Skyddsstoppet hävs – bolag utan avtal tar över

Det åtta månader långa skyddsombudsstoppet för p-vakter i Tensta hävs av Arbetsmiljöverket. Fastighetsägaren har valt att anlita ett nytt parkeringsbolag, utan anställda med kollektivavtal. Därmed ogiltigförklaras stoppet.

– Frustrerande. Det är svårt att sätta ord på det. Men i och med att det nya företaget som tar över vid årsskiftet inte har några kollektivavtals-anställda så är stoppet inte giltigt, kommenterar Transports regionala skyddsombud Björn Breivik.

Han har varit i kontakt med Arbetsmiljöverket i dag, onsdag, och en kontroll visar att myndigheten stödjer sig på Arbetsmiljölagen.

– Inspektören undrade om jag själv ville häva stoppet. Inte under några omständigheter, sa jag. Det är fortfarande farligt att jobba i de där områdena!

Men Breivik har inte juridiken på sin sida. Det hade han haft om det övertagande bolaget, Xpert Parking, varit medlem i arbetsgivarorganisationen Almega, men så är heller inte fallet.

Det nya företaget ”kommer att sköta allt hos oss”, berättar Azra Durakovic, regionchef på fastighetsbolaget Viktoria Park Bostäder Tensta.

– Uthyrningen också.

Hon uttrycker frustration över att de tidigare bolagen gjorde för lite för att förbättra säkerheten.

Xpert Parking är ett litet nystartat företag. Det drivs av tre familjer, har sitt säte i Malmö och sköter viss p-övervakning i Rosengård.

Björn Breivik la skyddsombudsstoppet i ett par områden vid Risingeplan och Hyppingeplan i Stockholmsförorten Tensta, i april i år efter att en parkeringsvakt blivit uppringd och hotad i sitt hem.

Han såg det som droppen efter att p-vakter redan, vid upprepade tillfällen, utsatts för hot, våld, slag och stenkastning. Till det ska läggas skadegörelse mot parkeringsbolagens bilar.

Parkeringsövervakningen i delar av Tensta har hittills skötts av EPS Bevakning och Europark, inom Apcoakoncernen

Att skyddsstopet låg kvar så länge förklarar Björn Breivik med att de bägge bolagen respekterade hans syn att arbete där var förenat med fara för p-vakternas liv och hälsa. Ingen av arbetsgivarna vände sig till Arbetsmiljöverket och försökte häva stoppet, men vidtog olika åtgärder för att förbättra arbetsmiljön, anser han.

Breviks uppfattning är att fastighetsägaren och polisen däremot tryckte på för att undanröja skyddsstoppet, men att fastighetsägaren la över allt ansvar på p-bolagen.

Konflikten utmynnade i att EPS Bevakning och Europark till slut avsa sig uppdragen i de två bostadsområdena. I stället har polisen fått rycka ut och lappa felparkerade bilar för att ambulans, brandkår och så vidare ska kunna ta sig fram.

Det var i går som Björn Breivik la ett nytt skyddsstopp, riktat till det nya p-bolaget Xpert Parking. Ägaren kände, enligt egen uppgift, inte till det tidigare skyddsstoppet och vände sig till Arbetsmiljöverket efter mötet med Breivik.

– Vi kan ju inte bara finna oss i att det ligger ett skyddstopp och håller på och reder ut det nu, säger Peder Arnesson, som presenterar sig som anställd och talesperson med ett förflutet som p-vakt i Q-park.

Hans fru är vd.

Arnesson upplever det som mer regel än undantag att p-vakter blir hotade i dag och tror att vakterna ska kunna samarbeta med fastighetsbolagets bostadsvärldar och polisen för att förbättra förhållandena i Tensta. Han säger sig vara öppen för olika lösningar med larm, kameraövervakning i bilarna och så vidare.

– Arbete på dagtid kan vara en idé. Folk blir så klart förbannade när de får en bot på 500 kronor. Det gäller att stå med fötterna på jorden och ta det lugnt, anser Peder Arnesson.

Både han och Breivik är inne på samma spår med ett möte där representanter för Tenstas olika intressen träffas och spånar lösningar.

Arbetsgivare som inte tecknar kollektivavtal tycks komma lindrigare undan när det gäller arbetsmiljön – än företag som tecknar kollektivavtal och vill göra rätt för sig? Skyddsstoppet hävdes ju, i brist på avtal?

Arbetsmiljöinspektör Per Erik Johansson på Arbetsmiljöverkets akutgrupp hanterar Breiviks nya skyddsstopp, men glider undan frågan. Han hänvisar till att myndigheten följer regelverket, gör riskbedömningar och följer rutiner.

Johansson pekar inte särskilt ut Transport, och inte Tensta-fallet. Men han uppfattar att skyddsombud allmänt i dag ibland är för snabba att utfärda skyddsstopp, i situationer när det inte föreligger fara för anställdas liv och hälsa.

– Vi skulle vilja ha ut mer information till landets skyddsombud, säger han.

När det gäller hot, våld och stenkastning kan mycket vara vunnet om arbetsgivare samlar sina anställda och pratar attityder och hur man uppträder i svåra situationer, påpekar Per Erik Johansson.

Regionchef Azra Durakovic på Viktoria Park i Tensta hävdar att fastighetsägaren inte har något att göra med hoten mot p-vakter.

Men det är ändå ni som anlitar parkeringsbolag?

– Ja, det är därför vi valt att byta till ett annat, men konflikten är mellan Transport, p-bolaget och polisen. Vi förväntar oss att parkeringsbolaget ska göra sitt jobb. Och vilja göra det.

Vad kan ni som fastighetsägare göra för att skapa ett lugnare bostadsområde?

– Vi har satt upp bommar och håller på med ett säkerhetspaket, där vi åtgärdar portar, inför ny belysning och förbättrar armatur i trapphusen. Vi har trygghetsvandringar och trygghetsvärdar, svarar Azra Durakovic.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Schysta villkor åt alla!

Ledare. Året är snart slut och mycket har handlat om kollektivavtalsförhandlingar. Nästan alla har fått nya avtal och med det löneökningar och andra ersättningar. I de allra flesta fall har förhandlingarna avlöpt utan större gupp.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.