Satsning på cabotage-polis

Regeringen satsar 100 miljoner kronor på trafikpoliser med ett enda uppdrag: att jobba med cabotage. Det beskedet lämnades i dag på Elmia lastbil under en debatt som stundtals väckte starka reaktioner från upprörda åhörare.

Det hade kommit många för att lyssna på den politiska debatten mellan trafikpolitiker, branschföreträdare och fack. Ämnet var oschyst konkurrens i branschen och vad som kan göras åt den.

Facket måste få rätt instrument att motverka den sociala dumpningen, sa Peter Persson (S), som sitter i riksdagens skatteutskott.

– Facket måste ges makten att blockera företag – och det måste finnas en huvudman att ställa till svars, sa han.

Peter Lundgren (SD), som jobbar med transportfrågor i EU-parlamentet, undrade varför facket ska lösa problemet.

– Vad är det för fel på er? Det är polisen som ska lösa det! Men ni drar ner på poliserna och tillsätter en inkompetent rikspolischef. Regeringen är ett skämt.

Applåder och busvisslingar från publiken.

– Jamen gör något åt det då!!! ropade upprörda åhörare.

– Tillsätt fler poliser!!!

Då levererades nyheten: 100 miljoner kronor har beviljats till trafikpoliser som enbart ska jobba med cabotage (transport inom ett lands gränser, utfört av ett företag som är registrerat i ett annat land). 25 miljoner om året kommer att betalas ut i fyra år, och polisens arbete kommer att bli med trafikpolisens cabotagearbete i Danmark som förebild.

Men fler trafikpoliser löser inte hela frågan om konkurrens på vitt skilda villkor, enades debattdeltagarna om. Det behövs krafttag på flera fronter. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vill se en vägslitageavgift som en konkurrensutjämnare. Moderaterna vill i stället se en skattesänkning. Sverigedemokraterna varnade för att en slitageavgift skulle innebära en dubbel avgift för åkerier som redan betalar bränsleskatt.

– Förslaget är förödande, sa Peter Lundgren.

Fler applåder och busvisslingar.

– Avgå sossar!!! ropade publiken där stämningen började bli rejält uppretad.

Bland de debatterande fanns Transports ombudsman Tommy Jonsson.

– Skrota kombidirektivet, sa han. Och rätta till utstationeringsdirektivet. Det har skitit sig för bägge – de har blivit ett bra sätt att bedriva illegal cabotage. Vi känner till flera utländska företag som är här på permanent basis. Men själva säger de att de bedriver internationell trafik. Med Sverige som utgångspunkt, ja. Det kan fan inte vara meningen med direktiven.

Han berättade också att Transport har anmält Bring Trucking från Slovakien för permanent verksamhet i Sverige.

– Vi anmälde till Arbetsmiljöverket. Men än har inget hänt.

– Nästa vecka kommer vi att anmäla ett till företag för samma sak, polska Vos.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.