att ambulans, brandkår och så vidare ska kunna ta sig fram.

Det var i går som Björn Breivik la ett nytt skyddsstopp, riktat till det nya p-bolaget Xpert Parking. Ägaren kände, enligt egen uppgift, inte till det tidigare skyddsstoppet och vände sig till Arbetsmiljöverket efter mötet med Breivik.

– Vi kan ju inte bara finna oss i att det ligger ett skyddstopp och håller på och reder ut det nu, säger Peder Arnesson, som presenterar sig som anställd och talesperson med ett förflutet som p-vakt i Q-park.

Hans fru är vd.

Arnesson upplever det som mer regel än undantag att p-vakter blir hotade i dag och tror att vakterna ska kunna samarbeta med fastighetsbolagets bostadsvärldar och polisen för att förbättra förhållandena i Tensta. Han säger sig vara öppen för olika lösningar med larm, kameraövervakning i bilarna och så vidare.

– Arbete på dagtid kan vara en idé. Folk blir så klart förbannade när de får en bot på 500 kronor. Det gäller att stå med fötterna på jorden och ta det lugnt, anser Peder Arnesson.

Både han och Breivik är inne på samma spår med ett möte där representanter för Tenstas olika intressen träffas och spånar lösningar.

Arbetsgivare som inte tecknar kollektivavtal tycks komma lindrigare undan när det gäller arbetsmiljön – än företag som tecknar kollektivavtal och vill göra rätt för sig? Skyddsstoppet hävdes ju, i brist på avtal?

Arbetsmiljöinspektör Per Erik Johansson på Arbetsmiljöverkets akutgrupp hanterar Breiviks nya skyddsstopp, men glider undan frågan. Han hänvisar till att myndigheten följer regelverket, gör riskbedömningar och följer rutiner.

Johansson pekar inte särskilt ut Transport, och inte Tensta-fallet. Men han uppfattar att skyddsombud allmänt i dag ibland är för snabba att utfärda skyddsstopp, i situationer när det inte föreligger fara för anställdas liv och hälsa.

– Vi skulle vilja ha ut mer information till landets skyddsombud, säger han.

När det gäller hot, våld och stenkastning kan mycket vara vunnet om arbetsgivare samlar sina anställda och pratar attityder och hur man uppträder i svåra situationer, påpekar Per Erik Johansson.

Regionchef Azra Durakovic på Viktoria Park i Tensta hävdar att fastighetsägaren inte har något att göra med hoten mot p-vakter.

Men det är ändå ni som anlitar parkeringsbolag?

– Ja, det är därför vi valt att byta till ett annat, men konflikten är mellan Transport, p-bolaget och polisen. Vi förväntar oss att parkeringsbolaget ska göra sitt jobb. Och vilja göra det.

Vad kan ni som fastighetsägare göra för att skapa ett lugnare bostadsområde?

– Vi har satt upp bommar och håller på med ett säkerhetspaket, där vi åtgärdar portar, inför ny belysning och förbättrar armatur i trapphusen. Vi har trygghetsvandringar och trygghetsvärdar, svarar Azra Durakovic.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Joakim och Malin

Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet

Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.

Transportarbetarens logga

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Tommy Wreeth

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Ingen fred i sikte i hamnkonflikten

Hamn. Nej, sa Hamnarbetarförbundet. Ja, sa arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De statliga medlarna har inte gått ut med besked om ifall de fortsätter att försöka ena de båda parterna i hamnkonflikten.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.