Close
Miljöarbetarna på Reno Norden på väg att lämna i uppsägningarna.
Close
Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.

Klockan 06 på onsdagsmorgonen samlades ett 50-tal strejkande sopgubbar på Reno Norden till ett möte på en grusplan en bit från företagets lokaler i Älvsjö, söder om Stockholm.

Miljöarbetarna konstaterade att gårdagens överläggningar med företaget blev resultatlösa. I ett pressutskick skriver de:

”Trots flera försök kom vi inte överens i förhandlingarna. Sopgubbarna försökte till och med i slutet med 5 procent i sänkt lön, men det räckte inte. Reno står fast vid att vinsten i Stockholmskontraktet, värt en miljard, ska vara 11 procent. Och detta skall betalas med sänkt lön för alla sopgubbar.”

Under morgontimmarna diskuterade de Reno Norden-anställda företagets agerande. Många uttryckte sorg och frustration. En storvuxen sopgubbe brast i gråt.

En miljöarbetare sa:

– Vi vill fortsätta jobba, men inte till vilket pris som helst. Företaget säger att vi kan få behålla lönerna vi haft. Fast då måste vi ta på oss 30 procent mer arbete. Det pallar inte våra kroppar.

Under pauserna fyllde sopgubbarna i uppsägningsblanketter, för att ha i beredskap om massuppsägningen skulle verkställas.

Parallellt med mötet i Älvsjö pågick intensiva diskussioner bland miljöarbetarna på Liselotte Lööf (LLAB). Det är den andra stora aktören när det gäller insamling av stockholmarnas hushållssopor. Tillsamman har Reno Norden och LLAB omkring 150 miljöarbetare som sköter all hämtning i Stockholm stad.

Stockholms sopgubbar har under årens lopp utvecklat en stark sammanhållning och facklig medvetenhet.

I måndags lät de LLAB-anställda sopbilarna stå still hela dagen, i avvaktan på utvecklingen på Reno Norden. Först vid halvtretiden, nio timmar försenade, rullade bilarna ut.

I dag på morgonen hade sopgubbarna på LLAB nya interna överläggningar. Vid sjutiden körde bilarna ut. Men inte för att hämta sopor. I stället slöt man upp i Älvsjö.

En talesperson för de LLAB-anställda sa:

– Vi stödjer er kamp fullt ut! Stockholms sopgubbar ska göra det här tillsammans. Våra löner ska inte dumpas. Vi följer med er bort till Reno Norden. Sedan åker vi tillbaka till Liselotte Lööf och ställer våra bilar och lämnar in nycklarna till företaget.

Gemensamt åkte bortåt 100 sopgubbar från båda företagen sedan till Reno Nordens kontor. Klockan 09.45 gick Reno Norden-personalen i samlad trupp upp till ledningen och lämnade över uppsägningarna. Tillbaka på gatan möttes de av applåder.

– Det som händer nu måste vara historiskt, sa en sopgubbe i svart tröja. Alternativet hade varit att gå tillbaka och bli rövknullad av företaget. Nu lär det hur som helst bli sopkaos i Stockholm.

På fredag väntar Arbetsdomstolen för 51 miljöarbetare på Reno Norden. De är stämda och krävs var och en på 5 000 kronor i skadestånd för olovlig stridsåtgärd.

En stor grupp sopgubbar på Reno Norden har sjukskrivit sig de senaste dagarna. 29 av dem krävs nu på läkarintyg av arbetsgivaren.

Under morgonen skickade sopgubbarna ut ett pressmeddelande. Det lyder i sin helhet:

På onsdagsmorgonen, sade cirka 65 sopgubbar upp sig på Reno Norden. Trots flera försök kom vi inte överens i förhandlingarna.

Sopgubbarna försökte till och med i slutet med 5 procent sänkt lön, men det räckte inte. Reno står fast vid att 11 procent skall vara vinsten i Stockholmskontraktet, som är värt en miljard kronor. Detta skall betalas med sänkt lön för alla sopgubbar, i kontraktet som är finansierat med skattebetalarnas pengar.

Även sopgubbarna på Liselotte Lööf bestämde sig att lägga ner arbetet idag. Därmed står hela Stockholm utan sophämtning tills konflikten är löst. Nu vädjar vi till Stockholms invånare, samt stadshusets styrande politiker:

Stockholm behöver oss! Utan oss stannar sophämtningen. Vi vill ha en lösning snarast, samt återgå till arbetet. Vi vill hämta sopor, som vi har gjort i över 20 år eller mer, utan anmärkning. Varför skall vi få sänkt lön, samtidigt som aktieägarnas vinster skjuter i höjden direkt från medborgarnas fickor? Det tycker vi är fel!

 Bakgrund

I torsdags fick 51 sopgubbar från Reno besked om avsked, eftersom de inledde en vild strejk på grund av nyckelmärkningen. Detta med avsikt att sänka lönen. Enligt förhandlingar med facket, skulle sopgubbarna inte delta i nyckelmärkningen. Men det tyckte Reno och Stockholm Vatten.

– Nycklarna tillhör fastighetsägarna, men kunskapen om dem har sopgubbarna. Reno förfogar över nycklarna 15 timmar om dagen, och de kan märka dem hur mycket de vill, säger en sopgubbe.

Beskedet om avsked kommer på fredag morgon från Arbetsdomstolen, samt böter på 5 000 kronor. En som lämnade in sin uppsägning kommenterade:

– Bättre med 5 000kr i böter nu, än minus 5 000 kronor i månaden i fem år. Men nu säger upp oss i stället.

Vi står till medborgarnas tjänst, men nu måste ni hjälpa oss. Rädda sophämtningen! Sätt stopp för Renos och Stockholm Vattens vansinne! Vi vill jobba! Vi är stolta sopgubbar! Stockholms Sopgubbar!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. A_J:
    13 juli, 2017

    Sopåkarna har till synes väldigt få sympatisörer bland befolkningen i Stockholm för sina krav.

    Med C-kort och "nyckelkunskap" som enda kvalifikationer värda namnet så borde varje person med självinsikt under ganska lång tid haft tanken att månadslöner om 35.000 med 75%ig arbetstid är helt orealistiskt, att en arbetsgivare förr eller senare skulle sätta ner foten. Det är ytterst få yrkesgrupper med långt mer attraktiva kvalifikationer som har så bra villkor.

    Detta har nu hänt, det kommer naturligtvis vara rörigt en kort tid, men ganska snart kommer sophämtningen fungera precis som tidigare, de som på sikt kommer drabbas är de som sa upp sig.

    Utbildningstiden för att ta C-kort och lära sig vart nycklarna går är ändock förhållandevis kort. Att få tag i personal som vill köra kommer inte vara speciellt svårt, att få de att köra 8-timmar om dan (som de flesta andra jobbar) för 30.000 i månaden kommer inte heller vara svårt då det fortfarande är betydligt bättre villkor än för andra med C-kort som sin främsta utbildning.
    Jämför med tex bussförare, de tjänar en bråkdel och jobbar betydligt mer, men strejkar inte. De har dessutom högre kvalifikationer.

    För många som sagt upp sig får de sannolikt vara glada om de förhuvudtaget får ett jobb som ger drygt hälften av lönen, till längre arbetstid.

  2. Kjell:
    13 juli, 2017

    För jävligt att lägga anbudet så lågt (för att vinna upphandlingen) att man måste sänka arbetarnas lönerna för att det ska gå runt.
    Politikerna har också ett ansvar när de tecknar avtal utan att bry sig om vilka konsekvenser det får för arbetsmiljö/villkor.

  3. Kenth Arnold:
    12 juli, 2017

    Undrar var "Stjärnan" Peter Ekholm ska få jobb nånstans efter detta. En VD som tagit så många dåliga beslut på så kort tid borde vara unik!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Martin Fransén

Martin Fransén

... ordförande i Förbundet Arbetarsolidaritet som ger sitt årliga pris Arbetare till arbetare till Stockholms sopgubbar.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.