Så funkar alkoholstoppet i Kommunal

Transport införde totalt alkoholstopp i fredags. Facket Kommunal fattade för snart ett år sedan samma beslut på sin kongress. – Inte en droppe alkohol betalas numera med medlemmarnas pengar, säger en nöjd förbundsordförande: Tobias Baudin.

Över 10 000 medlemmar i Kommunal begärde sitt utträde ur förbundet i samband med att Aftonbladet i januari förra året avslöjade förbundets och förbundsledningens lägenhetsaffärer, frikostig spritrepresentation och en nattklubbsverksamhet i förbundets egen krog i Stockholm som gått över styr. Kommunals medlemmar stod för notan, ibland via det helägda handelsbolaget Lyran.

I juni valdes Tobias Baudin till ny ordförande i Kommunal. Vid samma kongress införde förbundet totalstopp för att bjuda på alkohol. Stoppet gäller både internt till personal och förtroendevalda – och externt till internationella gäster, arbetsgivare eller LO-toppar.

– Det är skönt att det inte finns några gråzoner, där någon kan göra en egen tolkning av vad som gäller, säger Tobias Baudin och tillägger att om så Barack Obama skulle dyka upp så får han betala ölen själv:

– Om jag inte bjuder ur egen ficka förstås.

Enligt Kommunals ordförande har ingen protesterat mot alkoholstoppet. Vid större tillställningar, som kongressmiddagen eller personalens julfest, har den som vill kunnat köpa drinkbiljetter i förväg. Därmed har serveringspersonalen på ett enkelt sätt tagit betalt inför varje servering.

– Med den här alkoholpolicyn kan jag och andra i förbundet se medlemmarna i ögonen, säger Tobias Baudin.

I Kommunals uppstädning efter Aftonbladets avslöjanden ingår också bland annat ny policy för resor (med mindre ”business class”) och för gåvor (där priset för 50-årspresenter har skurits ner). Dessutom nya regler för hur lägenheter i fackförbundets fastigheter ska fördelas.

Transport införde nolltolerans mot att bjuda på alkohol i samband med att förbundsordförande Lars Lindgren avgick i fredags. Han lämnade sin post efter medieuppgifter om bland annat representationsnotor med mer alkohol än förbundets uppförandekod medgav.

– Det finns ingen anledning att använda förbundets medel till alkoholkonsumtion, sa tillförordnade ordföranden Markus Pettersson när styrelsens beslut presenterades.

Transports alkoholstopp gäller fram till kongressen i juni, och till den föreslår styrelsen att de motioner som yrkar på nolltolerans ska bifallas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Totalstoppet för alkoholköp gäller

Alkohol. Nej – ingen mer alkohol för medlemmarnas pengar i Transport. Kongressen bekräftade det beslut som under våren beslutades i förbundsstyrelsen.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).