Tidningsbudsmöte i Ö-vik
Close
”Ett udda julmöte”, inleder tidningsbudens chef Stefan Borgström. Men efter infon blir det julbord som vanligt på golfrestaurangen strax utanför stan.
Close

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

– Ibland hjälper det inte att vara bäst.

Den årliga genomgången visar som vanligt att tidningsbuden i Örnsköldsvik har minst antal reklamationer i företaget. Tidningarna kommer helt enkelt fram.

– Det här är unikt. Ni går som en klocka trots den käftsmäll som ni och vi allihop har fått, säger Stefan Borgström, distributionschef på Tidningstjänst (Tab), på tisdagskvällens träff.

Och så byter infomötet som inleder årets julmiddag karaktär. Den 30 oktober fick 53 tidningsbud beskedet att stadens tidning ska lägga ner morgonutdelningen. ”Den svarta måndagen”, enligt Stefan Borgström.

Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) går över till postutdelning av sin papperstidning. Först i landet när det handlar om ortens huvudtidning och hela spridningsområdet.

Tidningskoncernen Mittmedia kallar omställningen för ”Projektet”, och hänvisar till ekonomi: Det är för dyrt per exemplar att anlita tidningsbuden, samtidigt sjunker pappersupplagan. Andra argument är att Mittmedia bara har en tidning i staden. Samtidigt ökar antalet läsare som betalar för en digital tidning.

Tidningsbuden själva är övertygade om att papperstidningen kommer att dö snart efter den sista april då morgonutdelningen upphör.

Två tidningsbud på julmiddag
Anita Norberg blir av med extrajobbet och ska försöka få gå upp i tid på förskolan där hon också är anställd. Sambon Örjan Granberg är hydraulikmontör på heltid – och har vikarierat som bud då och då, till exempel då Anita haft annat för sig.

Mötet fortsätter och Transports ombudsman Åke Wijkmark äntrar scenen, tillsammans med Carin Edholm från Trygghetsfonden TSL.

– Det finns tre försäkringar som kan hjälpa er som blir av med jobbet, säger Åke Wijkmark.

  • Trygghetsfonden TSL gäller för alla som blir uppsagda när ett företag med kollektivavtal säger upp på grund av arbetsbrist. Där finns coacher som hjälper till att hitta nytt jobb, studier eller kanske hjälp att starta eget. Utifrån den uppsagdas önskemål och med start redan under uppsägningstiden.
  • Försäkring om avgångsbidrag (AGB) gäller för de flesta som har fyllt 40 och har jobbat i några år hos en arbetsgivare med kollektivavtal. Det handlar om pengar, ett engångsbelopp. Summan beror på hur länge man har varit anställd och hur många procent anställningen har varit på.
  • A-kassa gäller för den som själv är med i den.

– Det är jätteviktigt att du anmäler dig på arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag! säger Åke Wijkmark.

Roger Sjöberg
Roger Sjöberg.

Tre av 53 tidningsbud kommer att få fortsatt jobb. Dagens Nyheter och Dagens Industri har valt fortsatt utdelning i centrala Örnsköldsvik. Tre till får fortsätta, men bara på söndagarna. Tab har ringt runt och erbjudit jobben efter las-listan som går efter hur länge buden har varit anställda. Några har tackat nej, andra ja.

– Jag blir kvar och både jag och frun kan andas ut, berättar Roger Sjöberg och konstaterar att julbordet med kollegorna alltid är både skojigt och gott.

I februari är det 30 år sedan han började som tidningsbud. I maj blir det stadsrunda i stället för de vanliga 16 milen norr om Örnsköldsvik.

Gunnar Jardstam, pensionär som kör extra numera, konstaterar att han inte kommer att nå upp till 50 år som tidningsbud, han får sluta efter 48.

– Jag har ju sett åt vilket håll det har gått med papperstidningarna … men jag trodde vi skulle hålla på till runt 2020 i alla fall. Men det har varit roliga år!

Två tidningsbud på julmiddag
Efter 48 år som bud gör Gunnar Jardstam, tidigare klubbordförande, sin sista runda nästa år. Willy Meshe (till vänster) har haft en egen runda i ett år och vikarierat före det. Uppsägningen kom oväntat, men han har också ett heltidsjobb i handikappomsorgen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daniel:
    8 december, 2017

    Oerhört sorgligt

Lästips:

Åke Törnqvist

Träning och tajming är A och O

Månadens medlem. Vem som helst kan slå en strike. Men det gäller att kunna göra en till, och en till. För att bli en riktigt bra bowlare krävs träning och tajming, säger Åke Törnqvist. Själv har han hållit på sedan 1974.

Transportarbetarens logga

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Transportarbetarens logga

Oförändrad avgift i Transports a-kassa

A-kassa. Fyra a-kassor höjer avgiften vid årsskiftet. En sänker den. Och Transports a-kassa behåller samma avgift som de senaste åren.

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.

Hamnkonflikten lockade storpublik i Göteborg

Hamn. Fyra timmar av föredrag och akademisk debatt, men ändå syntes inget ljusning i den allt mer infekterade hamnkonflikten i Göteborg. – Det är svårlöst. Om Transport och LO skulle backa och öppna för flera avtal på samma arbetsplats, när skulle vi i så fall dra gränsen? sa LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson.