Tommy Wreeth
Close
Tommy Wreeth, Transports ordförande, kommenterar valutgången: "Läget är ytterst bekymmersamt."
Close
Val 2018

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

– Om det betyder att partiet ska vara berett att regera med allianspartierna … det vill jag vänta med att kommentera. Läget är ytterst svårt och jag vill veta mer. Det slutliga resultatet är inte klart heller. Men det måste vara en regering som kan regera, säger han.

Morgonen efter valet kommer Tommy Wreeth in på förbundskontoret, några timmar innan det är dags att träffa de andra förbundsordförandena i LO-styrelsen.

Läget just nu är att de rödgröna får 144 mandat och Alliansen 143. Sverigedemokraterna har ökat sedan förra valet till preliminärt närmare 18 procent av rösterna. Det slutliga resultatet väntas först på onsdag när utlandsrösterna och sena förtidsröster har räknats.

– Det positiva är i alla fall att Socialdemokraterna återhämtade sig på slutet. Och då vill jag ge en eloge framför allt till våra och de andra LO-förbundens aktiva som har varit ute och knackat dörr och ringt till medlemmarna.

Hur har Transports ringkampanj funkat?

– Bra, jag är stolt över att vi har kämpat hela vägen. I går lunch hade vi haft 21 384 personliga samtal med medlemmar, i telefon eller vid dörrknackning.

Behöver något av Transports valkampanjande omprövas?

– Det ska vi analysera i efterhand. Jag känner mig mycket nöjd, men allt kan göras något bättre. I första hand hoppas jag att folk verkligen gick och röstade.

– Sedan gäller det att hålla isär facket och politiken. Vi ska vara fackligt politiska och driva fackliga frågor in i politiken, inte tvärt om. I mångt och mycket tycker jag att Socialdemokraterna ligger nära oss.

Ungefär en fjärdedel av LO-väljarna la sin röst på Sverigedemokraterna. Vad finns det att säga om detta?

– Jag är osäker på om de har röstat på SD för deras politik eller om det är missnöjesröstning. Jag hade hellre sett att fler hade tittat på partiets hållning när det gäller arbetsrätt, arbetsmarknad och a-kassan.

Finns det anledning att diskutera Transports linje att utesluta aktiva SD:are?

– Det diskuteras hela tiden, och vi har beslut från kongressen och förbundsstyrelsen bakom oss. Men i dagsläget ser jag ingen anledning att ompröva det beslutet.

Just nu har Socialdemokraternas topp, det verkställande utskottet, samlats på partihögkvarteret i Stockholm. En kvalificerad gissning är att diskussionen i första hand handlar om hur en handlingskraftig regering kan bildas.

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson svarade på journalisternas frågor om en blocköverskridande regering när han klev in till vu-mötet:

– Det är klart att det blir svårt. Men Stefan Löfven var tydlig med att valet verkar bli dödsstöten för blockpolitiken som nu gör det svårt att regera Sverige. Jag tror att alla förstår allvaret, sa han enligt TT.

I eftermiddag träffas LO:s styrelse, och i morgon har Transports styrelse videokonferens med anledning av valresultatet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    11 september, 2018

    Transports kongress har beslutat att den som företräder Sverigedemokraterna, det vill säga är aktiv och till exempel står på en lista till kommunfullmäktige, ska uteslutas ur fackförbundet. Vad medlemmarna röstar på för parti spelar ingen roll för att få vara med i Transport.

  2. Tomas L:
    11 september, 2018

    På riktigt, blir man utesluten från Transport om man är/röstat på SD i valet i söndags?

    / Tomas L

  3. Örjan Torpe:
    11 september, 2018

    Jag fick i alla fall inget samtal, kan du tänka. När det gäller arbetspolitiken så ville SD ha förändrade turordningsregler i mindre företag men obligatorisk A-kassa som kompensation för arbetslöshet.
    Det var ju inget vidare enligt facket jag undrar varför. När det gäller patriotism så har arbetarna som grupp alltid varit patriotiska mer än andra samhällsgrupper, i det så ligger det ett viss mått av konservatism. Man är också närmare samhällsproblemen än de som äter snittar på Sveavägen. När det gäller uteslutningar ur Transport så var det precis de som drabbade fackanslutna i historien, avsked för att man var med i facket. Ingenting har således förändrats med Transports grundsyn på föreningsrätten i Sverige Halleluja!

Lästips:

Tommy Wreeth

Hållbara transporter inget för Ikea?

Ordförandeord. Jag har min bakgrund inom terminal och lager. Jag gillade mitt jobb och det var också det som lade grunden till mitt fackliga engagemang.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har kommit i gång!

Ordförandeord. 2020 blir ett enormt spännande år. Jag känner både ödmjukhet inför den uppgift vi som förbund och jag som förbundsordförande står inför. Men också jävlar anamma inför det vi vet att arbetsgivarna arbetar för att förändra.

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Avtal 2020

Transport inleder avtalsrörelsen – först ut är hamnarbetarna

Hamn. I morgon, onsdag, inleder Transport förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna. Under tisdagen samlades den fackliga förhandlingsdelegationen för att gå igenom kraven som parterna tidigare utväxlat.

Inga alkobommar i Trelleborgs hamn

Hamn/Åkeri. Alkobommar var inte den bästa idén i Trelleborgs hamn. Hamnen, polisen och Transportstyrelsen har enats om att fler vanliga nykterhetskontroller i stället ska användas för att stoppa påverkade på vägarna.

Kraftig ökning av ingripanden från ordningsvakter

Bevakning. Väktare och ordningsvakter rapporterade in närmare 2,9 miljoner insatser under 2019. Det är en ökning med 14 procent jämfört med året innan. – Det är en oerhört stor mängd och visar att bevakningsanställda är ett viktigt komplement till polisen, säger Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen.

Regeringen vill stärka skyddet för utstationerad arbetskraft

EU-regler. Regeringen förslår en rad åtgärder för att motverka lönedumpning och att utländsk arbetskraft utnyttjas av oseriösa arbetsgivare. Bland annat ska anmälningsplikten skärpas när företag tar in utstationerad personal.

Regionala skyddsombud kan få större befogenhet

Arbetsmiljö. Regionala skyddsombud kan komma att få agera på arbetsplatser där facket inte har medlemmar. I dag presenterar arbetsmarknadsministern planer på att ändra lagen så att RSO:erna får större befogenheter.

Tvärstopp för lastbilar i polisens kontroller

Åkeri. Av 1 100 stoppade lastbilar fick 39 inte fortsätta när polisen specialkollade den tunga trafiken. En chaufför måste sova ruset av sig innan polisen kunde höra honom.

Ny lönerapport – godis för siffernötare

Löner. Förra året steg lönerna i snitt med 2,5 procent på arbetsmarknaden. Det kan jämföras med de 2,3 procent som parterna gjorde upp om i avtalsrörelsen. Siffrorna finns i den årliga rapport som statliga Medlingsinstitutet precis släppt.

Färdigkört på elvägen

Åkeri. Efter nästan fyra år ska världens första allmänna elväg rivas. Vägsträckan mellan Gävle och Sandviken får kanske ett nytt liv i Tyskland.

Värdebolaget Loomis får kritik från facket

Värdehantering. Loomis vägrar lämna ut viktig information till de fackliga ledamöter som ingår i värdebolagets företagsråd, ett så kallat European works council. – Vi har stora problem med Loomis. Företaget uppfyller inte avtalet vi tecknat, säger rådets ordförande Enrique Rial Gonzalez.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Lager. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.