Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Med sociala avgifter och löneskatt hamnar lönekravet mot Ringduve taxi på över 700 000 kronor. För 22 anställda. Sammanlagt har bolaget över 100 personer på lönelistan. Totalt kan det handla om närmare tre miljoner i löner som företaget hållit inne.

Många av förarna fortsatte köra, trots att januarilönen uteblev. Flera är besvikna på Skånetrafiken, som först i mitten av januari 2019 sa upp avtalet om färdtjänst och sjukresor. Då hade Ringduve taxi haft stora ekonomiska problem i ett års tid.

– Det känns bisarrt att sitta timme efter timme och köra samhällets gamla och sjuka. Samtidigt som vi inte får lön. Inte ens den skitlön som vi skulle ha haft, säger en arg förare.

Titti Unosdotter är chef för Skånetrafikens serviceresor.

Vilka bolag tar över det uppdrag som Ringduve taxi hade?

– Direktupphandlingen är klar. Vi gick ut till de andra bolag som vi redan har avtal med. De får utökad trafik. Ringduve taxi hade bara ett år kvar på sitt kontrakt, så det var ändå dags för en ny upphandling snart.

Varför tog det så lång tid att häva kontraktet med Ringduve taxi?

– Vi hade en tät dialog med bolaget och bad dem komma in med en handlingsplan. Tyvärr har vi hela tiden fått leta information om vad som händer i företaget, bland annat hos tingsrätten. Avtalet vi hade med Ringduve är ju bindande och ska det hävas måste det bli juridiskt rätt.

Hur reagerade ni på Skånetrafiken när det stod klart att många förare körde era serviceresor, utan lön?

– Fram till det att vi sa upp avtalet hade lönerna fungerat. De som körde vidare gjorde det under Kristianstad taxi, där Ringduve taxi var underentreprenör. Vi tryckte på hos Kristianstad taxi och begärde att de skulle hitta en lösning, så att trafiken inte fortsatte.

Transportarbetaren har haft svårt att nå de formella företrädarna för Ringduve taxi. Vem eller vilka i bolaget har Skånetrafiken fört dialog med?

– I början var det Afshin Khosravani. Sedan har de haft advokater som språkrör. Vi har också bett dem komma hit och presentera vilka som förestår bolaget. Att vi till slut inte visste vilka vi gjorde affärer med var en orsak till att vi sa upp avtalet.

Förarna uppger att de haft svårt att komma i kontakt med arbetsledningen. Hur har det påverkat säkerheten för chaufförer och passagerare? Låt säga att det uppstår en situation med hot. Eller en trafikolycka…

– Vi har legat på hela tiden för att de sakerna skulle fungera. Att bilarna verkligen kommer, exempelvis.

– Mitt i alltihop har chaufförerna gjort ett fantastiskt jobb. Vi har inte fått några klagomål från kunderna. Jag hoppas att det löser sig för förarna. Att de snabbt hittar nya anställningar.

Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.