Civilminister Ardalan Shekarabi (S), Dagens Industris reporter, pressekreteraren Peter Skeppström.
Close
– Skattepengar ska inte gå till lönedumpning, sa civilminister Ardalan Shekarabi (S) i intervju efter intervju. Här till Dagens Industris reporter. I mitten pressekreteraren Peter Skeppström.
Close

Schystare villkor ska krävas vid upphandling

Dumpade löner eller alltför långa arbetsdagar kommer inte att tillåtas när myndigheter upphandlar färdtjänst, flyttjobb och annat. Däremot det blir fortsatt öppet för företaget att inte betala in till tjänstepension och försäkringar. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) presenterade i dag regeringens förslag till ny upphandlingslag – och han räknar med att det kommer att godkännas av riksdagen.

– Jag måste vara pragmatisk, säger han när Transportarbetaren undrar hur det känns i hjärtat att lägga fram ett förslag där myndigheter ska kunna anlita företag som inte betalar tjänstepension och försäkringar för sina anställda.

Det betyder att de ursprungliga tankarna – en upphandlingslag där myndigheterna kan kräva att anbudsgivarna ska ha villkor som motsvarar branschens kollektivavtal – har slipats av för att de borgerliga partierna ska kunna acceptera förslaget. I en riksdagsdebatt i april stod det klart att Alliansen gick emot det förra förslaget, men att Sverigedemokraterna kanske skulle ge det sitt stöd.

– Vi kommer att kunna ställa krav på försäkringar och pensioner i ett senare skede, när EU har skrivit om utstationeringslagen, tror Ardalan Shekarabi.

I EU pågår nämligen en översyn av lagen som gäller för utstationerade arbetare. Syftet med lagen är att den som jobbar mer än fem dagar i ett annat land än hen är anställd i ska ha lön och villkor som minst ligger på miniminivån i kollektivavtalet i det land jobbet utförs.

Här är grunden i det förslag till ny svensk lag om upphandling som regeringen lade fram i dag:

  • Myndigheter som ska köpa tjänster ska kräva att företagens anställda har lön, semester och arbetstider som motsvarar kollektivavtalet.
  • Myndigheter har möjlighet – men inte skyldighet – att kräva att företagen också står för inbetalningar till de anställdas tjänstepension och försäkringar.
  • Onormalt låga anbud ska nobbas.
  • Kraven gäller inte bara den entreprenör som lämnar anbudet och får uppdraget. Även underentreprenörer ska uppfylla dem.

– Förslaget har remissbehandlats och vi har fört en dialog med fackförbund och arbetsgivare, säger Ardalan Shekarabi. Vi har haft en särskild debatt i riksdagen. Och efter detta har vi valt att justera förslaget.

Transports förbundssekreterare Markus Pettersson är glad över att en skärpning av upphandlingslagen har presenterats:

– Vi har tryckt på i den här frågan under flera år, säger han. Det är bisarrt att skattepengar kan gå till de mest oseriösa spelarna på arbetsmarknaden. Och det här är ett bra steg i rätt riktning.

Markus Pettersson saknar dock tvingande krav när det gäller pensioner och försäkringar.

– Det är olyckligt att företag som inte vill teckna kollektivavtal och inte betala för sina anställdas avtalspension ska kunna vinna upphandlingar. Avtalspensionen är en stor sak för våra medlemmar.

Om regeringens förslag passerar och godkänns av lagråd och riksdag börjar lagen gälla den första januari nästa år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).