Transports Mikael Olsson talade när över 200 personer samlades för att visa sitt stöd för schysta villkor i upphandlingar.
Close
Transports Mikael Olsson talade när över 200 personer samlades för att visa sitt stöd för schysta villkor i upphandlingar.
Close

S och facken manifesterade för schysta villkor

Socialdemokraternas lagförslag om schysta villkor i upphandlingar riskerar att röstas ner i riksdagen på torsdag. Men S och flera fackförbund försöker in i det sista vända opinionen. – Vi kommer fortsätta kämpa oavsett hur det går nästa vecka, sade civilminister Ardalan Shekarabi från en manifestation i kväll på Norra Bantorget i Stockholm. Trots den kyliga kvällen hade flera hundra personer samlats framför Brantingmonumentet i centrala Stockholm.

Med kaffe i magen och facklor i händerna ville de visa sitt stöd för det lagförslag som ska tvinga myndigheter att ställa krav på kollektivavtalsenliga villkor i upphandlingar.

– Visst är det fascinerande att Lagen om offentlig upphandling engagerar så många, började

Ardalan Shekarabi sitt tal.

Civilministern har slagits för att schysta villkor ska bli ett krav vid upphandlingar. Men sedan Sverigedemokraterna bytt fot är riksdagsmajoriteten emot förslaget.

– Man känner en skam som svensk när man ser taxiförare slita i färdtjänsten för så låga löner som 27 kronor i timmen, fortsatte Shekarabi.

Trots att det ser mörkt ut för att få igenom lagförslaget den 30 november manade Ardalan Shekarabi de som lyssnade att fortsätta väcka och vända opinionen.

– Skriv ett mail till Anna Kinberg Batra och skicka det till Jimmie Åkesson också. Fråga: vad har ni emot svenska arbetare? Varför vill ni ha löner så låga som 27 kronor? Visa att det finns en folklig opinion för lagförslaget!

På talarlistan stod också Mikael Olsson, från taxisektionen i Transports Stockholmsavdelning. Han berättade om arbetsvillkoren för de som kör färdtjänst och rev ner applåder när han avslutade sitt tal:

– I klartext är det här social dumpning. Och vi vet att det leder till social misär. Vi tar den här kampen och vi kommer inte backa från våra villkor!

Taxichaufförerna Saied Tagavi och Per-Erik Carlsson var några av de som lyssnade.

– Det måste hända något, antingen den 30 november eller senare, säger Saied Tagavi.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gummiarbetare gör politisk comeback

Politik. Gummiarbetaren Roger Oskarsson (S) i Malå är nyvald till kommunens fullmäktige. Han gör politisk comeback efter ett femårigt uppehåll.

Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Niklas Strand och Madeleine Amberman

Transportare i politiken

Valbara. Från norr till söder finns Transportmedlemmar som kandiderar till kommuner, landsting och riksdag. Vi har träffat två.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.