Annons:
Annons:
Tommy Wreeth
Close
Tommy Wreeth, Transports ordförande, kommenterar valutgången: "Läget är ytterst bekymmersamt."
Close
Val 2018

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

– Om det betyder att partiet ska vara berett att regera med allianspartierna … det vill jag vänta med att kommentera. Läget är ytterst svårt och jag vill veta mer. Det slutliga resultatet är inte klart heller. Men det måste vara en regering som kan regera, säger han.

Morgonen efter valet kommer Tommy Wreeth in på förbundskontoret, några timmar innan det är dags att träffa de andra förbundsordförandena i LO-styrelsen.

Läget just nu är att de rödgröna får 144 mandat och Alliansen 143. Sverigedemokraterna har ökat sedan förra valet till preliminärt närmare 18 procent av rösterna. Det slutliga resultatet väntas först på onsdag när utlandsrösterna och sena förtidsröster har räknats.

– Det positiva är i alla fall att Socialdemokraterna återhämtade sig på slutet. Och då vill jag ge en eloge framför allt till våra och de andra LO-förbundens aktiva som har varit ute och knackat dörr och ringt till medlemmarna.

Hur har Transports ringkampanj funkat?

– Bra, jag är stolt över att vi har kämpat hela vägen. I går lunch hade vi haft 21 384 personliga samtal med medlemmar, i telefon eller vid dörrknackning.

Behöver något av Transports valkampanjande omprövas?

– Det ska vi analysera i efterhand. Jag känner mig mycket nöjd, men allt kan göras något bättre. I första hand hoppas jag att folk verkligen gick och röstade.

– Sedan gäller det att hålla isär facket och politiken. Vi ska vara fackligt politiska och driva fackliga frågor in i politiken, inte tvärt om. I mångt och mycket tycker jag att Socialdemokraterna ligger nära oss.

Ungefär en fjärdedel av LO-väljarna la sin röst på Sverigedemokraterna. Vad finns det att säga om detta?

– Jag är osäker på om de har röstat på SD för deras politik eller om det är missnöjesröstning. Jag hade hellre sett att fler hade tittat på partiets hållning när det gäller arbetsrätt, arbetsmarknad och a-kassan.

Finns det anledning att diskutera Transports linje att utesluta aktiva SD:are?

– Det diskuteras hela tiden, och vi har beslut från kongressen och förbundsstyrelsen bakom oss. Men i dagsläget ser jag ingen anledning att ompröva det beslutet.

Just nu har Socialdemokraternas topp, det verkställande utskottet, samlats på partihögkvarteret i Stockholm. En kvalificerad gissning är att diskussionen i första hand handlar om hur en handlingskraftig regering kan bildas.

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson svarade på journalisternas frågor om en blocköverskridande regering när han klev in till vu-mötet:

– Det är klart att det blir svårt. Men Stefan Löfven var tydlig med att valet verkar bli dödsstöten för blockpolitiken som nu gör det svårt att regera Sverige. Jag tror att alla förstår allvaret, sa han enligt TT.

I eftermiddag träffas LO:s styrelse, och i morgon har Transports styrelse videokonferens med anledning av valresultatet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    11 september, 2018

    Transports kongress har beslutat att den som företräder Sverigedemokraterna, det vill säga är aktiv och till exempel står på en lista till kommunfullmäktige, ska uteslutas ur fackförbundet. Vad medlemmarna röstar på för parti spelar ingen roll för att få vara med i Transport.

  2. Tomas L:
    11 september, 2018

    På riktigt, blir man utesluten från Transport om man är/röstat på SD i valet i söndags?

    / Tomas L

  3. Örjan Torpe:
    11 september, 2018

    Jag fick i alla fall inget samtal, kan du tänka. När det gäller arbetspolitiken så ville SD ha förändrade turordningsregler i mindre företag men obligatorisk A-kassa som kompensation för arbetslöshet.
    Det var ju inget vidare enligt facket jag undrar varför. När det gäller patriotism så har arbetarna som grupp alltid varit patriotiska mer än andra samhällsgrupper, i det så ligger det ett viss mått av konservatism. Man är också närmare samhällsproblemen än de som äter snittar på Sveavägen. När det gäller uteslutningar ur Transport så var det precis de som drabbade fackanslutna i historien, avsked för att man var med i facket. Ingenting har således förändrats med Transports grundsyn på föreningsrätten i Sverige Halleluja!

Lästips:

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Demonstration i Bryssel 2019

Krokig stig till schysta villkor på vägarna

Åkeri. Politiker, lobbyister och en långsam europeisk union. Många hinder ska passeras innan EU fattar beslut om nya regler för Europas lastbilschaufförer. Men nu är de största hindren avklarade.

Deras beslut berör din vardag

Åkeri. Conny Hård på Här stannar Sverige sa en gång till mig att ”en snigel är snabb i Bryssel”. Han var uppgiven och förbannad efter att parlamentet beslutat att än en gång skicka tillbaka det så kallade mobilitetspaketet till transportutskottet. Han var desto gladare när man till slut kom till beslut.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.