Satsning på cabotage-polis

Regeringen satsar 100 miljoner kronor på trafikpoliser med ett enda uppdrag: att jobba med cabotage. Det beskedet lämnades i dag på Elmia lastbil under en debatt som stundtals väckte starka reaktioner från upprörda åhörare.

Det hade kommit många för att lyssna på den politiska debatten mellan trafikpolitiker, branschföreträdare och fack. Ämnet var oschyst konkurrens i branschen och vad som kan göras åt den.

Facket måste få rätt instrument att motverka den sociala dumpningen, sa Peter Persson (S), som sitter i riksdagens skatteutskott.

– Facket måste ges makten att blockera företag – och det måste finnas en huvudman att ställa till svars, sa han.

Peter Lundgren (SD), som jobbar med transportfrågor i EU-parlamentet, undrade varför facket ska lösa problemet.

– Vad är det för fel på er? Det är polisen som ska lösa det! Men ni drar ner på poliserna och tillsätter en inkompetent rikspolischef. Regeringen är ett skämt.

Applåder och busvisslingar från publiken.

– Jamen gör något åt det då!!! ropade upprörda åhörare.

– Tillsätt fler poliser!!!

Då levererades nyheten: 100 miljoner kronor har beviljats till trafikpoliser som enbart ska jobba med cabotage (transport inom ett lands gränser, utfört av ett företag som är registrerat i ett annat land). 25 miljoner om året kommer att betalas ut i fyra år, och polisens arbete kommer att bli med trafikpolisens cabotagearbete i Danmark som förebild.

Men fler trafikpoliser löser inte hela frågan om konkurrens på vitt skilda villkor, enades debattdeltagarna om. Det behövs krafttag på flera fronter. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vill se en vägslitageavgift som en konkurrensutjämnare. Moderaterna vill i stället se en skattesänkning. Sverigedemokraterna varnade för att en slitageavgift skulle innebära en dubbel avgift för åkerier som redan betalar bränsleskatt.

– Förslaget är förödande, sa Peter Lundgren.

Fler applåder och busvisslingar.

– Avgå sossar!!! ropade publiken där stämningen började bli rejält uppretad.

Bland de debatterande fanns Transports ombudsman Tommy Jonsson.

– Skrota kombidirektivet, sa han. Och rätta till utstationeringsdirektivet. Det har skitit sig för bägge – de har blivit ett bra sätt att bedriva illegal cabotage. Vi känner till flera utländska företag som är här på permanent basis. Men själva säger de att de bedriver internationell trafik. Med Sverige som utgångspunkt, ja. Det kan fan inte vara meningen med direktiven.

Han berättade också att Transport har anmält Bring Trucking från Slovakien för permanent verksamhet i Sverige.

– Vi anmälde till Arbetsmiljöverket. Men än har inget hänt.

– Nästa vecka kommer vi att anmäla ett till företag för samma sak, polska Vos.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.