Civilminister Ardalan Shekarabi (S), Dagens Industris reporter, pressekreteraren Peter Skeppström.
Close
– Skattepengar ska inte gå till lönedumpning, sa civilminister Ardalan Shekarabi (S) i intervju efter intervju. Här till Dagens Industris reporter. I mitten pressekreteraren Peter Skeppström.
Close

Schystare villkor ska krävas vid upphandling

Dumpade löner eller alltför långa arbetsdagar kommer inte att tillåtas när myndigheter upphandlar färdtjänst, flyttjobb och annat. Däremot det blir fortsatt öppet för företaget att inte betala in till tjänstepension och försäkringar. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) presenterade i dag regeringens förslag till ny upphandlingslag – och han räknar med att det kommer att godkännas av riksdagen.

– Jag måste vara pragmatisk, säger han när Transportarbetaren undrar hur det känns i hjärtat att lägga fram ett förslag där myndigheter ska kunna anlita företag som inte betalar tjänstepension och försäkringar för sina anställda.

Det betyder att de ursprungliga tankarna – en upphandlingslag där myndigheterna kan kräva att anbudsgivarna ska ha villkor som motsvarar branschens kollektivavtal – har slipats av för att de borgerliga partierna ska kunna acceptera förslaget. I en riksdagsdebatt i april stod det klart att Alliansen gick emot det förra förslaget, men att Sverigedemokraterna kanske skulle ge det sitt stöd.

– Vi kommer att kunna ställa krav på försäkringar och pensioner i ett senare skede, när EU har skrivit om utstationeringslagen, tror Ardalan Shekarabi.

I EU pågår nämligen en översyn av lagen som gäller för utstationerade arbetare. Syftet med lagen är att den som jobbar mer än fem dagar i ett annat land än hen är anställd i ska ha lön och villkor som minst ligger på miniminivån i kollektivavtalet i det land jobbet utförs.

Här är grunden i det förslag till ny svensk lag om upphandling som regeringen lade fram i dag:

  • Myndigheter som ska köpa tjänster ska kräva att företagens anställda har lön, semester och arbetstider som motsvarar kollektivavtalet.
  • Myndigheter har möjlighet – men inte skyldighet – att kräva att företagen också står för inbetalningar till de anställdas tjänstepension och försäkringar.
  • Onormalt låga anbud ska nobbas.
  • Kraven gäller inte bara den entreprenör som lämnar anbudet och får uppdraget. Även underentreprenörer ska uppfylla dem.

– Förslaget har remissbehandlats och vi har fört en dialog med fackförbund och arbetsgivare, säger Ardalan Shekarabi. Vi har haft en särskild debatt i riksdagen. Och efter detta har vi valt att justera förslaget.

Transports förbundssekreterare Markus Pettersson är glad över att en skärpning av upphandlingslagen har presenterats:

– Vi har tryckt på i den här frågan under flera år, säger han. Det är bisarrt att skattepengar kan gå till de mest oseriösa spelarna på arbetsmarknaden. Och det här är ett bra steg i rätt riktning.

Markus Pettersson saknar dock tvingande krav när det gäller pensioner och försäkringar.

– Det är olyckligt att företag som inte vill teckna kollektivavtal och inte betala för sina anställdas avtalspension ska kunna vinna upphandlingar. Avtalspensionen är en stor sak för våra medlemmar.

Om regeringens förslag passerar och godkänns av lagråd och riksdag börjar lagen gälla den första januari nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

sopkonflikten i Stockholm

AD-processen mot sopgubbarna skjuts upp

Renhållning. Stockholms sopgubbar får vänta innan de ställs inför skranket i Arbetsdomstolen (AD). Huvudförhandlingen var ursprungligen tänkt att hållas den 2 oktober. Nu är den uppskjuten till mitten av december, preliminärt.