Satsning på cabotage-polis

Regeringen satsar 100 miljoner kronor på trafikpoliser med ett enda uppdrag: att jobba med cabotage. Det beskedet lämnades i dag på Elmia lastbil under en debatt som stundtals väckte starka reaktioner från upprörda åhörare.

Det hade kommit många för att lyssna på den politiska debatten mellan trafikpolitiker, branschföreträdare och fack. Ämnet var oschyst konkurrens i branschen och vad som kan göras åt den.

Facket måste få rätt instrument att motverka den sociala dumpningen, sa Peter Persson (S), som sitter i riksdagens skatteutskott.

– Facket måste ges makten att blockera företag – och det måste finnas en huvudman att ställa till svars, sa han.

Peter Lundgren (SD), som jobbar med transportfrågor i EU-parlamentet, undrade varför facket ska lösa problemet.

– Vad är det för fel på er? Det är polisen som ska lösa det! Men ni drar ner på poliserna och tillsätter en inkompetent rikspolischef. Regeringen är ett skämt.

Applåder och busvisslingar från publiken.

– Jamen gör något åt det då!!! ropade upprörda åhörare.

– Tillsätt fler poliser!!!

Då levererades nyheten: 100 miljoner kronor har beviljats till trafikpoliser som enbart ska jobba med cabotage (transport inom ett lands gränser, utfört av ett företag som är registrerat i ett annat land). 25 miljoner om året kommer att betalas ut i fyra år, och polisens arbete kommer att bli med trafikpolisens cabotagearbete i Danmark som förebild.

Men fler trafikpoliser löser inte hela frågan om konkurrens på vitt skilda villkor, enades debattdeltagarna om. Det behövs krafttag på flera fronter. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vill se en vägslitageavgift som en konkurrensutjämnare. Moderaterna vill i stället se en skattesänkning. Sverigedemokraterna varnade för att en slitageavgift skulle innebära en dubbel avgift för åkerier som redan betalar bränsleskatt.

– Förslaget är förödande, sa Peter Lundgren.

Fler applåder och busvisslingar.

– Avgå sossar!!! ropade publiken där stämningen började bli rejält uppretad.

Bland de debatterande fanns Transports ombudsman Tommy Jonsson.

– Skrota kombidirektivet, sa han. Och rätta till utstationeringsdirektivet. Det har skitit sig för bägge – de har blivit ett bra sätt att bedriva illegal cabotage. Vi känner till flera utländska företag som är här på permanent basis. Men själva säger de att de bedriver internationell trafik. Med Sverige som utgångspunkt, ja. Det kan fan inte vara meningen med direktiven.

Han berättade också att Transport har anmält Bring Trucking från Slovakien för permanent verksamhet i Sverige.

– Vi anmälde till Arbetsmiljöverket. Men än har inget hänt.

– Nästa vecka kommer vi att anmäla ett till företag för samma sak, polska Vos.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Så används din fackavgift

Så används din fackavgift

Facket. Löner och sociala avgifter är Transports största utgiftspost. Nästan halva din medlemsavgift går till personalen.

Man klämdes ihjäl av lastbil

Arbetsmiljö. En man klämdes i går mellan en lastbil och en lastbrygga, så illa att han senare dog. Han hade kommit med en leverans till Mineralgatan i Helsingborg.

Eneroth besöker Avestaåkeri – utlovar höjd bruttovikt

Elväg. Under torsdagen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth Ernst express, åkeriet som är med i försöket med elektrifierad landsväg utanför Sandviken. Eneroth tror på elväg som en framtidslösning. Han utlovade också höjd bruttovikt för treaxliga lastbilar. Från 26 till 28 ton.

Alla får gas-varnare efter dödsolycka i hamnen

Hamn. Efter dödsolyckan i Oxelösund ska de anställda ha en egen gas-varnare i bröstfickan. Arbetsgivaren mäter luften och riskbedömer innan någon går ner i en lucka. Sedan kan var och en av hamnarbetarna ändå få en varning om det finns livsfarlig koloxid på platsen.

Marita Ulvskog

Ulvskog tar över transportfrågorna

EU. S-politikern Marita Ulvskog tar över platsen i EU:s transportutskott, efter bortgångne partikamraten Jens Nilsson. – Jens och jag hade ett nära samarbete. Jag ska fullfölja hans arbete och det allra viktigaste är att få bort den sociala dumpningen i transportsektorn.

Transport förlorade komplicerad semestertvist i AD

Miljöarbete. Ragn-Sells hade inte gjort för stora löneavdrag när deras miljöarbetare hade semester, enligt en dom i Arbetsdomstolen. – Vi anser fortfarande att det är anmärkningsvärt att man kan förlora pengar på när man har semester om man inte planerar rätt, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport.

Nyfikna förskolebarn vid den elektriska sopbilen.

Färre avgasmoln – men fler orosmoln?

Miljöarbetare. En sopbil svänger runt på gatorna i Göteborg – helt ljudlöst. Enligt Volvo är det första gången en global lastbilstillverkare levererar ett helt eldrivet fordon. I dag visades den upp för medier och nyfikna göteborgare.

Debatt mellan Hamnarbetarförbundet och Transport

Gemensam fiende kan få hamnfacken att prata ihop sig

Hamn. Hotet om begränsningar av strejkrätten får de två hamnfacken att prata samarbete – eller till och med samgående. En debatt mellan fackens ordföranden i Malmö handlar mest om hur olika arbetssätt skulle kunna jämkas ihop.

Taxi eller hemtjänst – var god välj

Taxi. I Lycksele är det taxiförarna som åker på trygghetslarm under kvällar och nätter. En åldring kan ha ramlat ur sängen eller gjort på sig. Först på plats är chauffören.

Tusentals falska F-skattare svarar på enkät

Företagare. Falska F-skattare? Personer som tvingas starta eget företag för att få jobba åt ett och samma företag? Hur vanligt är det att företagare egentligen borde vara anställda? TCO:s svar är att nästan nio procent av företagarna ser ut som anställda när de beskriver sitt jobb.

Glöm inte att kolla lönebeskedet!

Lön. Vill du ha några hundralappar till i plånboken? Grattis! Den 1 april gick lönen upp för många av Transports medlemmar.

Snabbkoll: Påverka

7 sätt att göra sig hörd

Snabbkoll. Trött på oschyst konkurrens? Är förskolan som ett skämt? Har det gått för långt när strejkrätten ska utredas? Självklart ska du rösta på det parti som du tror gör rätt. Men det finns fler sätt att påverka!

Nytt förslag från tidigare medlare – så ska hamnkonflikten lösas

Hamn. – Konflikten i Göteborgs hamn är inte en tvist mellan fack och arbetsgivare, utan mellan två fackförbund som slåss om samma medlemmar. Budskapet kom från Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, på ett seminarium om den svenska modellen.