Close
Miljöarbetarna på Reno Norden på väg att lämna i uppsägningarna.
Close
Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.

Klockan 06 på onsdagsmorgonen samlades ett 50-tal strejkande sopgubbar på Reno Norden till ett möte på en grusplan en bit från företagets lokaler i Älvsjö, söder om Stockholm.

Miljöarbetarna konstaterade att gårdagens överläggningar med företaget blev resultatlösa. I ett pressutskick skriver de:

”Trots flera försök kom vi inte överens i förhandlingarna. Sopgubbarna försökte till och med i slutet med 5 procent i sänkt lön, men det räckte inte. Reno står fast vid att vinsten i Stockholmskontraktet, värt en miljard, ska vara 11 procent. Och detta skall betalas med sänkt lön för alla sopgubbar.”

Under morgontimmarna diskuterade de Reno Norden-anställda företagets agerande. Många uttryckte sorg och frustration. En storvuxen sopgubbe brast i gråt.

En miljöarbetare sa:

– Vi vill fortsätta jobba, men inte till vilket pris som helst. Företaget säger att vi kan få behålla lönerna vi haft. Fast då måste vi ta på oss 30 procent mer arbete. Det pallar inte våra kroppar.

Under pauserna fyllde sopgubbarna i uppsägningsblanketter, för att ha i beredskap om massuppsägningen skulle verkställas.

Parallellt med mötet i Älvsjö pågick intensiva diskussioner bland miljöarbetarna på Liselotte Lööf (LLAB). Det är den andra stora aktören när det gäller insamling av stockholmarnas hushållssopor. Tillsamman har Reno Norden och LLAB omkring 150 miljöarbetare som sköter all hämtning i Stockholm stad.

Stockholms sopgubbar har under årens lopp utvecklat en stark sammanhållning och facklig medvetenhet.

I måndags lät de LLAB-anställda sopbilarna stå still hela dagen, i avvaktan på utvecklingen på Reno Norden. Först vid halvtretiden, nio timmar försenade, rullade bilarna ut.

I dag på morgonen hade sopgubbarna på LLAB nya interna överläggningar. Vid sjutiden körde bilarna ut. Men inte för att hämta sopor. I stället slöt man upp i Älvsjö.

En talesperson för de LLAB-anställda sa:

– Vi stödjer er kamp fullt ut! Stockholms sopgubbar ska göra det här tillsammans. Våra löner ska inte dumpas. Vi följer med er bort till Reno Norden. Sedan åker vi tillbaka till Liselotte Lööf och ställer våra bilar och lämnar in nycklarna till företaget.

Gemensamt åkte bortåt 100 sopgubbar från båda företagen sedan till Reno Nordens kontor. Klockan 09.45 gick Reno Norden-personalen i samlad trupp upp till ledningen och lämnade över uppsägningarna. Tillbaka på gatan möttes de av applåder.

– Det som händer nu måste vara historiskt, sa en sopgubbe i svart tröja. Alternativet hade varit att gå tillbaka och bli rövknullad av företaget. Nu lär det hur som helst bli sopkaos i Stockholm.

På fredag väntar Arbetsdomstolen för 51 miljöarbetare på Reno Norden. De är stämda och krävs var och en på 5 000 kronor i skadestånd för olovlig stridsåtgärd.

En stor grupp sopgubbar på Reno Norden har sjukskrivit sig de senaste dagarna. 29 av dem krävs nu på läkarintyg av arbetsgivaren.

Under morgonen skickade sopgubbarna ut ett pressmeddelande. Det lyder i sin helhet:

På onsdagsmorgonen, sade cirka 65 sopgubbar upp sig på Reno Norden. Trots flera försök kom vi inte överens i förhandlingarna.

Sopgubbarna försökte till och med i slutet med 5 procent sänkt lön, men det räckte inte. Reno står fast vid att 11 procent skall vara vinsten i Stockholmskontraktet, som är värt en miljard kronor. Detta skall betalas med sänkt lön för alla sopgubbar, i kontraktet som är finansierat med skattebetalarnas pengar.

Även sopgubbarna på Liselotte Lööf bestämde sig att lägga ner arbetet idag. Därmed står hela Stockholm utan sophämtning tills konflikten är löst. Nu vädjar vi till Stockholms invånare, samt stadshusets styrande politiker:

Stockholm behöver oss! Utan oss stannar sophämtningen. Vi vill ha en lösning snarast, samt återgå till arbetet. Vi vill hämta sopor, som vi har gjort i över 20 år eller mer, utan anmärkning. Varför skall vi få sänkt lön, samtidigt som aktieägarnas vinster skjuter i höjden direkt från medborgarnas fickor? Det tycker vi är fel!

 Bakgrund

I torsdags fick 51 sopgubbar från Reno besked om avsked, eftersom de inledde en vild strejk på grund av nyckelmärkningen. Detta med avsikt att sänka lönen. Enligt förhandlingar med facket, skulle sopgubbarna inte delta i nyckelmärkningen. Men det tyckte Reno och Stockholm Vatten.

– Nycklarna tillhör fastighetsägarna, men kunskapen om dem har sopgubbarna. Reno förfogar över nycklarna 15 timmar om dagen, och de kan märka dem hur mycket de vill, säger en sopgubbe.

Beskedet om avsked kommer på fredag morgon från Arbetsdomstolen, samt böter på 5 000 kronor. En som lämnade in sin uppsägning kommenterade:

– Bättre med 5 000kr i böter nu, än minus 5 000 kronor i månaden i fem år. Men nu säger upp oss i stället.

Vi står till medborgarnas tjänst, men nu måste ni hjälpa oss. Rädda sophämtningen! Sätt stopp för Renos och Stockholm Vattens vansinne! Vi vill jobba! Vi är stolta sopgubbar! Stockholms Sopgubbar!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. A_J:
    13 juli, 2017

    Sopåkarna har till synes väldigt få sympatisörer bland befolkningen i Stockholm för sina krav.

    Med C-kort och "nyckelkunskap" som enda kvalifikationer värda namnet så borde varje person med självinsikt under ganska lång tid haft tanken att månadslöner om 35.000 med 75%ig arbetstid är helt orealistiskt, att en arbetsgivare förr eller senare skulle sätta ner foten. Det är ytterst få yrkesgrupper med långt mer attraktiva kvalifikationer som har så bra villkor.

    Detta har nu hänt, det kommer naturligtvis vara rörigt en kort tid, men ganska snart kommer sophämtningen fungera precis som tidigare, de som på sikt kommer drabbas är de som sa upp sig.

    Utbildningstiden för att ta C-kort och lära sig vart nycklarna går är ändock förhållandevis kort. Att få tag i personal som vill köra kommer inte vara speciellt svårt, att få de att köra 8-timmar om dan (som de flesta andra jobbar) för 30.000 i månaden kommer inte heller vara svårt då det fortfarande är betydligt bättre villkor än för andra med C-kort som sin främsta utbildning.
    Jämför med tex bussförare, de tjänar en bråkdel och jobbar betydligt mer, men strejkar inte. De har dessutom högre kvalifikationer.

    För många som sagt upp sig får de sannolikt vara glada om de förhuvudtaget får ett jobb som ger drygt hälften av lönen, till längre arbetstid.

  2. Kjell:
    13 juli, 2017

    För jävligt att lägga anbudet så lågt (för att vinna upphandlingen) att man måste sänka arbetarnas lönerna för att det ska gå runt.
    Politikerna har också ett ansvar när de tecknar avtal utan att bry sig om vilka konsekvenser det får för arbetsmiljö/villkor.

  3. Kenth Arnold:
    12 juli, 2017

    Undrar var "Stjärnan" Peter Ekholm ska få jobb nånstans efter detta. En VD som tagit så många dåliga beslut på så kort tid borde vara unik!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Farligt vägavsnitt på riksväg 42 i Borås

Sopgubbar ska skyddas på farlig väg

Renhållning. Sopgubbarna ska från och med i höst skyddas med ett extra fordon bakom sopbilen. På sikt ska vägen byggas om. Transport och Arbetsmiljöverket har fått rätt i en långdragen strid om sophämtningens risker längs en väg i Borås.

Tommy Wreeth

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Så påverkar statsbudgeten Transports medlemmar

Politik. Alkobommar, 1000 platser på yrkesförarutbildning för vuxna och pengar för att gods ska gå till havs i stället för på väg. Det är några av nyheterna i den statsbudget regeringen presenterade i dag.

Väktarjobb stoppades efter stenkastning och bilbrand

Bevakning. I stadsdelen Sylte i Trollhättan utsattes två väktare för stenkastning och deras bil sattes i brand. Transport svarade med skyddsstopp, med krav på poliseskort för väktare som ger sig in i området. Stoppet är nu hävt.

Transport träffade EU-parlamentariker om cabotage

Åkeri. EU:s vägpaket har satt myror i huvudet på unionens fack. I dag träffade Transport Jens Nilsson (S) från EU-parlamentet för att framföra förbundets syn på förslagen om nya cabotageregler.

LO-fack vill förhandla om utbildningsjobb

Arbetsmarknad. LO-förbunden ska vart och ett begära förhandlingar med sina motparter om särskilda jobb för nyanlända. Facket kallar det för utbildningsjobb och de ska kosta mindre för arbetsgivarna. Bara Transport har valt att inte vara med i överenskommelsen.

Lönetvist med Ragn-Sells prövas i AD i februari

Renhållning. Den 15 februari ska Arbetsdomstolen (AD) avgöra om miljöföretaget Ragn-Sells gjort för stora löneavdrag när anställda haft semester. Transport, som skickat in stämningen, hävdar att bolaget tolkar kollektivavtalet fel. På tisdagsmorgonen möttes parterna för en första rond i AD.

Norska Reno Norden i konkurs

Sopgubbar. Reno Nordens moderbolag har gått i konkurs. Vad det betyder för svenska Reno och de anställda sopgubbarna finns i dag inget besked om. Försäljning är ett tips.

Lärare – ny väg för chaufförer?

Politik. Är du chaufför och funderar på att byta bransch? Regeringen satsar 45 miljoner på att rekrytera och utbilda lärare till gymnasiernas yrkesprogram.

Stor skaderisk bland chaufförer och terminalarbetare

Arbetsskador. (UPPDATERAD) Distributionsförare och terminalarbetare är hårt utsatta på jobbet. De ramlar och skadar sig när de lastar, lossar, bär varor och kör truck. Varje år inträffar över 620 arbetsskador bland chaufförerna, visar en aktuell rapport.

Dragbil skenade mot kajen – blev skrot

Utlandstrafik. En dragbil var en hårsmån från att köra över kajkanten vid Lilla Värtan i Stockholm. Bilen blev skrot och föraren, en polsk egenföretagare, riskerar att få betala höga saneringskostnader för dieseln som rann ut. Claes Sandström är arg. Han fick sitt elskåp demolerat.

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Transport grillar hamburgare i Sveg

Facket fixar burgare i Sveg

Facket. Försäkringar, avtal och hamburgare. Transport träffade under måndagen traditionsenligt medlemmar på en parkeringsplats i Sveg.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Är det där en taxi?

Moppetaxi. Taxi? Moppe? Podar? De små fordonen började spridas i Stockholm under sommaren. Företaget bakom dem räknar med en stadig ökning. Facket häpnar över att uppstickaren vill teckna kollektivavtal och kräver mer av sina förare än vad lagen säger.

olycka med tma-bil

Skyddsfordon rammat av lastbil

Bärgning. Tidigt på torsdagsmorgonen rammades ett skyddsfordon, en så kallad TMA-bil, på E18 mellan Arboga och Örebro. TMA-bilen var uppställd för att skydda ett trasigt lastbilsekipage som väntade på en jourbil.

Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.