Skyddsombud i avdelning 5
Close
Skyddsombud från avdelning 5. Transports Stockholmsavdelningen valde att lägga fortbildningsdagen till sjöss.
Close

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

– Det känns jättebra att höra hur andra har det och byta erfarenheter. Det är mycket man lär sig, de

Agnieszka Osorio

frågor vi diskuterat kommer alltid upp på arbetsplatsen, säger Agnieszka Osorio, miljöarbetare hos Ragn-Sells och lokalt skyddsombud sedan ett och ett halvt år.

I konferensrummet på den modernaste Finlandsfärjan var det såväl föreläsningar som utbildning och gruppdiskussioner.

Mot vem gäller tystnadsplikten? Hur går jag vidare om det inte händer något efter 6:6a-anmälan? Kan jag föreslå att en kollega går med och stöttar den som inte ensam vill söka upp chefen? Hur ska facket bli bättre på att nå ut? Var ska jag förvara handlingar när jag inte har tillgång till ett låst skåp?

Frågorna var många bland skyddsombuden. De regionala skyddsombuden Olivera Pobra och Kim Råneby svarade och gav ett grundläggande råd: Skynda långsamt!

– Kom ihåg att vi ska bevaka arbetsmiljön, inte åtgärda den eller fixa allt – se dig som en tennisracket och bolla tillbaka, visa den som söker upp dig till chefens dörr och uppmana den som kommer att själv berätta om problemet, sa Kim Råneby.

Han berättade också att han lärt sig den hårda vägen att undvika ekorrhjulet som skyddsombud lätt hamnar i. Figuren Skalman i Bamse kan tjäna som något av ett ideal för skyddsombud, vars uppdrag också kan vara svårt att hinna med inte minst då det ska förenas med ordinarie jobb. Och där det även kan vara svårt att kräva den tid man har rätt till för uppdraget.

Levent Yücel
Levent Yücel

– Det här är också ett gyllene tillfälle att knyta kontakter, byta adresser och nummer, säger Levent Yücel, som förutom som skyddsombud också är försäkringsinformatör för Transport.

Många av skyddsombuden var med på den årliga fortbildningsdagen för första gången, men Levent Yücel har haft uppdraget i drygt tre år.

– Att man har olika erfarenheter, både från olika sektioner och olika arbetsplatser, är en tillgång. Det går ofta att hitta lösningar på problem när man börjar diskutera, säger han.

Efter förmiddagens konferens var det båtbyte i Mariehamn och diskussioner och erfarenhetsutbyte i mindre grupper. De flesta valde då att sitta med kollegor från samma branschsektioner.

När det börjar skymma anlöper skeppet med skyddsombud Stadsgårdskajen i Stockholm igen, efter en tolvtimmarstur, och det vanliga jobbet tar vid – för en del transportare direkt samma natt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig.

Hotade i livsviktigt uppdrag

Transport. Alla säger att de behövs och att deras insatser räddar liv. Men mer än vart fjärde skyddsombud har blivit hindrad i sitt uppdrag och än fler upplever att de inte får den tid de behöver, visar en rapport från Transportarbetareförbundet.

Agnieszka Osorio

Agnieszka har hamnat på rätt plats

Skyddsombudet. – Att vara förtroendevald ger mig en sån tillfredställelse. Jag kan hjälpa mina arbetskamrater och vi kan påverka arbetsmiljön – efter ett och ett halvt år känner jag mer och mer att det är min grej att vara skyddsombud, Agnieszka Osorio, ­miljöarbetare hos Ragn-Sells.

TMA-bil

Förenklade regler riskerar försvåra för skyddsombud

Regelverk. Arbetsmiljöverket vill både kraftigt minska antalet föreskrifter och göra reglerna enklare. Men LO-facken befarar att förenklingen kommer att ta viktiga verktyg från skyddsombuden och att skyddsnivån sänks.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.

Hot och övervakning på lager

Lager. Personalen på Zalandos lager utanför Stockholm larmar om hot från chefer, smygfilmning och minutövervakning.

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Hallå där!
Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Redo för ett arbetsplatsbesök. I Östersund samarbetar projektanställda medlemsvärvaren Jan Stålemar med projektanställda försäkringsinformatören Matilda Olofsson från Sundsvall.

Deras jobb ska vända kurvan

Facket. Ner med pennor, isskrapor och försäkringsinfo i en kasse. In i bilen och i väg till ett åkeri. Innan dagen är över kan Jan Stålemar och Matilda Olofsson räkna in en ny medlem, kanske två.

Förare skadades när timmerkran havererade

Åkeri. Vid en lastning brast kranfoten på timmerbilen. Kranhytt och förare föll med stor kraft mot släpet. Efter en inspektion slår Arbetsmiljöverket ner på att åkeriet inte gjort riskbedömning och heller inte anmälde olyckan till verket, bara till polisen.

Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.

Hon tar hand om transporter i EU

EU. Med 461 röster mot 157 godkändes den nya EU-kommissionen tidigare i dag. Ansvarig för transportfrågorna blir Adina Ioana Valean från Rumänien.