Så resonerar Ikea kring schysta villkor

Chaufförer. Lön, arbetstider och raster kommer först när Ikea ska jobba för schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor. Överläggningar med internationella transportfacket fortsätter.

Transportarbetaren berättade i går att Internationella transportfederationen (ITF) och Ikea har enats om att inleda ett konkret samarbete kring chaufförernas villkor. Detta efter att Transport och ITF i flera år drivit på för att företaget ska ta ansvar för chaufförernas situation även hos logistikföretagens underentreprenörer och deras underentreprenörer.

Vi mejlade några frågor till Ikea och har fått skriftligt svar från Elisabeth Munck af Rosenschöld. Hennes titel är global hållbarhetschef på Ikea Transport, och hon finns i Schweiz.

Varför gör Ikea nu en överenskommelse med internationella transportfacket om att chaufförer som kör åt Ikea ska ha schystare villkor? Detta även om de kör för en underentreprenör till er det logistikföretag som ni anlitar?

– Vi inser att en lösning av transportbranschens utmaningar kräver samarbete från flera parter och därför söker vi dialog med olika intressenter inom transportbranschen. Det är både jurister, experter, leverantörer av transporttjänster, entreprenörer och Internationella transportfederationen (ITF).

Vad innebär den minimistandard som ska gälla för förarnas villkor? Lönenivåer? Försäkringar? Pension? 


– Fokusområden i det program som införs är minimilön, arbetstid och tider för raster. Den handlar om minst minimilön enligt alla tillämpliga lagar och förordningar. Normerna ska gälla för de underleverantörer som utför transporter för Ikeas räkning.

Det här handlar om transporter av varor till varuhusen. Gäller det också när råvaror körs till Ikeas tillverkare?


– Nej, vi ansvarar för transporten från våra leverantörer till Ikeas varuhus över hela världen.

Hur ska Ikea kontrollera att överenskommelsen efterföljs hos företagets transportleverantörers underentreprenörer och deras underentreprenörer?

– För de leverantörer som vi har ramavtalen med finns redan en uppförandekod med tydliga krav när det gäller löner, arbetsvillkor och att de följer gällande lagar. Under förra året genomförde vi 174 revisioner och 97 intervjuer med förare.
Skulle vi upptäcka några överträdelser av lagar, förordningar eller avtal, kommer vi att agera omedelbart.

– Genom det nya programmet ska kraven föras in i hela kedjan av underentreprenörer.

I vilka länder inför ni det nya programmet redan i höst?

– Samtliga EU-länder, men vi börjar med ett antal europeiska transportleverantörer, som i dag lägger ut stora delar av våra transporter inom EU, svarar Elisabeth Munck af Rosenschöld.

Under torsdagen träffar Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk, tillsammans med flera från ITF, återigen representanter för Ikea. Då ska facket och företaget komma överens om formerna för samarbetet kring chaufförernas villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Tommy Wreeth

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Mjölkchaufför och andra truckers gör tv-debut

Chaufförer. Nästa vecka är det lastbilsförarnas tur att bli tv-stjärnor. Elin Rotstedt är mjölkbilschaufför och en av dem som visar upp sin vardag i dokusåpan Svenska truckers.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.