Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

Transportarbetaren berättade i går att Internationella transportfederationen (ITF) och Ikea har enats om att inleda ett konkret samarbete kring chaufförernas villkor. Detta efter att Transport och ITF i flera år drivit på för att företaget ska ta ansvar för chaufförernas situation även hos logistikföretagens underentreprenörer och deras underentreprenörer.

Vi mejlade några frågor till Ikea och har fått skriftligt svar från Elisabeth Munck af Rosenschöld. Hennes titel är global hållbarhetschef på Ikea Transport, och hon finns i Schweiz.

Varför gör Ikea nu en överenskommelse med internationella transportfacket om att chaufförer som kör åt Ikea ska ha schystare villkor? Detta även om de kör för en underentreprenör till er det logistikföretag som ni anlitar?

– Vi inser att en lösning av transportbranschens utmaningar kräver samarbete från flera parter och därför söker vi dialog med olika intressenter inom transportbranschen. Det är både jurister, experter, leverantörer av transporttjänster, entreprenörer och Internationella transportfederationen (ITF).

Vad innebär den minimistandard som ska gälla för förarnas villkor? Lönenivåer? Försäkringar? Pension? 


– Fokusområden i det program som införs är minimilön, arbetstid och tider för raster. Den handlar om minst minimilön enligt alla tillämpliga lagar och förordningar. Normerna ska gälla för de underleverantörer som utför transporter för Ikeas räkning.

Det här handlar om transporter av varor till varuhusen. Gäller det också när råvaror körs till Ikeas tillverkare?


– Nej, vi ansvarar för transporten från våra leverantörer till Ikeas varuhus över hela världen.

Hur ska Ikea kontrollera att överenskommelsen efterföljs hos företagets transportleverantörers underentreprenörer och deras underentreprenörer?

– För de leverantörer som vi har ramavtalen med finns redan en uppförandekod med tydliga krav när det gäller löner, arbetsvillkor och att de följer gällande lagar. Under förra året genomförde vi 174 revisioner och 97 intervjuer med förare.
Skulle vi upptäcka några överträdelser av lagar, förordningar eller avtal, kommer vi att agera omedelbart.

– Genom det nya programmet ska kraven föras in i hela kedjan av underentreprenörer.

I vilka länder inför ni det nya programmet redan i höst?

– Samtliga EU-länder, men vi börjar med ett antal europeiska transportleverantörer, som i dag lägger ut stora delar av våra transporter inom EU, svarar Elisabeth Munck af Rosenschöld.

Under torsdagen träffar Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk, tillsammans med flera från ITF, återigen representanter för Ikea. Då ska facket och företaget komma överens om formerna för samarbetet kring chaufförernas villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Tommy Wreeth

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Nytt avtal bäddar för mer jobb till hamnarbetarna

Hamn. Nästa vecka inleder Transport en kampanj i hamnarna. Målet är att mer av surrningsarbetet på fartygen ska utföras av stuveriarbetare, inte av sjömän. – Att jobbet tillhör hamnarbetarna förtydligades i ett internationellt avtal som skrevs förra året, säger Transports internationella chef, Peter Lövkvist.

Knivman stal tidningsbil och skadade polis

Tidningsbud. En knivbeväpnad man stal bilen från ett tidningsbud i Norrtälje natten till torsdagen. En polis skadades när biltjuven greps efter att ha kört ut på Väddö.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.