Tidningsbudsmöte i Ö-vik
Close
”Ett udda julmöte”, inleder tidningsbudens chef Stefan Borgström. Men efter infon blir det julbord som vanligt på golfrestaurangen strax utanför stan.
Close

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

– Ibland hjälper det inte att vara bäst.

Den årliga genomgången visar som vanligt att tidningsbuden i Örnsköldsvik har minst antal reklamationer i företaget. Tidningarna kommer helt enkelt fram.

– Det här är unikt. Ni går som en klocka trots den käftsmäll som ni och vi allihop har fått, säger Stefan Borgström, distributionschef på Tidningstjänst (Tab), på tisdagskvällens träff.

Och så byter infomötet som inleder årets julmiddag karaktär. Den 30 oktober fick 53 tidningsbud beskedet att stadens tidning ska lägga ner morgonutdelningen. ”Den svarta måndagen”, enligt Stefan Borgström.

Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) går över till postutdelning av sin papperstidning. Först i landet när det handlar om ortens huvudtidning och hela spridningsområdet.

Tidningskoncernen Mittmedia kallar omställningen för ”Projektet”, och hänvisar till ekonomi: Det är för dyrt per exemplar att anlita tidningsbuden, samtidigt sjunker pappersupplagan. Andra argument är att Mittmedia bara har en tidning i staden. Samtidigt ökar antalet läsare som betalar för en digital tidning.

Tidningsbuden själva är övertygade om att papperstidningen kommer att dö snart efter den sista april då morgonutdelningen upphör.

Två tidningsbud på julmiddag
Anita Norberg blir av med extrajobbet och ska försöka få gå upp i tid på förskolan där hon också är anställd. Sambon Örjan Granberg är hydraulikmontör på heltid – och har vikarierat som bud då och då, till exempel då Anita haft annat för sig.

Mötet fortsätter och Transports ombudsman Åke Wijkmark äntrar scenen, tillsammans med Carin Edholm från Trygghetsfonden TSL.

– Det finns tre försäkringar som kan hjälpa er som blir av med jobbet, säger Åke Wijkmark.

  • Trygghetsfonden TSL gäller för alla som blir uppsagda när ett företag med kollektivavtal säger upp på grund av arbetsbrist. Där finns coacher som hjälper till att hitta nytt jobb, studier eller kanske hjälp att starta eget. Utifrån den uppsagdas önskemål och med start redan under uppsägningstiden.
  • Försäkring om avgångsbidrag (AGB) gäller för de flesta som har fyllt 40 och har jobbat i några år hos en arbetsgivare med kollektivavtal. Det handlar om pengar, ett engångsbelopp. Summan beror på hur länge man har varit anställd och hur många procent anställningen har varit på.
  • A-kassa gäller för den som själv är med i den.

– Det är jätteviktigt att du anmäler dig på arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag! säger Åke Wijkmark.

Roger Sjöberg
Roger Sjöberg.

Tre av 53 tidningsbud kommer att få fortsatt jobb. Dagens Nyheter och Dagens Industri har valt fortsatt utdelning i centrala Örnsköldsvik. Tre till får fortsätta, men bara på söndagarna. Tab har ringt runt och erbjudit jobben efter las-listan som går efter hur länge buden har varit anställda. Några har tackat nej, andra ja.

– Jag blir kvar och både jag och frun kan andas ut, berättar Roger Sjöberg och konstaterar att julbordet med kollegorna alltid är både skojigt och gott.

I februari är det 30 år sedan han började som tidningsbud. I maj blir det stadsrunda i stället för de vanliga 16 milen norr om Örnsköldsvik.

Gunnar Jardstam, pensionär som kör extra numera, konstaterar att han inte kommer att nå upp till 50 år som tidningsbud, han får sluta efter 48.

– Jag har ju sett åt vilket håll det har gått med papperstidningarna … men jag trodde vi skulle hålla på till runt 2020 i alla fall. Men det har varit roliga år!

Två tidningsbud på julmiddag
Efter 48 år som bud gör Gunnar Jardstam, tidigare klubbordförande, sin sista runda nästa år. Willy Meshe (till vänster) har haft en egen runda i ett år och vikarierat före det. Uppsägningen kom oväntat, men han har också ett heltidsjobb i handikappomsorgen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daniel:
    8 december, 2017

    Oerhört sorgligt

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förhandlingar i gång för tidningsbud och taxitelefonister

Taxi. Tidningsbud. På tisdagen inleder Transport förhandlingar för ytterligare tre yrkesgrupper. Förutom tidningsbud och telefonister i taxibranschens beställningscentraler gäller det ett fåtal hyrverksförare som kör limousin.

Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud rånat – facket drar i nödbromsen

Hot och våld. Ett tidningsbud omringades och rånades på sin bil under en utdelningsrunda vid Tjärna Ängar i Borlänge. Under fredagen har Transport sett över vilka medlemmar som jobbar i området och sett till att ett flertal företag ändrar sina rutiner.

Avtal 2020

Förhandlingar i gång för tidningsbud och taxitelefonister

Taxi. Tidningsbud. På tisdagen inleder Transport förhandlingar för ytterligare tre yrkesgrupper. Förutom tidningsbud och telefonister i taxibranschens beställningscentraler gäller det ett fåtal hyrverksförare som kör limousin.

Arbetsmiljö
Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Företaget nekar till ansvar för olyckan

Åkeri. Enligt Trans4you har Vasile inte skadat sig på jobbet. Att han saknade kompetens för godstypen eller att det var dålig lastsäkring stämmer inte heller, enligt företagets representant.

Transport vill ha ny myndighet

EU-regler. Trots beslut om lika löner och nya lagpaket som tröskats genom EU jobbar tusentals chaufförer i Sverige med låg lön under usla förhållanden. De flesta omfattas inte av utstationeringsdirektivet och det är oklart vem som ska se till att reglerna i mobilitetspaketet följs.

Avtal 2020
Göteborgs hamn

Nytt avtal i hamn för stuveriarbetarna

Hamn. Landets omkring 3 000 stuveriarbetare är på väg att få ett nytt avtal. Efter bitvis hårda förhandlingar är Transport och Sveriges Hamnar överens om en uppgörelse som ger sammanlagt 1605 kronor i lönehöjning på 29 månader.

Handslag

”Bra förhandlat i tuffa tider”

Hamn. Ett bra avtal i pandemins tid – och helt okej att inte kräva retroaktiv lön från maj. Det är ett par medlemmars röster om nya stuveriavtalet.

Rekordmånga paket på macken

Bensinstation. Pandemi och explosionsartad utveckling för e-handeln. Allt fler klickar hem klappar och hämtar hos ombud. Hos OKQ8 i Kolsva började högarna växa redan i mitten av november.

Avtal 2020
Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

”Amazon en motsats till vad Sverige står för”

Amazon. Under årets största shoppingdag träffades fem fackförbund digitalt. För att berätta om sina strategier mot Amazon. Det multinationella bolaget har etablerat sig på allvar i Sverige under sensommaren och hösten.

Avtal 2020

Nytt löneavtal för anställda på Samhall

Samhall. De anställa på Samhall har fått ett nytt avtal, som följer märket. Lönehöjningar sker i tre steg och ger totalt 1 418 kronor på 34 månader. Transport har ett hundratal medlemmar som berörs. Främst på lager och terminaler.

Avtal 2020
Freddy Welle

Avtal klart för åkerichaufförer och terminalarbetare

(Uppdaterad) Åkeri. Avtalet är klart för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare. Uppgörelsen är på 29 månader och ger totalt 5,4 procent i lönelyft. Minus en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen.

Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn

”Med ett fackförbund blir hamnarbetarna starkare!”

Hamn. – Domen från Arbetsdomstolen visar tydligt vilket begränsat inflytande Hamnarbetarförbundet har över löner och andra anställningsvillkor. Det bästa deras medlemmar kan göra efter bakslaget är att gå med i Transport. Ett enat kollektiv blir starkare!