Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.
Close
Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.
Close

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Analysen av bevakningsbolagens och de anställdas roll vid attacken i centrala Stockholm den 7 april har gjorts på uppdrag av styrelsen för arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen. Syftet var att ta reda på vad som fungerade och ge förslag på förbättringar. Vid ett seminarium på Näringslivets hus i Stockholm i dag diskuterade företrädare för branschen och polisen resultaten och delade med sig av sina erfarenheter.

Bevakningspersonalen var först på plats, de ”första farligaste minuterna” innan polis och räddningstjänst anlände, konstaterar rapporten. Företagen berättar om den utsatthet anställda upplevde, obeväpnade i jämförelse med en tungt beväpnad polis. ”Det är en sak att hjälpa skadade och hålla avspärrningarna, men om det är en terrorist kvar på platsen?”

Företagen begär riktlinjer för när en ordningsvakt får lämna platsen. Undersökningen lyfter fram ett talande citat från en företagsansvarig:

”De första minuterna vet man inte om det är en olycka eller ett attentat. Normala människor lämnar, men ordningsvakter springer dit. Alla förväntar sig det också. Vi förväntar oss det av oss själva. Men jag hade inte klandrat en enda anställd om de inte gjort det.”

Nämnas kan att polisen har rätt att föra befäl över ordningsvakter, men däremot inte över väktare eller skyddsvakter.

Resultaten i rapporten har tagits fram genom intervjuer med bolagens personal- och driftansvariga. Slutsatsen är att minst 72 väktare, ordningsvakter, värdetransportörer och tekniker deltog i insatserna som följde. De arbetade på Securitas, Avarn, Rapid, Nokas, CSG (Commuter security group), Tempest och Loomis.

Transportarbetarens egen genomgång av anmälningar till Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan visar att även EPS Bevakning anmält fem parkeringsvakter, som deltog i arbetet.

I undersökningen resonerar ansvariga kring om ordningsvakter också borde bära vapen, men landar i att ”det är tveksamt ifall det är rätt lösning.” Andra förslag är att tillsätta en utredning som i detalj analyserar hur utbildningssystemet kan förändras. Att alla gruppledare i publika miljöer med hög hotbild borde få en obligatorisk utbildning i krishantering, framförs också i rapporten.

När det gäller väktare stannar man dock vid att de även i fortsättningen ska få avgöra om de ”ska agera i händelse av kris eller inte”.

Undersökningen berömmer de anställdas insatser i allt från livräddande och förbandsläggande till att tömma och spärra av T-centralen och Centralstationen. Många hörde också av sig och var beredda att rycka in, fler än det fanns behov av.

Men samarbetet med polisen behöver förbättras och rutiner förändras, anser branschen. Rapporten radar upp en rad förslag för att stärka krisberedskapen vid nya attentat. Här följer några:

  • Säkerhetsföretagen behöver finnas med på krisledningsplatsen. Låt polisen utse en representant från bolagen som agerar krisledare och samordnar företagens insatser.
  • Inför den så kallade Oslomodellen (som kom till efter Breivik-attentatet i Norge). Det innebär att polischeferna i city och säkerhetsbolagens träffas på regelbundna tisdagsmöten.
  • Krisövningar med polis, räddnings- och bevakningspersonal behövs och ska finansieras av polisen eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). I dag deltar inte de privata bolagen i de gemensamma övningarna, delvis på grund av att samhället inte bekostar dem.
  • Inför ett gemensamt kommunikationssystem så att polis och bevakning lättare kan kommunicera med varandra.
  • Utöka ordningsvakters förordnandeområden och låt dem ingripa i en hel kommun. I dag hämmas vakterna av att rätten att agera begränsas till enskilda byggnader.
  • Förstärk användningen av kameror, de bidrog till att gärningsmannen snabbt kunde gripas.

Vid attentatet agerade de anställda huvudsakligen spontant, utan att ha övat eller ha rutin, vissa fick också order av polisen. Problemet var att det saknades en genomtänkt strategi, både på ledningsnivå och på gatan och enskilda polismän gav motstridiga order. Den ena sa: lämna och den andra: stanna, enligt undersökningen.

Andra problem var ryktesspridning och felaktiga uppgifter i medierna, nätet var överbelastat och det dröjde 30 till 60 minuter innan flertalet företag nått fram till sina anställda i tjänst. I ett fall nästan tre timmar.

– Lokaliseringen av anställda hade gått snabbare med GPS, samtidigt kan det uppfattas integritetskränkande och behöver därför diskuteras vidare, sa Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson.

Transports ombudsman inom bevakning, Jerker Nilsson, var på plats. Han tycker att säkerhetspersonalens viktiga insatser borde uppmärksammas mer.

– De gjorde ett fantastiskt bra jobb. Vi har pratat med Säkerhetsföretagen och Bya Väktarskolan om utbildning i terror och alla är positiva. Som säkerhetsanställd behöver man reflektera över och ha ett hum om vad man ska göra, om ett attentat inträffar.

Polismästare Stefan Hector från nationella operativa avdelningen var positiv till förslagen och mer samarbete. Exakt när i tiden det kan påbörjas hade han svårare att svara på med hänvisning till polisens omorganisation. Två knutar som lyftes var finansieringen och det yttersta ansvaret för samordningen. Förhoppningen riktades mot Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Fotnot. Säkerhetsföretagens rapport heter ”Först på plats när terror slår till. En analys av säkerhetsföretagens roll under attentatet på Drottninggatan den 7:e april 2017”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.

Hälsningar på plywoodskiva efter terrorattacken på Drottninggatan

Psykisk chock efter attacken

Bevakning. 72 ordningsvakter och väktare var på plats och gjorde olika insatser i samband med terrorattentatet i Stockholm. Det visar arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagens egen analys.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.