Annons:

Så funkar alkoholstoppet i Kommunal

Transport införde totalt alkoholstopp i fredags. Facket Kommunal fattade för snart ett år sedan samma beslut på sin kongress. – Inte en droppe alkohol betalas numera med medlemmarnas pengar, säger en nöjd förbundsordförande: Tobias Baudin.

Över 10 000 medlemmar i Kommunal begärde sitt utträde ur förbundet i samband med att Aftonbladet i januari förra året avslöjade förbundets och förbundsledningens lägenhetsaffärer, frikostig spritrepresentation och en nattklubbsverksamhet i förbundets egen krog i Stockholm som gått över styr. Kommunals medlemmar stod för notan, ibland via det helägda handelsbolaget Lyran.

I juni valdes Tobias Baudin till ny ordförande i Kommunal. Vid samma kongress införde förbundet totalstopp för att bjuda på alkohol. Stoppet gäller både internt till personal och förtroendevalda – och externt till internationella gäster, arbetsgivare eller LO-toppar.

– Det är skönt att det inte finns några gråzoner, där någon kan göra en egen tolkning av vad som gäller, säger Tobias Baudin och tillägger att om så Barack Obama skulle dyka upp så får han betala ölen själv:

– Om jag inte bjuder ur egen ficka förstås.

Enligt Kommunals ordförande har ingen protesterat mot alkoholstoppet. Vid större tillställningar, som kongressmiddagen eller personalens julfest, har den som vill kunnat köpa drinkbiljetter i förväg. Därmed har serveringspersonalen på ett enkelt sätt tagit betalt inför varje servering.

– Med den här alkoholpolicyn kan jag och andra i förbundet se medlemmarna i ögonen, säger Tobias Baudin.

I Kommunals uppstädning efter Aftonbladets avslöjanden ingår också bland annat ny policy för resor (med mindre ”business class”) och för gåvor (där priset för 50-årspresenter har skurits ner). Dessutom nya regler för hur lägenheter i fackförbundets fastigheter ska fördelas.

Transport införde nolltolerans mot att bjuda på alkohol i samband med att förbundsordförande Lars Lindgren avgick i fredags. Han lämnade sin post efter medieuppgifter om bland annat representationsnotor med mer alkohol än förbundets uppförandekod medgav.

– Det finns ingen anledning att använda förbundets medel till alkoholkonsumtion, sa tillförordnade ordföranden Markus Pettersson när styrelsens beslut presenterades.

Transports alkoholstopp gäller fram till kongressen i juni, och till den föreslår styrelsen att de motioner som yrkar på nolltolerans ska bifallas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kommunal följer Transports exempel

Facket. LO:s största förbund drar in sitt bidrag till Socialdemokraterna. Kommunals förklaring är att pengarna – tre miljoner per år – ska användas till eget fackligt-politiskt arbete.

Totalstoppet för alkoholköp gäller

Alkohol. Nej – ingen mer alkohol för medlemmarnas pengar i Transport. Kongressen bekräftade det beslut som under våren beslutades i förbundsstyrelsen.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.