Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

I dag är miljöarbetarna tvungna att ta av från riksväg 68 i Jularbo för hämtning längs infartsvägen och sedan backa ut på den större vägen igen.

– De backar ut i blindo. Chaufförerna känner ett väldigt obehag, det är mycket tung trafik och vägen genom samhället är smal. Om vi inte hittar ett bättre sätt att hämta soporna är jag rädd att det snart kommer att ske en allvarlig olycka, säger Anders Hedman.

Han är skyddsombud på det globala avfallsbolaget Suez. I åratal har han diskuterat den trafikfarliga sophämtningen i Jularbo med kommunen, genom arbetsgivaren. Men utan att sopkärlen flyttats en meter eller något annat hänt som ökar säkerheten.

– Man blir trött. Postnord har ju kunnat flytta sina brevlådor från vägen. Tyvärr är det generellt så att när det handlar om avfallshämtning lever mycket gammalt kvar – sopbilarna ska fram oavsett förhållandena. Och många kommuner är dåliga på att ta sitt ansvar.

I mitten av mars i år skrev därför Anders Hedman till arbetsgivaren, Suez, och till Avesta kommun. Han krävde med stöd av arbetsmiljölagen besked om åtgärder för säkerheten i Jularbo. Men något svar kom aldrig. I stället har ärendet gått vidare till Arbetsmiljöverket, som nu ska syna sophanteringen på plats.

– Nu hoppas jag innerligt på en förändring, på något som öppnar ögonen hos kommunen och att något händer, säger Hedman. Det är skönt att få stöd av Arbetsmiljöverket som kan belysa frågan.

Den 18 juni kommer en representant från Arbetsmiljöverket att granska trafiksituationen i Jularbo. Ingen från verket vill i nuläget uttala sig i frågan och efter granskningen på plats lämnas det över till verkets jurister.

Daniel Zetreus, miljöingenjör på Avesta kommun, har tidigare haft en dialog om Jularbo-ärendet med Suez, via Transports skyddsombud, men kan inte kommentera Arbetsmiljöverkets kommande granskning.

– Jag har inte sett skrivelsen, jag har för lite information för att säga något alls nu, säger Zetreus.

Men Anders Hedman hos Transport hoppas att fallet kan bli något av ett prejudikat:

– Frågan om trafikfarlig sophantering är en hur stor som helst, säger han.  Det handlar ju inte bara om Avesta. När vi började uppmärksamma saken för några år sedan var det chaufförer som tog upp flera andra ställen.

Anders Hedman tycker personligen också att det är självklart med rätt till så kallat TMA-skydd, där ett skyddsfordon följer sopbilen och varnar annan trafik, om möjligheten att flytta avfallskärlen till en rimlig plats inte finns. Men i Jularbo hoppas han att kommunen snabbt hittar ett ställe att placera kärlen så att arbetet blir säkert för chaufförerna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer Karlsson:
    28 juni, 2019

    Redan 2008 fick vi igenom detta, samma problem som efter väg 68. https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=2323774

Lästips:

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.

Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig

Många tankevurpor om skyddsombuden

Debatt. Om inte facken utser skyddsombuden, vem ska då driva deras ärende om de motarbetas, hindras eller trakasseras? Gustaf Järsberg och Martin Miljeteig, Transport, svarar på Svenskt Näringslivs och Företagarnas debattinlägg i SvD.

Transportarbetarens logga

Oklart vad som ligger bakom tankbilsförares död

Åkeri. Chauffören som på tisdagen hittades medvetslös vid en tankbil intill Vallviks bruk i Hälsingland har avlidit av skadorna. Varken åkeriet, som ligger i Gävle, eller facket vet i nuläget om föraren, en man i 50-årsåldern, skadat sig i arbetet eller drabbats av akut sjukdom.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.