Skyddsstoppet hävs – bolag utan avtal tar över

Det åtta månader långa skyddsombudsstoppet för p-vakter i Tensta hävs av Arbetsmiljöverket. Fastighetsägaren har valt att anlita ett nytt parkeringsbolag, utan anställda med kollektivavtal. Därmed ogiltigförklaras stoppet.

– Frustrerande. Det är svårt att sätta ord på det. Men i och med att det nya företaget som tar över vid årsskiftet inte har några kollektivavtals-anställda så är stoppet inte giltigt, kommenterar Transports regionala skyddsombud Björn Breivik.

Han har varit i kontakt med Arbetsmiljöverket i dag, onsdag, och en kontroll visar att myndigheten stödjer sig på Arbetsmiljölagen.

– Inspektören undrade om jag själv ville häva stoppet. Inte under några omständigheter, sa jag. Det är fortfarande farligt att jobba i de där områdena!

Men Breivik har inte juridiken på sin sida. Det hade han haft om det övertagande bolaget, Xpert Parking, varit medlem i arbetsgivarorganisationen Almega, men så är heller inte fallet.

Det nya företaget ”kommer att sköta allt hos oss”, berättar Azra Durakovic, regionchef på fastighetsbolaget Viktoria Park Bostäder Tensta.

– Uthyrningen också.

Hon uttrycker frustration över att de tidigare bolagen gjorde för lite för att förbättra säkerheten.

Xpert Parking är ett litet nystartat företag. Det drivs av tre familjer, har sitt säte i Malmö och sköter viss p-övervakning i Rosengård.

Björn Breivik la skyddsombudsstoppet i ett par områden vid Risingeplan och Hyppingeplan i Stockholmsförorten Tensta, i april i år efter att en parkeringsvakt blivit uppringd och hotad i sitt hem.

Han såg det som droppen efter att p-vakter redan, vid upprepade tillfällen, utsatts för hot, våld, slag och stenkastning. Till det ska läggas skadegörelse mot parkeringsbolagens bilar.

Parkeringsövervakningen i delar av Tensta har hittills skötts av EPS Bevakning och Europark, inom Apcoakoncernen

Att skyddsstopet låg kvar så länge förklarar Björn Breivik med att de bägge bolagen respekterade hans syn att arbete där var förenat med fara för p-vakternas liv och hälsa. Ingen av arbetsgivarna vände sig till Arbetsmiljöverket och försökte häva stoppet, men vidtog olika åtgärder för att förbättra arbetsmiljön, anser han.

Breviks uppfattning är att fastighetsägaren och polisen däremot tryckte på för att undanröja skyddsstoppet, men att fastighetsägaren la över allt ansvar på p-bolagen.

Konflikten utmynnade i att EPS Bevakning och Europark till slut avsa sig uppdragen i de två bostadsområdena. I stället har polisen fått rycka ut och lappa felparkerade bilar för att ambulans, brandkår och så vidare ska kunna ta sig fram.

Det var i går som Björn Breivik la ett nytt skyddsstopp, riktat till det nya p-bolaget Xpert Parking. Ägaren kände, enligt egen uppgift, inte till det tidigare skyddsstoppet och vände sig till Arbetsmiljöverket efter mötet med Breivik.

– Vi kan ju inte bara finna oss i att det ligger ett skyddstopp och håller på och reder ut det nu, säger Peder Arnesson, som presenterar sig som anställd och talesperson med ett förflutet som p-vakt i Q-park.

Hans fru är vd.

Arnesson upplever det som mer regel än undantag att p-vakter blir hotade i dag och tror att vakterna ska kunna samarbeta med fastighetsbolagets bostadsvärldar och polisen för att förbättra förhållandena i Tensta. Han säger sig vara öppen för olika lösningar med larm, kameraövervakning i bilarna och så vidare.

– Arbete på dagtid kan vara en idé. Folk blir så klart förbannade när de får en bot på 500 kronor. Det gäller att stå med fötterna på jorden och ta det lugnt, anser Peder Arnesson.

Både han och Breivik är inne på samma spår med ett möte där representanter för Tenstas olika intressen träffas och spånar lösningar.

Arbetsgivare som inte tecknar kollektivavtal tycks komma lindrigare undan när det gäller arbetsmiljön – än företag som tecknar kollektivavtal och vill göra rätt för sig? Skyddsstoppet hävdes ju, i brist på avtal?

Arbetsmiljöinspektör Per Erik Johansson på Arbetsmiljöverkets akutgrupp hanterar Breiviks nya skyddsstopp, men glider undan frågan. Han hänvisar till att myndigheten följer regelverket, gör riskbedömningar och följer rutiner.

Johansson pekar inte särskilt ut Transport, och inte Tensta-fallet. Men han uppfattar att skyddsombud allmänt i dag ibland är för snabba att utfärda skyddsstopp, i situationer när det inte föreligger fara för anställdas liv och hälsa.

– Vi skulle vilja ha ut mer information till landets skyddsombud, säger han.

När det gäller hot, våld och stenkastning kan mycket vara vunnet om arbetsgivare samlar sina anställda och pratar attityder och hur man uppträder i svåra situationer, påpekar Per Erik Johansson.

Regionchef Azra Durakovic på Viktoria Park i Tensta hävdar att fastighetsägaren inte har något att göra med hoten mot p-vakter.

Men det är ändå ni som anlitar parkeringsbolag?

– Ja, det är därför vi valt att byta till ett annat, men konflikten är mellan Transport, p-bolaget och polisen. Vi förväntar oss att parkeringsbolaget ska göra sitt jobb. Och vilja göra det.

Vad kan ni som fastighetsägare göra för att skapa ett lugnare bostadsområde?

– Vi har satt upp bommar och håller på med ett säkerhetspaket, där vi åtgärdar portar, inför ny belysning och förbättrar armatur i trapphusen. Vi har trygghetsvandringar och trygghetsvärdar, svarar Azra Durakovic.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth

När är det läge att säga ifrån?

Ordförandeord. Rubriken på denna krönika är en fråga som man väl ofta ställer sig, både som privatperson, fackförbundsordförande och organisation.

Ilskan jäser bland Stockholms sopgubbar

Renhållning. Sopgubbarna på Reno Norden är i uppror. Arbetsgivaren vill sänka lönerna med tusenlappar i höst och inhyrd personal används nu för att inventera nycklar och lås. Något som nästan ledde till vild strejk.

Semesterväxling i nya KFS-avtalen

Ny lön. Anställda som jobbar på kommunala flygplatser och med kommunal återvinning inom KFS-avtalet har fått nya avtal. Det blir 6,5 procents löneökning över tre år. Dessutom införs möjlighet att växla semestertillägg mot fler semesterdagar.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.