Tidningsbudsmöte i Ö-vik
Close
”Ett udda julmöte”, inleder tidningsbudens chef Stefan Borgström. Men efter infon blir det julbord som vanligt på golfrestaurangen strax utanför stan.
Close

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

– Ibland hjälper det inte att vara bäst.

Den årliga genomgången visar som vanligt att tidningsbuden i Örnsköldsvik har minst antal reklamationer i företaget. Tidningarna kommer helt enkelt fram.

– Det här är unikt. Ni går som en klocka trots den käftsmäll som ni och vi allihop har fått, säger Stefan Borgström, distributionschef på Tidningstjänst (Tab), på tisdagskvällens träff.

Och så byter infomötet som inleder årets julmiddag karaktär. Den 30 oktober fick 53 tidningsbud beskedet att stadens tidning ska lägga ner morgonutdelningen. ”Den svarta måndagen”, enligt Stefan Borgström.

Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) går över till postutdelning av sin papperstidning. Först i landet när det handlar om ortens huvudtidning och hela spridningsområdet.

Tidningskoncernen Mittmedia kallar omställningen för ”Projektet”, och hänvisar till ekonomi: Det är för dyrt per exemplar att anlita tidningsbuden, samtidigt sjunker pappersupplagan. Andra argument är att Mittmedia bara har en tidning i staden. Samtidigt ökar antalet läsare som betalar för en digital tidning.

Tidningsbuden själva är övertygade om att papperstidningen kommer att dö snart efter den sista april då morgonutdelningen upphör.

Två tidningsbud på julmiddag
Anita Norberg blir av med extrajobbet och ska försöka få gå upp i tid på förskolan där hon också är anställd. Sambon Örjan Granberg är hydraulikmontör på heltid – och har vikarierat som bud då och då, till exempel då Anita haft annat för sig.

Mötet fortsätter och Transports ombudsman Åke Wijkmark äntrar scenen, tillsammans med Carin Edholm från Trygghetsfonden TSL.

– Det finns tre försäkringar som kan hjälpa er som blir av med jobbet, säger Åke Wijkmark.

  • Trygghetsfonden TSL gäller för alla som blir uppsagda när ett företag med kollektivavtal säger upp på grund av arbetsbrist. Där finns coacher som hjälper till att hitta nytt jobb, studier eller kanske hjälp att starta eget. Utifrån den uppsagdas önskemål och med start redan under uppsägningstiden.
  • Försäkring om avgångsbidrag (AGB) gäller för de flesta som har fyllt 40 och har jobbat i några år hos en arbetsgivare med kollektivavtal. Det handlar om pengar, ett engångsbelopp. Summan beror på hur länge man har varit anställd och hur många procent anställningen har varit på.
  • A-kassa gäller för den som själv är med i den.

– Det är jätteviktigt att du anmäler dig på arbetsförmedlingen din första arbetslösa dag! säger Åke Wijkmark.

Roger Sjöberg
Roger Sjöberg.

Tre av 53 tidningsbud kommer att få fortsatt jobb. Dagens Nyheter och Dagens Industri har valt fortsatt utdelning i centrala Örnsköldsvik. Tre till får fortsätta, men bara på söndagarna. Tab har ringt runt och erbjudit jobben efter las-listan som går efter hur länge buden har varit anställda. Några har tackat nej, andra ja.

– Jag blir kvar och både jag och frun kan andas ut, berättar Roger Sjöberg och konstaterar att julbordet med kollegorna alltid är både skojigt och gott.

I februari är det 30 år sedan han började som tidningsbud. I maj blir det stadsrunda i stället för de vanliga 16 milen norr om Örnsköldsvik.

Gunnar Jardstam, pensionär som kör extra numera, konstaterar att han inte kommer att nå upp till 50 år som tidningsbud, han får sluta efter 48.

– Jag har ju sett åt vilket håll det har gått med papperstidningarna … men jag trodde vi skulle hålla på till runt 2020 i alla fall. Men det har varit roliga år!

Två tidningsbud på julmiddag
Efter 48 år som bud gör Gunnar Jardstam, tidigare klubbordförande, sin sista runda nästa år. Willy Meshe (till vänster) har haft en egen runda i ett år och vikarierat före det. Uppsägningen kom oväntat, men han har också ett heltidsjobb i handikappomsorgen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Daniel:
    8 december, 2017

    Oerhört sorgligt

Lästips:

Transportarbetarens logga

Svartarbete försvåras på verkstäder

Skattefusk. Frisörer och byggfirmor har redan haft det. Nu ska också fortdonsföretag ha personalliggare, för att minska svartarbete.

Transportarbetarens logga

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Kristoffer Nilsson

Natten ger näring åt skapandet

Kultur. – Jag tycker om lugnet och stillheten på natten, säger konstnären Kristoffer Nilsson, Transportarbetarens egen serietecknare. I hans skapelse Nattens hjältar har tidningsbudet några drag av upphovsmannen själv.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).