Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.
Close
Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.
Close

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Analysen av bevakningsbolagens och de anställdas roll vid attacken i centrala Stockholm den 7 april har gjorts på uppdrag av styrelsen för arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen. Syftet var att ta reda på vad som fungerade och ge förslag på förbättringar. Vid ett seminarium på Näringslivets hus i Stockholm i dag diskuterade företrädare för branschen och polisen resultaten och delade med sig av sina erfarenheter.

Bevakningspersonalen var först på plats, de ”första farligaste minuterna” innan polis och räddningstjänst anlände, konstaterar rapporten. Företagen berättar om den utsatthet anställda upplevde, obeväpnade i jämförelse med en tungt beväpnad polis. ”Det är en sak att hjälpa skadade och hålla avspärrningarna, men om det är en terrorist kvar på platsen?”

Företagen begär riktlinjer för när en ordningsvakt får lämna platsen. Undersökningen lyfter fram ett talande citat från en företagsansvarig:

”De första minuterna vet man inte om det är en olycka eller ett attentat. Normala människor lämnar, men ordningsvakter springer dit. Alla förväntar sig det också. Vi förväntar oss det av oss själva. Men jag hade inte klandrat en enda anställd om de inte gjort det.”

Nämnas kan att polisen har rätt att föra befäl över ordningsvakter, men däremot inte över väktare eller skyddsvakter.

Resultaten i rapporten har tagits fram genom intervjuer med bolagens personal- och driftansvariga. Slutsatsen är att minst 72 väktare, ordningsvakter, värdetransportörer och tekniker deltog i insatserna som följde. De arbetade på Securitas, Avarn, Rapid, Nokas, CSG (Commuter security group), Tempest och Loomis.

Transportarbetarens egen genomgång av anmälningar till Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan visar att även EPS Bevakning anmält fem parkeringsvakter, som deltog i arbetet.

I undersökningen resonerar ansvariga kring om ordningsvakter också borde bära vapen, men landar i att ”det är tveksamt ifall det är rätt lösning.” Andra förslag är att tillsätta en utredning som i detalj analyserar hur utbildningssystemet kan förändras. Att alla gruppledare i publika miljöer med hög hotbild borde få en obligatorisk utbildning i krishantering, framförs också i rapporten.

När det gäller väktare stannar man dock vid att de även i fortsättningen ska få avgöra om de ”ska agera i händelse av kris eller inte”.

Undersökningen berömmer de anställdas insatser i allt från livräddande och förbandsläggande till att tömma och spärra av T-centralen och Centralstationen. Många hörde också av sig och var beredda att rycka in, fler än det fanns behov av.

Men samarbetet med polisen behöver förbättras och rutiner förändras, anser branschen. Rapporten radar upp en rad förslag för att stärka krisberedskapen vid nya attentat. Här följer några:

  • Säkerhetsföretagen behöver finnas med på krisledningsplatsen. Låt polisen utse en representant från bolagen som agerar krisledare och samordnar företagens insatser.
  • Inför den så kallade Oslomodellen (som kom till efter Breivik-attentatet i Norge). Det innebär att polischeferna i city och säkerhetsbolagens träffas på regelbundna tisdagsmöten.
  • Krisövningar med polis, räddnings- och bevakningspersonal behövs och ska finansieras av polisen eller Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). I dag deltar inte de privata bolagen i de gemensamma övningarna, delvis på grund av att samhället inte bekostar dem.
  • Inför ett gemensamt kommunikationssystem så att polis och bevakning lättare kan kommunicera med varandra.
  • Utöka ordningsvakters förordnandeområden och låt dem ingripa i en hel kommun. I dag hämmas vakterna av att rätten att agera begränsas till enskilda byggnader.
  • Förstärk användningen av kameror, de bidrog till att gärningsmannen snabbt kunde gripas.

Vid attentatet agerade de anställda huvudsakligen spontant, utan att ha övat eller ha rutin, vissa fick också order av polisen. Problemet var att det saknades en genomtänkt strategi, både på ledningsnivå och på gatan och enskilda polismän gav motstridiga order. Den ena sa: lämna och den andra: stanna, enligt undersökningen.

Andra problem var ryktesspridning och felaktiga uppgifter i medierna, nätet var överbelastat och det dröjde 30 till 60 minuter innan flertalet företag nått fram till sina anställda i tjänst. I ett fall nästan tre timmar.

– Lokaliseringen av anställda hade gått snabbare med GPS, samtidigt kan det uppfattas integritetskränkande och behöver därför diskuteras vidare, sa Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson.

Transports ombudsman inom bevakning, Jerker Nilsson, var på plats. Han tycker att säkerhetspersonalens viktiga insatser borde uppmärksammas mer.

– De gjorde ett fantastiskt bra jobb. Vi har pratat med Säkerhetsföretagen och Bya Väktarskolan om utbildning i terror och alla är positiva. Som säkerhetsanställd behöver man reflektera över och ha ett hum om vad man ska göra, om ett attentat inträffar.

Polismästare Stefan Hector från nationella operativa avdelningen var positiv till förslagen och mer samarbete. Exakt när i tiden det kan påbörjas hade han svårare att svara på med hänvisning till polisens omorganisation. Två knutar som lyftes var finansieringen och det yttersta ansvaret för samordningen. Förhoppningen riktades mot Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Fotnot. Säkerhetsföretagens rapport heter ”Först på plats när terror slår till. En analys av säkerhetsföretagens roll under attentatet på Drottninggatan den 7:e april 2017”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

I sex år har Stefan Gustafsson jobbat som väktare vid Gekås i Ullared. Under coronavåren har kundströmmen minskat kraftigt.

Glest i kön på Gekås

Bevakning. Coronakrisen slår hårt också mot Nordens största köp-Mekka, Gekås i Ullared. Ruschen har avstannat och väktarna behöver inte längre hålla ordning på en kundkö som vissa dagar sträckt sig över en kilometer framför entrén.

Transportarbetarens logga

Transportjobb i toppen av begäran om coronastopp

Arbetsmiljö. Vård- och omsorgsjobben är de vanligaste när det kommer till skyddsombudsstopp som har med corona att göra. Näst på tur kommer olika transportjobb.

Kritisk färdtjänstchaufför sparkas ut från Nilsbuss

Färdtjänst. Företaget Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på stora summor i lön, uppger chauffören Behrad Ansari som försökt organisera arbetskamraterna fackligt. I juli blev han utsparkad. Vi har bara avbrutit en provanställning, hävdade Nilsbuss när Transport begärde förhandling.

Bilvraken som lockar storpublik

Bilskrot. På Kyrkö mosse utanför Ryd står långt över 100 bilvrak som långsamt bryts ner av väder och vind. De blev kvar och glömdes bort när skrothandlare Åke Danielsson la ner verksamheten på 1970-talet.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.