Civilminister Ardalan Shekarabi (S), Dagens Industris reporter, pressekreteraren Peter Skeppström.
Close
– Skattepengar ska inte gå till lönedumpning, sa civilminister Ardalan Shekarabi (S) i intervju efter intervju. Här till Dagens Industris reporter. I mitten pressekreteraren Peter Skeppström.
Close

Schystare villkor ska krävas vid upphandling

Dumpade löner eller alltför långa arbetsdagar kommer inte att tillåtas när myndigheter upphandlar färdtjänst, flyttjobb och annat. Däremot det blir fortsatt öppet för företaget att inte betala in till tjänstepension och försäkringar. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) presenterade i dag regeringens förslag till ny upphandlingslag – och han räknar med att det kommer att godkännas av riksdagen.

– Jag måste vara pragmatisk, säger han när Transportarbetaren undrar hur det känns i hjärtat att lägga fram ett förslag där myndigheter ska kunna anlita företag som inte betalar tjänstepension och försäkringar för sina anställda.

Det betyder att de ursprungliga tankarna – en upphandlingslag där myndigheterna kan kräva att anbudsgivarna ska ha villkor som motsvarar branschens kollektivavtal – har slipats av för att de borgerliga partierna ska kunna acceptera förslaget. I en riksdagsdebatt i april stod det klart att Alliansen gick emot det förra förslaget, men att Sverigedemokraterna kanske skulle ge det sitt stöd.

– Vi kommer att kunna ställa krav på försäkringar och pensioner i ett senare skede, när EU har skrivit om utstationeringslagen, tror Ardalan Shekarabi.

I EU pågår nämligen en översyn av lagen som gäller för utstationerade arbetare. Syftet med lagen är att den som jobbar mer än fem dagar i ett annat land än hen är anställd i ska ha lön och villkor som minst ligger på miniminivån i kollektivavtalet i det land jobbet utförs.

Här är grunden i det förslag till ny svensk lag om upphandling som regeringen lade fram i dag:

  • Myndigheter som ska köpa tjänster ska kräva att företagens anställda har lön, semester och arbetstider som motsvarar kollektivavtalet.
  • Myndigheter har möjlighet – men inte skyldighet – att kräva att företagen också står för inbetalningar till de anställdas tjänstepension och försäkringar.
  • Onormalt låga anbud ska nobbas.
  • Kraven gäller inte bara den entreprenör som lämnar anbudet och får uppdraget. Även underentreprenörer ska uppfylla dem.

– Förslaget har remissbehandlats och vi har fört en dialog med fackförbund och arbetsgivare, säger Ardalan Shekarabi. Vi har haft en särskild debatt i riksdagen. Och efter detta har vi valt att justera förslaget.

Transports förbundssekreterare Markus Pettersson är glad över att en skärpning av upphandlingslagen har presenterats:

– Vi har tryckt på i den här frågan under flera år, säger han. Det är bisarrt att skattepengar kan gå till de mest oseriösa spelarna på arbetsmarknaden. Och det här är ett bra steg i rätt riktning.

Markus Pettersson saknar dock tvingande krav när det gäller pensioner och försäkringar.

– Det är olyckligt att företag som inte vill teckna kollektivavtal och inte betala för sina anställdas avtalspension ska kunna vinna upphandlingar. Avtalspensionen är en stor sak för våra medlemmar.

Om regeringens förslag passerar och godkänns av lagråd och riksdag börjar lagen gälla den första januari nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.