Svenska tusenlappar i en pengasäck.

Rejäla lönelyft i arbetsgivartoppen

Avtal 2023. Ledamöterna i arbetsgivarorganisationen Transportföretagen har sett sina tjänsteinkomster öka med 34 procent mellan 2019 och 2021. Flera gånger högre än industrins ”märke”.

Tabell över löneökningarna för styrelseledamöterna i Transportföretagen.
Grafik: Petrus Iggström

Transportarbetaren har begärt ut inkomstuppgifter från Skatteverket. Vi kan inte med säkerhet se vart pengarna kommer från men vet med säkerhet att det gått bra för arbetsgivargruppen som helhet. Mellan 2019 och 2021 ökade tjänste­inkomsterna för Transportföretagens styrelse med 34 procent. En sak är viktig att ha med sig. Vissa av ledamöterna fick nya och bättre betalda jobb under perioden.

DHL Freights vice vd Lena Arvidsson hade samma jobb hela perioden och ökade sin taxerade inkomst med 77 procent. Robert Zander, vd på DHL Freight, dubblade sin inkomst under perioden. Han klev också in som vd på DHL Freight Sverige under 2019. Väl på den nya posten var löneutvecklingen inte fullt lika god. 2021 var inkomsten 24 procent högre än under 2020 och landade på 4,8 miljoner kronor.

Tomas Byberg, vd för Byberg Nordin, deklarerade blygsamma tjänsteinkomster som inte översteg

200 000 kronor om året. Under perioden 2019–2021 deklarerade han 27,6 miljoner kronor i kapitalvinster.

Transports största grupp, åkerichaufförerna, höjde sina löner med 2,32 procent under 2019. Avtalet som tecknades 2020 sträcker sig fram till den 31 mars 2023 i år och det gav chaufförerna ytterligare 5,4 procent i löneutrymme. 5,1 procent i löneökning i två steg och resten gick till att också unga chaufförer ska få tjänstepension.

Kräver 5,5 procent

Inför årets avtalsrörelse står Transport som enda förbund utanför LO-samordningen och kräver 5,5 procent i löneökning. Att jämföra med de 4,4 procent som Facken inom industrin krävt. arbetsgivarorganisationen Teknikföretagens motbud till Facken inom industrin är 2 procent.

Transportarbetaren ansåg att det var relevant att jämföra löneutvecklingen mellan arbetarna och den styrelse som ska besluta om deras löner. Vi sökte därför en intervju med Transportföretagens vd Marcus Dahlsten, som sedan hans befordran 2019 sett sin lön öka med 39 procent. Vi fick ett mejlsvar från kommunikationsansvarig Håkan Filipsson, skickat till oss från pressansvarig Mattias Holmqvist.

”Varje företag måste själva göra en bedömning när det kommer till lönesättning av både chefer och anställda. Vårt fokus som bransch- och arbetsgivarorganisation ligger just nu på att förbereda förhandlingarna. Där ser vi att det finns ett mycket osäkert ekonomiskt läge där många företag, men också privatpersoner har det tufft. Man kämpar med elräkningar och att få ekonomin att gå ihop. Att i det här läget jämföra det ekonomiska läget med enskilda lönenivåer blir därför missvisande.”

LO kom nyligen med sin årliga sammanställning Makteliten. Där konstaterades att en topp-vd tjänar 77 gånger mer än en lastbilsförare eller 91 gånger mer än en barnskötare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    4 mars, 2023

    Det kommer alltid vara skillnad på lönesättning på de som är i toppskikten och den stora massan i botten som utför alla arbeten för att de i toppen skall kunna höja sina löner mer än alla andra.Tyvärr så kommer det antagligen aldrig gå att göra någonting åt detta då det inte skulle fungera att ge alla arbetare samma löneförhöjningarna som de i toppskiktet.Däremot hade det varit sunt om de i toppskiktet hade förgått med gott exempel att enbart höja sina löner med samma procentsats som majoriteten av de anställda i företagen får.Skulle de nöja sig med samma procentsats så skulle de ändå i kronor få större löneförhöjningar än de övriga anställda.

Lästips:

Anna Almqvist, LO-ekonom som skrivit rapporten Makteliten.

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Rapport: De tjänar 73 gånger mer än lastbilschaufförerna

Ekonomi. Den ekonomiska eliten i näringslivet tjänar motsvarande 73,4 gånger en heltidsarbetande lastbilschaufför, enligt LO:s årliga rapport Makteliten.

Kollektivavtal eller slaveri

Davids krönika. På fackliga grundkurser är kursledarens första fråga så gott som alltid: – Vilken är lägstalönen i Sverige? Händerna som far upp i luften är många, liksom buden: Trettontusen, tjugosjutusen!

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.