Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

I dag är miljöarbetarna tvungna att ta av från riksväg 68 i Jularbo för hämtning längs infartsvägen och sedan backa ut på den större vägen igen.

– De backar ut i blindo. Chaufförerna känner ett väldigt obehag, det är mycket tung trafik och vägen genom samhället är smal. Om vi inte hittar ett bättre sätt att hämta soporna är jag rädd att det snart kommer att ske en allvarlig olycka, säger Anders Hedman.

Han är skyddsombud på det globala avfallsbolaget Suez. I åratal har han diskuterat den trafikfarliga sophämtningen i Jularbo med kommunen, genom arbetsgivaren. Men utan att sopkärlen flyttats en meter eller något annat hänt som ökar säkerheten.

– Man blir trött. Postnord har ju kunnat flytta sina brevlådor från vägen. Tyvärr är det generellt så att när det handlar om avfallshämtning lever mycket gammalt kvar – sopbilarna ska fram oavsett förhållandena. Och många kommuner är dåliga på att ta sitt ansvar.

I mitten av mars i år skrev därför Anders Hedman till arbetsgivaren, Suez, och till Avesta kommun. Han krävde med stöd av arbetsmiljölagen besked om åtgärder för säkerheten i Jularbo. Men något svar kom aldrig. I stället har ärendet gått vidare till Arbetsmiljöverket, som nu ska syna sophanteringen på plats.

– Nu hoppas jag innerligt på en förändring, på något som öppnar ögonen hos kommunen och att något händer, säger Hedman. Det är skönt att få stöd av Arbetsmiljöverket som kan belysa frågan.

Den 18 juni kommer en representant från Arbetsmiljöverket att granska trafiksituationen i Jularbo. Ingen från verket vill i nuläget uttala sig i frågan och efter granskningen på plats lämnas det över till verkets jurister.

Daniel Zetreus, miljöingenjör på Avesta kommun, har tidigare haft en dialog om Jularbo-ärendet med Suez, via Transports skyddsombud, men kan inte kommentera Arbetsmiljöverkets kommande granskning.

– Jag har inte sett skrivelsen, jag har för lite information för att säga något alls nu, säger Zetreus.

Men Anders Hedman hos Transport hoppas att fallet kan bli något av ett prejudikat:

– Frågan om trafikfarlig sophantering är en hur stor som helst, säger han.  Det handlar ju inte bara om Avesta. När vi började uppmärksamma saken för några år sedan var det chaufförer som tog upp flera andra ställen.

Anders Hedman tycker personligen också att det är självklart med rätt till så kallat TMA-skydd, där ett skyddsfordon följer sopbilen och varnar annan trafik, om möjligheten att flytta avfallskärlen till en rimlig plats inte finns. Men i Jularbo hoppas han att kommunen snabbt hittar ett ställe att placera kärlen så att arbetet blir säkert för chaufförerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer Karlsson:
    28 juni, 2019

    Redan 2008 fick vi igenom detta, samma problem som efter väg 68. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=2323774

Lästips:

Tommy Wreeth kräver Vattenfall på förklaring

Facket. Andreas Ehms avstängning från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals engagerar Transports högsta ledning som nu kräver svar från Vattenfall.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.